język polskijęzyk angielski

NSFW

Tłumacz
Rozhin, Klaudyna
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Charlotte – 25 lat, Rupert – 28 lat, Sam – 24 lata, Aidan – ok. 40, Miranda – ok. 50
Czas akcji
Współczesność
Miejsce akcji
Redakcje tygodników „Doghouse" i „Elektra"

Błyskotliwa satyra na świat mediów. Tajemniczy skrót, który jest tytułem sztuki, znany wśród surferów internetowych, pochodzi od hasła Not Safe For Work i ostrzega na temat internetowych treści, które mogą być źle widziane w miejscach publicznych. Tak tytułuje się także e-maile, które ze względu na swoją zawartość nie powinny być otwierane i czytane w pracy.

Akcja dzieje się w dwóch miejscach - redakcjach poczytnych gazet, i prowadzi nas przez dwie historie, które łączy temat desperacji i zdrady oraz postać Sama - młodego, starającego się zrobić karierę przedstawiciela klasy robotniczej. Redakcja magazynu dla młodych mężczyzn „Doghouse" pewnego dnia odkrywa, że wybrana w plebiscycie gazety Ślicznotka z Sąsiedztwa ma w istocie 14 lat. Jej nagie zdjęcia zostały opublikowane bezprawnie, więc ojciec chce podać redakcję do sądu. Bezwzględny naczelny, Aidan, przekonuje go, żeby zadowolił się sowitym odszkodowaniem (zna jego materialną sytuację) i przeprowadza emocjonalny szantaż, udowadniając mu, że i on, ojciec, jest wiernym czytelnikiem „Doghouse". Dopiero co zatrudniony Sam ponosi konsekwencje swojego bezmyślnego, naiwnego postępowania i zostaje zwolniony z redakcji. Tak trafia do „Elektry" - podobnego estetycznie do „Doghouse" tygodnika dla młodych kobiet, prezentującego „tryskające zdrowiem kobiety wyretuszowane do perfekcji przy pomocy Photoshopu". Zaproszony przed oblicze przedsiębiorczej, atrakcyjnej kobiety biznesu Mirandy (typ Cruelli de Vil) na tzw. rozmowę kwalifikacyjną, dowiaduje się, że jednym z jego obowiązków będzie wynajdywanie na zdjęciach wad „kobiet z okładek". Miranda, posuwając się do wycieczek osobistych, wmawia mu, że przyczyną rozpadu związku Sama była jego podświadoma niechęć do wad byłej dziewczyny. Naiwny młody chłopak, który lubi Dickensa i maskonury, ulega manipulacjom i sprzedaje się pismu lansującemu wyidealizowany, ale plastikowy wizerunek współczesnej kobiety.

Lucy Kirkwood w swojej sztuce bez litości obnaża świat "damskich" mediów, pokazując jego bezwzględną, cyniczną i pozbawioną skrupułów stronę. A zdawać by się mogło, że kobiece pisma, zwłaszcza po pierwszej fali feminizmu, działają w kontrze do wzorców lansowanych przez pisma dla mężczyzn. Tymczasem ich działania mają ten sam cel - manipulację odbiorcą oraz uprzedmiotowienie ludzkich ciał. Jak się okazuje, kupczenie własnym ciałem obejmuje szersze spektrum zjawisk niż prostytucja... a piękno, młodość i czystość to cnoty na sprzedaż. Błyskotliwe dialogi, wiarygodne charaktery i trzymający w napięciu rytm akcji są niezawodną receptą na sukces tej sztuki również w Polsce, tym bardziej, że w świetnym jak zwykle tłumaczeniu.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: NSFW