Trzeba być wdzięczną

Autor: 
Schmidt, Volker
Tytuł oryginalny: 
Man muss dankbar sein
Przekład: 
Lisiecka, Sława
Gatunek: 
Dramat
Szczegóły: 
I część „Trylogii tekstylnej; przekład: uczestnicy warsztatów translatorskich pod kierunkiem Sławy Lisieckiej: Joanna Diduszko, Paweł Dydak, Waldemar Fortuna, Agnieszka Grądek, Beata Kamińska, Aneta Krzymowska, Anna Mużdżak, Przemysław Święcki, Judyta Klimkiewicz, Anna Turzyniecka, Ewa Ziegler
Obsada kobiety: 
3
Obsada mężczyźni: 
0
Prapremiera: 
koprodukcja New Space Company/Theater Drachengasse, Wiedeń, 2007

Wiedeń przyszłości. Gospodarka się zglobalizowała. Kraje, które wcześniej słynęły z taniej produkcji, dziś przeżywają boom gospodarczy. Państwa wcześniej wysoko rozwinięte – zubożały. To schyłkowy okres kapitalizmu. Panuje tam bieda, wysoka przestępczość, prostytucja, handel organami. Takim właśnie krajem stała się Austria w futurystycznej wizji Volkera Schmidta.

W fabryce tekstyliów produkowanych na rynek światowy pracują trzy szwaczki: Liesl, Kathi i Hanni. Mają za zadanie mówić dobrze o swojej pracy, ukazywać w pozytywnym świetle warunki panujące w fabryce oraz emanować szczęściem. Mają też śpiewać austriackie pieśni ludowe lub muzykować na maszynach do szycia na potwierdzenie mitu, że Austria jest muzyką. Z początku prezentacja idzie według planu, jednak później sytuacja wymyka się spod kontroli – szwaczki mówią więcej niż powinny. Narzekają na swój los, zwierzają się ze swoich lęków i pragnień, marzą o miłości, założeniu związku zawodowego czy bilecie do opery. To wizja świata oparta na antagonizmie: człowiek vs. towar. Pracownikowi zostaje odebrana jego podmiotowość i indywidualność, staje się coraz bardziej trybikiem w machinie wyalienowanego systemu.

"HANNI:

liesl, nie jesteśmy już robotnicami
jesteśmy tylko maszynami do szycia
w górę i w dół do przodu i do tyłu
raz na górze raz na dole
wszystko kręci się w kółko
żyjemy w kulistym świecie
w krzywym zwierciadle
widzisz nasze okrągłe gęby
w końcu wszystko kręci się w kółko
jaka ty jesteś potwornie głupia"
I część „Trylogii tekstylnej”