Amerykańska dramatopisarka Amy Herzog znana jest z przejmujących, pogłębionych psychologicznie sztuk poruszających tematy dynamiki rodzinnej, relacji osobistych i złożoności ludzkich doświadczeń. Jest laureatką Drama Desk Award oraz była nominowana do Tony Award. Jej sztuka 4000 Miles, która została wystawiona na Off-Broadwayu w 2011 roku, znalazła się w finale Nagrody Pulitzera w dziedzinie dramatu. Grana na Off-Broadwayu (2017) sztuka Mary Jane otrzymała New York Drama Critics' Circle Award for Best Play i była nominowana do Tony Award for Best Play. Herzog dokonała także adaptacji dramatów Ibsena Nora i Wróg ludu, które przyniosły jej nominacje do Tony Award for Best Revival of a Play oraz nagrody Drama Desk Award for Outstanding Adaptation.
Wczesne lata
Dziadkiem Herzog jest autor tekstów Arthur Herzog Jr. Autorka dorastała w Highland Park w stanie New Jersey i była prymuską swojej klasy w Highland Park High School, którą ukończyła w roku 1996.
Uzyskała tytuł licencjata w Yale College i tytuł magistra sztuk pięknych w Yale School of Drama. Jej nauczycielami byli Richard Nelson i John Guare. Jim Nicola, producent Belleville w New York Theatre Workshop, powiedział, że „wyróżnikiem pracy Herzog badającej ludzkie życie jest jej przekonanie, że prywatne, indywidualne doświadczenie jest zawsze nierozerwalnie związane z publicznymi, historycznymi procesami”. Herzog jest wykładowczynią dramatopisarstwa na uniwersytecie Yale.
2010–2016: Początki kariery
Sztuka After the Revolution miała swoją światową premierę na Williamstown Theatre Festival w Massachusetts (22 lipca – 1 sierpnia 2010). Została następnie przeniesiona na Off-Broadway do teatru Playwrights Horizons, gdzie grano ją od października do grudnia 2010. Sztuka opowiada o młodej dziewczynie kontynuującej marksistowską tradycję swojej rodziny, poświęcając swoje życie pamięci dziadka. Spektakl został wyreżyserowany przez Carolyn Cantor, a w obsadzie znaleźli się Mare Winningham, Lois Smith (jako Vera), Peter Friedman i Katharine Powell. Inscenizacja otrzymała nominacje do nagrody Lucille Lortel dla wybitnego aktora i aktorki, a także nagrodę Outer Critics Circle Award i nagrodę Johna Glassnera. Charles Isherwood w swojej recenzji dla „The New York Times’a” nazwał ją „inteligentną, wciągającą” i napisał: „uderza w świeżą nutę, będąc osadzoną w rodzinie egzotycznych istot”. Herzog zdobyła za tę sztukę New York Times Outstanding Playwright Award; jest to nagroda finansowa o wysokości 5000 dolarów.
Sztuka The Great God Pan miała prapremierę w Playwrights Horizons (reż. Carolyn Cantor) w grudniu 2012 i była grana do 13 stycznia 2013. W obsadzie znaleźli się Becky Ann Baker, Peter Friedman, Jeremy Strong (Jamie), Keith Nobbs (Frank) i Joyce Van Patten. Sztuka opowiada historię dziennikarza Jamie’ego, który w wieku 32 lat dowiaduje się od swojego długoletniego przyjaciela Franka, że ten pozwał swojego ojca o wykorzystywanie seksualne. Frank podejrzewa, że Jamie również był wykorzystywany. Mimo że Jamie temu zaprzecza, jego życie i relacje z ludźmi zostają zachwiane. Herzog powiedziała, że ta sztuka „nie jest o znęcaniu się, ale o pamięci i odkrywaniu siebie”.
Charles Isherwood, recenzując w „The New York Times”, napisał: Herzog „w ciągu ostatnich kilku lat stała się jednym z najjaśniejszych teatralnych świateł swojego pokolenia. [...] Pisze z niezwykłą wrażliwością o splątanych emocjach w rozmaitych ludzkich relacjach, ze szczególnym uwzględnieniem tematów szczególnie drażliwych. Herzog tworzy kameralne urzekające dramaty o naszym instynkcie unikania konfrontacji z problemem, zwracając uwagę, jak łatwo doniosłe wydarzenia w naszym życiu mogą przemknąć niezauważone". Sztuka otrzymała nominację do Drama Desk Award 2013 dla najlepszego aktora pierwszoplanowego (Peter Friedman). Belleville miało premierę w Yale Repertory Theatre w październiku 2011 i było grane do listopada (reż. Anne Kauffman). Sztuka powstała na zamówienie Yale Rep. Po premierze została przeniesiona na Off-Broadway do New York Theatre Workshop, gdzie była grana od 3 marca do 14 kwietnia 2013. Reżyserką była ponownie Anne Kauffman, a w zespole znaleźli się Maria Dizzia i Greg Keller. Belleville miała także swoją premierę w Londynie w Donmar Warehouse (14 grudnia 2017, reż. Michael Longhurst, w obsadzie: James Norton i Imogen Poots).
W sztuce występuje małżeństwo młodych Amerykanów, Zack i Abby, mieszkających w Paryżu w „modnym, artystycznym mieszkaniu w rozwijającym się Belleville. Szlachetną misją Zacka jest walka z dziecięcym AIDS. Sztuka otrzymała nominacje do Nagrody Lucille Lortel dla Wybitnego Reżysera (Anne Kauffman) i Wybitnego Projektanta Oświetlenia (Ben Stanton) oraz nominacje do Drama Desk Award 2013 dla Wybitnej Sztuki i Wybitnej Aktorki (Maria Dizzia). Znalazła się też w finale Susan Smith Blackburn Prize 2013.
2017 – do dnia dzisiejszego: Mary Jane i adaptacje
Sztuka Mary Jane miała premierę w Yale Repertory Theatre, New Haven, Connecticut 28 kwietnia 2017 i była grana do 20 maja (reż. Anne Kauffman). Mary Jane znalazła się w finale Susan Smith Blackburn Prize 2017. W produkcji Yale Rep wystąpiły Emily Donahoe (Mary Jane) i Kathleen Chalfant (Ruthie, Tenkei). Spektakl miał premierę w New York Theatre Workshop 6 września 2017 roku (pokazy przedpremierowe) i został zamknięty 29 października 2017 roku. W produkcji Off-Broadway, wyreżyserowanej przez Anne Kauffman, wystąpiły Carrie Coon (Mary Jane), Brenda Wehle (Ruthie, Tenkei) i Liza Colón-Zayas. Mary Jane opowiada o samotnej matce, która wychowuje chore dziecko z pomocą przyjaciółek. Obsada Off-Broadway była nowa, a reżyserka miała „szansę na ponowne przyjrzenie się jej z nowej perspektywy”.
Mary Jane zdobyła New York Drama Critics' Circle Award dla najlepszej sztuki 3 maja 2018. Otrzymała też sześć nominacji do Lucille Lortel Award 2018: dla Wybitnej Reżyserki (Anne Kauffman), Wybitnej Aktorki Pierwszoplanowej (Carrie Coon, Liza Colón-Zayas), Wybitnej Scenografii (Laura Jellinek), Wybitnego Projektu Oświetlenia (Japhy Weideman) i Wybitnego Dźwięku (Leah Gelpe), a także dwie nominacje do Drama Desk Award 2018: dla Wybitnej Sztuki i Wybitnej Aktorki (Carrie Coon).
Herzog stworzyła nową adaptację Nory Ibsena, która była grana w reżyserii Jamie’ego Lloyda w 2023 roku w Hudson Theatre z Jessicą Chastain w roli głównej. Jej adaptacja Wroga ludu Ibsena miała premierę na Broadwayu 18 marca 2024 roku w reżyserii jej męża Sama Golda.
Stylistyka i tematy
Tim Sanford, były dyrektor artystyczny Playwrights Horizons, zauważył, że Herzog „chętnie podejmuje się »idei i historii, w które nie wszyscy już wierzą«”. Chwali również wyrafinowanie jej struktury dramatycznej i konstrukcji postaci. „Widać pokrewieństwo z Richardem Nelsonem, który był jej nauczycielem" – podkreśla Sanford, odnosząc się do weterana dramatopisarstwa i nauczyciela w Yale School of Drama”.
Richard Nelson napisał: „Ona ma wielką łatwość dialogu [...] Jest czysty, prosty, sugestywny, dowcipny. Jest żywy i łatwy do wypowiedzenia. Bardzo, bardzo aktorski. To talent”. John Guare zauważył, że „Amy przyszła w pełni ukształtowana”. Wspomniał również o jej „ciepłej, choć analitycznej sympatii dla swoich bohaterów”.
Herzog oparła kilka postaci w swoich sztukach na członkach rodziny. Prototypem Very Joseph w sztuce 4000 Miles jest babcia Herzog, Leepee. Leo w 4000 Miles był inspirowany kuzynem, który stracił dobrego przyjaciela. „Josephowie” w jej sztukach również częściowo opierają się na przybranej rodzinie jej ojca.
Życie osobiste
Herzog jest żoną reżysera teatralnego Sama Golda; mają dwoje dzieci. Jej sztuka Mary Jane jest częściowo autobiograficzna i oparta na córce Herzog, Frances, która urodziła się z miopatią nemalinową i zmarła w wieku 11 lat w 2023 roku.