język polskijęzyk angielski

Blanco, Sergio

Tebas Land

Tytuł oryginalny
Tebas Land
Tłumacz
Łapicka, Kamila
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Autofikcja
Szczegóły obsady
w tekście są trzy postacie; jedna ma 39 lat, a dwie pozostałe (które gra ten sam aktor) mają po 21 lat
Czas akcji
współcześnie
Miejsce akcji
boisko do koszykówki, które jest jednocześnie salą prób w teatrze
Prapremiera
2013, Teatro Solís w Montevide, reż. Sergio Blanco

Studium współczesnego ojcobójcy. Dramatopisarz S. rozmawia w zakładzie karnym z mordercą własnego ojca, Martinem. Celem artysty jest stworzenie sztuki teatralnej poświęconej dzisiejszemu Edypowi. Od początku jednak S. chciał tę mroczną historię przedstawić w postaci performance, a nie klasycznego spektaklu. Z biegiem czasu okazuje się, że ministerialne dyrektywy ograniczają artystyczną wolność coraz bardziej i wkrótce autor projektu dowiaduje się, że więzień nie będzie mógł na scenie opowiedzieć o swoim życiu. Dramatopisarz zmuszony jest zrobić casting na tę rolę wśród aktorów, a Martina traktuje jako wielką inspirację do pisanego przez siebie tekstu. 

Wyłaniający się z rozmów na więziennym boisku do koszykówki portret zabitego ojca oraz sączące się jak rana opowieści o krzywdzie i cierpieniu syna rzucają nowe światło na wyrok sądu. 

Podczas spotkań między dramatopisarzem a osadzonym powstaje coraz większa więź, chociaż na co dzień właściwie od najwcześniejszego dzieciństwa dzieli ich przepaść. W kulminacyjnym momencie Martin dokonuje niezrozumiałego dla S. wyboru. 

W Tebas Land pojęcia wymykają się jednoznacznym definicjom, a ludzka natura staje się nieprzewidywalną zagadką. 

Tekst jest autofikcją – połączeniem prawdziwej opowieści z życia autora i opowieści fikcyjnej. Im bardziej widz będzie się zastanawiał, co jest rzeczywistością, a co zmyśleniem, tym lepiej. Dlatego w inscenizacji Tebas Land można zastąpić pierwszą literę imienia dramatopisarza („S” jak Sergio) pierwszą literą imienia aktora, który będzie go grał. Podobnie w przypadku Federica. 

Więcej o autofikcjach Sergia Blanco można przeczytać w artykule Kamili Łapickiej: "Przepowiadanie przeszłości", czyli autofikcja według Sergia Blanco, „Didaskalia” 175/176, czerwiec – sierpień 2023.

Blanco, Sergio

Dramatopisarz i reżyser francusko-urugwajski (ur. 30 grudnia 1971). Najbardziej znany na świecie autor autofikcji teatralnych. Dzieciństwo i okres dorastania spędził w Montevideo, obecnie mieszka w Paryżu. Po ukończeniu filologii klasycznej poświęcił się twórczości literackiej i reżyserii teatralnej. Był uczniem wybitnych osobowości ze świata teatru urugwajskiego (Atahualpa del Cioppo, Antonio Taco Larreta, Nelly Goitiño) i brazylijskiego (Aderbal Freire Filho).

Jego sztuki były wielokrotnie nagradzane, zdobył m.in. Urugwajską Nagrodę Dramaturgiczną (Premio Nacional de Dramaturgia del Uruguay), Nagrodę Dramaturgiczną Montevideo (Premio de Dramaturgia de la Intendencia de Montevideo), Nagrodę Narodowego Funduszu Teatralnego Urugwaju (Premio del Fondo Nacional de Teatro), Nagrodę Florencio dla Najlepszego Dramaturga przyznawaną przez Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych Urugwaju (Premio Florencio al Mejor Dramaturgo), Międzynarodową Nagrodę kubańskiej instytucji kulturalnej Casa de las Américas (Premio Internacional Casa de las Américas) i Nagrodę Teatralną dla Najlepszego Tekstu w Grecji (Theatre Award for the Best Text in Greece).

W latach 2017 i 2020 jego autofikcje Tebas Land i La ira de Narciso (Gniew Narcyza) otrzymały w Londynie prestiżowe nagrody The OffWestEnd Theatre Awards. Jego twórczość weszła do repertuaru urugwajskiego teatru narodowego w Montevideo – Comedia Nacional. W 2003 roku wystawiono tam .45’, w 2007 Kiev (Kijów), a w 2022 El salto de Darwin (Skok Darwina). Do jego najbardziej znanych utworów należą: Slaughter (Rzeź), .45’, Kiev (Kijów), Barbarie (Barbarzyństwo), Kassandra (Kasandra), El salto de Darwin (Skok Darwina), Tebas Land, Ostia, La ira de Narciso, El bramido de Düsseldorf (Ryk Düsseldorfu), Cuando pases sobre mi tumba (Kiedy przyjdziesz na mój grób), Tráfico (Handel) i Tierra (Ziemia).

Wiele sztuk Sergia Blanco miało premiery w jego rodzimym Urugwaju, a także poza jego granicami. Większość została przetłumaczona na języki obce i opublikowana w szeregu krajów Europy i Ameryki Południowej. W marcu 2022 roku w słynnym Piccolo Teatro w Mediolanie odbyła się premiera autofikcji Zoo, uzyskując w Urugwaju nagrodę dla najlepszego spektaklu zagranicznego, a w grudniu tego samego roku Blanco został uhonorowany w kraju pochodzenia Srebrną Nagrodą Morosoli (Premio Morosoli de Plata) za swoją twórczość artystyczną. Na przestrzeni ostatnich lat jego spektakle gościły w programach festiwali teatralnych na całym świecie, a jego utwory pokazywano na scenach pięciu kontynentów. Czyni go to jednym z najchętniej wystawianych dramatopisarzy hiszpańskojęzycznych obecnych czasów.