Jeden z najbardziej cenionych hiszpańskich dramatopisarzy współczesnych. Urodził się w 1962 roku w Madrycie, gdzie obecnie mieszka. Jest autorem osiemdziesięciu utworów teatralnych: dramatów, miniatur i adaptacji (oraz powieści kryminalnej). W 2023 roku ukazała się nakładem wydawnictwa Punto de Vista Editores antologia jego sztuk zatytułowana Tarjeta de visita (Wizytówka). Gromadzi ona czternaście tekstów napisanych w pojedynkę, ale Fernández lubi także pracę kolektywną – przykładem jest Trilogía de la Juventud (Trylogia Młodości), której współautorami są Javier García Yagüe i Yolanda Pallín. Trylogia odniosła sukces w teatrze hiszpańskim przełomu XX i XXI wieku – zagrano łącznie ponad sześćset przedstawień i wydano dramaty w prestiżowej serii „Letras hispánicas”.
José Ramón Fernández jest laureatem najważniejszych nagród dramaturgicznych w Hiszpanii, m.in.: Narodowej Nagrody im. Calderóna de la Barca (1993), Nagrody im. Lopego de Vega (2003), Narodowej Nagrody Literackiej w kategorii Literatura Dramatyczna (2011). Jego sztuki zostały przetłumaczone na język angielski, francuski, włoski, arabski, polski, rumuński, grecki, serbski, węgierski i japoński.
W twórczości dramatopisarza powracają motywy takie, jak: pamięć, upływ czasu, śmierć, poszukiwanie tożsamości – ludzi i miejsc. Swobodnie porusza się w obrębie różnych poetyk i rejestrów stylistycznych. Kiedy pisze dramaty oparte na faktach historycznych – do tej grupy należą: Babilonia (Babilon), El que fue mi hermano (Yakolev) [Ten kto był moim bratem (Yakolev)], J’attendrai (Poczekam) – łączy precyzję dokumentalisty z refleksją o naturze człowieka. Kiedy chce uchwycić genius loci jakiejś przestrzeni, wychodzi z przekonania, że wciąż dźwięczy w niej echo dawnych rozmów, pocałunków i emocji, które stara się przywołać. Taką atmosferę mają Un bar bajo la arena (Bar pod sceną) – hołd złożony madryckiemu Teatrowi María Guerrero czy La colmena científica o El café de Negrín (Naukowy ul lub Kawa Negrína), czyli opowieść o wybitnych naukowcach i artystach skupionych wokół legendarnego domu studenckiego Residencia de Estudiantes w Madrycie. Dorobek Fernándeza obejmuje również dramaty realistyczne (Nina), oniryczne takie jak La tierra (Ziemia), czy monolog La perra roja (Czerwona suczka) napisany z psiej perspektywy na podstawie fragmentu obrazu Samobójstwo George’a Grosza. Jest autorem, który umie sprawić, że czytelnik, a za nim widz, doświadczają zapachu hiszpańskiej ziemi i widoku nieba. Ma także niepowszednią umiejętność syntezy, o czym świadczą adaptacje cykli powieściowych Maxa Auba (El laberinto mágico / Magiczny labirynt) i Pío Barojy (Lucha por la vida / Walka o życie), które stały się scenariuszami spektakli teatralnych.
Z wykształcenia jest filologiem, absolwentem madryckiego Uniwersytetu Complutense. Prowadził zajęcia dramaturgiczne, m.in. w Laboratorium William Layton. Obecnie pracuje w Centrum Dokumentacji Sztuk Scenicznych i Muzyki w Madrycie, gdzie zajmuje się działem teatru i cyrku, redaguje także wirtualne kartki z historii teatru – „Efemerydy”.