język polskijęzyk angielski

Kobuszewska, Sylwia

Kobuszewska, Sylwia

Absolwentka Akademii Teatralnej oraz filologii francuskiej i polskiej na Uniwersytecie Śląskim. Pierwszą sztukę pt. Szef napisała w wieku 14 lat; otrzymała ona II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dramaturgicznym „Szukamy Polskiego Szekspira”. W 2010 r. otrzymała Nagrodę Talent Województwa Śląskiego w dziedzinie literatury. W tym samym roku ponownie otrzymała drugą nagrodę w konkursie „Szukamy Polskiego Szekspira” za sztukę Ptaki będą na Obiad. Sztuka ta była wystawiana na deskach teatru Rampa w Warszawie. W 2013 r. została laureatką międzynarodowego konkursu literackiego „Przygoda przychodzi sama” oraz otrzymała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie dramaturgicznym „Debiut na wagę”. W 2014 otrzymała wyróżnienie za sztukę Lalka w Konkursie na Sztukę dla Dziecka, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Lalka została wydrukowana  w 37 Zeszycie „Nowych Sztuk dla dzieci i Młodzieży”.  Zdobyła również II miejsce w ogólnopolskim konkursie: „Nie tylko na scenę”. W tym samym roku kolejna sztuka  Zatrzymać Czas została wydana w antologii „Jeszcze nie płonie metafora”. W 2014 r. brała udział w międzynarodowym projekcie 1 jour 1 pièce (1 day 1 play) organizowanym przez francuski ośrodek stowarzyszenia ASSITEJ, w ramach którego powstał tłumaczony na język francuski tekst L’aventure au theatre. Brała udział w platformie dramaturgicznej Światowego Kongresu Teatrów Dzieci i Młodzieży organizowanego razem z Festiwalem Korczak 2014. W 2017 r. uczestniczyła w projekcie Katowicka Runda Teatralna. W trakcie projektu, pod opieką Pawła Demirskiego, napisała sztukę Koniec Świata. Brała udział w licznych polskich i międzynarodowych warsztatach dramaturgicznych i teatralnych.

Kiedy mama była Bogiem

Gatunek sztuki
Dla dzieci
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Miniatura sceniczna

Nocą, kiedy wszyscy śpią i Mała Księżniczka jest sama w pokoju, drzwi szafy uchylają się... i  ukazuje się w nich Zła Czarownica. Na szczęście Mała Księżniczka doskonale wie, co należy zrobić w takiej sytuacji – czym prędzej i ile sił w płucach należy zawołać Mamę. Brutalnie wyrwana ze snu Mama przybiega, uspokoić córeczkę. To wystarczy, aby Wiedźma zniknęła, gdyż to, co powie Mama, musi być prawdą… ale jak Mała Księżniczka poradzi sobie z Wiedźmą, gdy słowa Mamy stracą moc sprawczą?

Oniryczna, nicująca baśniowe schematy sztuka Kiedy mama była bogiem pokazuje problem zmiany w relacji między rodzicami a dziećmi z chwilą, kiedy dziecko zaczyna dorastać. Dopóki dziecko jest małe, trzeba uważać na to, co się do niego mówi, gdyż wszystko uznaje za prawdę. Jednak w pewnym momencie młoda istotka zaczyna podważać wiarygodność świata. Gdy słowa rodziców tracą funkcje sprawcze, dziecko pozbywa się pancerza ochronnego wytwarzanego przez opiekunów i zmuszone jest do samodzielnego podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Jest to nieodwracalny proces zwany dorastaniem.

Ptaki będą na obiad

Gatunek sztuki
Dla dzieci
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Sztukę można zaadaptować do teatru lalkowego
Szczegóły obsady
Sztuka wieloobsadowa

Ptaki będą na obiad to sztuka pisana z myślą o dzieciach, choć wyróżnia ją dojrzały przekaz. Świat pokazany oczami dziecka demaskuje absurd szarej rzeczywistości dorosłych i pokazuje, że czasami warto się zastanowić nad tym, co z pozoru wydaje się oczywiste. Dla dzieci zaś jest to opowieść o sile marzeń i wyobraźni i nauka funkcjonowania w społeczeństwie.

Pięcioletnia Kalinka marzy o tym, aby zostać księżniczką ptaków. Uczy więc latać pluszowego gołębia, organizuje spotkania zabawek, zagaduje przypadkowych ludzi i nie chce się bawić z młodszym bratem, „bo to jeszcze dziecko”. Przede wszystkim jednak zadaje mnóstwo, wnikliwych pytań na temat otaczającego świata, jednocześnie powielając pewne schematy dorosłości.

Zatrzymać czas

Gatunek sztuki
Realizm magiczny
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Sztukę można realizować w teatrze lalkowym
Szczegóły obsady
Sztuka wieloobsadowa

Zatrzymać czas to tekst napisany z myślą o teatrze lalkowym – plastyczny, abstrakcyjny, pełen metafor i pytań bez odpowiedzi. Wśród bohaterów wyróżnić należy Sekundę, która chciała należeć do innej minuty, Minutę, która nie chciała minąć, oraz Godzinę, która nie chciała nadejść. Między tymi postaciami budzi się trwała choć „niemożliwa” przyjaźń – przecież bohaterowie nie powinni się w ogóle spotkać! – a jednak wspólnie udają się na poszukiwanie wszechmocnego zegara, który pozwoli im być, kim zechcą, wyrwać się spod władzy czasu.

To sztuka o trudności pogodzenia się z tym, co nieuniknione, o nierównej walce z tym, co dostajemy od losu, czyli najogólniej – o przyrodzonym człowiekowi lęku przed końcem, starością i śmiercią.

Koniec Świata

Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Koniec Świata to gorzka komedia dotycząca rozczarowania dorosłością, która wpisuje się w nurt dramatu poetyckiego i nawiązuje do tradycji teatru absurdu, jednak osadzona jest w konkretnych realiach Katowic, Warszawy i Włoszczowej.

Jeden z głównych bohaterów, zwany Złotym Dzieckiem, jest muzykiem z wykształcenia i fizykiem z zamiłowania. Wspólnie ze swoją nauczycielką śpiewu, Złą Macochą,  postanawiają zorganizować imprezę z okazji końca świata. Zależy im, żeby wszystko skończyć, bo tylko tak będzie można zacząć nowy rozdział. Są jeszcze Kato oraz Wawa, niekoniecznie sympatyczne personifikacje miast, a także bohater tytułowy, czyli Koniec Świata. Koniec Świata, choć ma skłonności destrukcyjne i nie radzi sobie w społeczeństwie, jest postacią, z którą łatwo można się zidentyfikować.

Otoczenie próbuje nas wmanewrować w pesymizm i wmówić, że wszystko się kończy i, co gorsza, również my  jesteśmy skończeni, skoro nie podbiliśmy świata przed trzydziestką.