język polskijęzyk angielski

Grumić, Tijana

Najbardziej samotny wieloryb na świecie

Tytuł oryginalny
Najusamljeniji kit na svetu
Tłumacz
Abrasowicz, Gabriela
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Dramat poetycki / teatr metaforyczny
Szczegóły obsady
możliwa elastyczność obsadowa

Można być bliżej siebie w głębi oceanu albo w kosmosie, niż przy wspólnym stole. To dramat  o tęsknocie, miłości i utracie i o braku języka, by to wszystko wyrazić. Sztuka Tijany Grumić rozpoczyna się od słów dziecka: „Początkiem jest ta chwila, w której się urodziłem, a końca nie ma”, co nadaje jej intymny, niemal mityczny charakter. Dramat czerpie z tradycji teatru poetyckiego i melancholijnej narracji rodem z dramatów Sarah Kane czy Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, a jednocześnie przypomina baśniowe wrażliwości rodem z twórczości Endy’ego Walsha. To opowieść o rozpadzie rodziny, ale też o niesłyszalnych głosach – dziecka, klauna, wieloryba i astronauty – które próbują znaleźć swoje miejsce w świecie. Autorka splata wątki realistyczne z metaforycznymi, wykorzystując symbolikę oceanu i kosmosu jako przestrzeni samotności i niespełnionej komunikacji

Historia dziewczynki, chłopca, klauna i wieloryba łączy się w wielowymiarową opowieść o tym, co to znaczy „być słyszanym”. Każda postać w tej sztuce woła o uwagę – matka tonie w żalu, ojciec ucieka w milczenie, klaun szuka sensu, a astronauta, choć sięga gwiazd, tak naprawdę chce wrócić do domu. Będąc pełen dziecięcych pytań o życie, śmierć i miłość, na które dorośli nie potrafią odpowiedzieć, tekst staje się przypowieścią filozoficzną o braku języka. Minimalistyczna forma daje ogromne możliwości inscenizacyjne – spektakl można zbudować zarówno na oszczędnej scenografii, jak i na wizualnym bogactwie świateł i multimediów. W tle pobrzmiewa pieśń wieloryba, który śpiewa na częstotliwości 52 herców – za nisko, by inni go usłyszeli.

Tijana Grumić stworzyła niezwykle liryczny, a zarazem przejmujący dramat, który balansuje na granicy intymnej opowieści rodzinnej i uniwersalnej przypowieści o samotności, pamięci i poszukiwaniu więzi. Struktura tekstu przypomina fale oceanu – fragmenty wierszowane przeplatają się z surowymi, rytmicznymi dialogami, nadając sztuce pulsujący, niemal muzyczny charakter.

Wielopoziomowa narracja – od realistycznych scen rodzinnych, przez dramat klauna, aż po metaforyczne wątki astronauty i płetwala błękitnego – pozwala na szeroką interpretację. Tekst opowiada o dorastaniu, utracie i niemożności pełnego zrozumienia drugiego człowieka. Największą siłą dramatu jest właśnie ta niedosłowność – autorka prowadzi widza przez świat dziecięcej wrażliwości i kosmicznej samotności, nie dając jednoznacznych odpowiedzi.

Grumić, Tijana

Ur. 1993 w Serbii dramatopisarka i dramaturżka. Ukończyła dramaturgię na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie. Obecnie (2025) jest słuchaczką studiów doktoranckich w zakresie sztuki (na tej samej uczelni). Autorka kilku adaptacji i kilkunastu oryginalnych tekstów dramatycznych, które zostały wystawione w teatrach w całej Serbii, a także w Słowenii, Gruzji, Włoszech i Niemczech. Jej teksty, przetłumaczone na języki angielski, niemiecki, włoski, rosyjski, polski, słoweński i gruziński, ukazały się drukiem w czasopismach oraz antologiach krajowych i zagranicznych. Jako dramaturżka współpracowała przy projektach teatralnych realizowanych w całej Serbii. Za swoją dotychczasową pracę otrzymała wiele nagród, w tym nagrodę za całokształt twórczości dramatopisarskiej im. Borislava Mihajlovicia Mihiza oraz nagrodę specjalną podczas Festiwalu im. Jovana Sterii Popovicia przyznaną zespołowi autorskiemu spektaklu 52 herce (inscenizacji dramatu Najbardziej samotny wieloryb na świecie). Jest także laureatką nagrody Inspirational Playwright za rok 2024 (jako jedna z trzech dramaturgów z całego świata), przyznawanego co trzy lata przez sieć Write Local Play Global i Komitet Wykonawczy Assitej. Jest jedną z założycielek regionalnej platformy Od malih nog(u) (Od Najmłodszych Lat), zaangażowanej w rozwój i afirmację teatru dla dzieci i młodzieży w krajach byłej Jugosławii. Pracuje jako asystentka na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, a od 2023 roku jako współselekcjonerka Festiwalu Bitef. Pisze sztuki dla dzieci i dorosłych.