język polskijęzyk angielski

Kycenko, Tetiana

Kycenko, Tetiana

Dramatopisarka, scenarzystka, kuratorka, członek zarządu NGO „Teatralna platforma” w Kijowie. Nominowana do Drama.UA Festival we Lwowie (2011),  Eurasia Festival (2013),  rosyjskiej Nagrody Remarque’a  (2015, 2017), Nagrody Wołoszyna (2017). Zwyciężczyni  The Week of Actual Play Festival (Kijów 2011, 2012, 2013), laureatka Drama.UA Festival (2013), zwyciężczyni konkursu The Coronation of the Word (Kijów 2015), zdobywczyni Grand Prix konkursu Free Theater  (Londyn-Mińsk 2016). Uczestniczka wielu projektów, m.in. SPECIFIC Festival (Brno 2014), Lyubimovka Festival (Moskwa 2014), Wilder Osten. Ereignis Ukraine (Magdeburg 2016). Kuratorka projektów: To The Document! (Charków 2013), Drama Of Freedom (Charków 2014), At gunpoint. Modern Drama (Charków 2015).

Jej sztuki były wystawiane w europejskich teatrach, m.in: The Білохалатність (Białofartuszność, Akademicki Muzyczno-Dramatyczny  Teatr w Czerkasach, 2015, reż. Wołodymyr Snegurczenko), oraz Women and a Sniper (Kobieta i snajper; Die Frauen und der Scharfschütze, Teatr w Magdeburgu, 2016, reż. Alexandra Senchuk).

Sztuka Białofartuszność znalazła się w wydanej przez ADiT antologii Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do Ja (tłum. Anna Korzeniowska-Bihun).

Białofartuszność

Tytuł oryginalny
Білохалатність
Tłumacz
Korzeniowska-Bihun, Anna
Gatunek sztuki
Poza gatunkiem
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
trochę Komedia
Szczegóły obsady
sztuka wieloobsadowa

Białofartuszność, czyli „dokumentalny sound-dramat w trzech częściach”, to czarna komedia opowiadająca o wypaczeniach systemu służby zdrowia, w którym jako leitmotiv powtarza się przewrotne, narcystyczne zawołanie medyków: „będziemy ożywiać”, a chór pacjentów, niczym antyczny chór w (bardzo) krzywym zwierciadle, komentuje na bieżąco rozwój coraz bardziej groteskowych sytuacji. Całość odwołuje się pośrednio do konwencji reality show – Dima, syn jednego z lekarzy, ciągle włóczy się po oddziałach z kamerą, nagrywając wszystkie absurdalne sytuacje. Do czasu, kiedy i on trafi pod skalpel…

Polifoniczny dramat Kycenko zasadza się na starciu racji lekarzy i pacjentów – przy czym każda z grup zdaje nie zauważać niczego z wyjątkiem własnych racji. „Bogowie” służby zdrowia – wśród nich bracia, którzy piją, palą, a jeden z nich wyjątkowo nie ma nałogu – mierzą się z codziennym chaosem na swoich oddziałach. I choć ów panteon nie jest idealny, to jednak szpital jakoś funkcjonuje – bez względu na to, ile gróźb „rzucenia tej medycyny” padnie w ciągu dnia.