język polskijęzyk angielski

Bauersima, Igor

Bauersima, Igor

Urodził się 1964 w Pradze, wychowywał w Szwajcarii. Od 1989 pracuje jako architekt, autor, reżyser teatralny i filmowy, scenograf. W 1993 założył z przyjaciółmi niezależną grupę teatralną OFF OFF-Bühne, dla której do tej pory napisał i z którą wystawił dziewięć sztuk. Forever Godard otrzymał w 1998 nagrodę za najlepszy niezależny spektakl roku na festiwalu "Impulse".

Przełom w karierze Bauersimy nastąpił w roku 2000, wraz z prapremierą jego norway.today w Düsseldorfer Schauspielhaus. Rok później spektakl został zaproszony na dni teatru w Mülheim, a Bauersimę uznano w poczytnym miesięczniku teatralnym "Theater heute" najlepiej zapowiadającym się autorem roku.

Bauersima reżyseruje głównie w Hanowerze, Düsseldorfie, Zurychu i Wiedniu. Oprócz teatru robi też performatywne projekty multimedialne oraz filmy.

Typ "allroundera", częsty dziś wśród reżyserów. Dla nich praca teatralna to szerokie spektrum specjalizacji - pisanie sztuk, scenografia, kompozycja muzyczna (własna), prace wideo oraz klasyczna reżyseria - wszystko wykonuje jedna osoba. Tacy twórcy jak Falk Richter, Stefan Pucher, Andreas Kriegenburg czy Armin Petras odnoszą spore sukcesy swoim teatrem, jednak w tej dziedzinie najpewniej czuje się z pewnością Igor Bauersima.

Body Art, 69

Body Art

Tytuł oryginalny
Tattoo
Tłumacz
Bikont, Karolina
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Lea i Fred mieszkają razem, są parą. Fred usiłuje odnieść sukces jako pisarz, Lea prowadzi program radiowy przez internet. Jej siostra Naomi prowadzi galerię sztuki współczesnej, jest kobietą biznesu. Kiedy wraca po kilku latach pobytu w Stanach ich przyjaciel Tiger, który odniósł spektakularny sukces jako artysta (twórca znanych instalacji), życie Freda, Lei i Naomi zmienia się w swoisty koszmar: Tiger, zepsuty przez sławę i pieniądze, postanawia uczynić swoją śmierć najgłośniejszym wydarzeniem zbliżających się targów sztuki. 
Jego rzekoma śmierć (kopię siebie umieszcza w gablocie) stopniowo psuje relację między Leą i Fredem. Naomi, udając rozpacz po stracie Tigera, wyłudza od Lei Tigera - dzieło i dzwoni do kolekcjonera sztuki. 
Tymczasem okazuje się, że Tiger żyje i wszystko ukartował: prawdziwym dziełem sztuki przygotowywanym na targi mają być sztuczne "spreparowane zwłoki Tigera" oraz taśma wideo z nagraniem Freda i Lei rozmawiających o śmierci Tigera jako okazji do wzbogacenia się na jego zwłokach. Tiger chce pokazać rynkową wartość śmierci. Ale kiedy ujawnia się przed Fredem, Leą i Naomi, ci wpadają w szał i, przeciągnąwszy Alexa na swoją stronę, zabijają Tigera.

 

69

Tłumacz
Bikont, Karolina
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
ew. 1K, 1M

"PEWNA KOBIETA POSZUKIWAŁA MĘŻCZYZNY, KTÓRY CHCIAŁBY DAĆ SIĘ ZJEŚĆ. TAKI MĘŻCZYZNA ZGŁOSIŁ SIĘ DO NIEJ. DOSZLI DO POROZUMIENIA. MĘŻCZYZNA PRZYJECHAŁ W UMÓWIONE MIEJSCE, KOBIETA ZABIŁA GO I ZJADŁA. CZY KOBIETA JEST WINNA?"

palindrom:

Kiedy pierwsze nastąpi po drugim, wyniknie z tego trzecie, które będzie inne niż trzecie wynikające z chronologicznego układu: pierwsze, drugie, trzecie.

Co kto uzna za pierwsze, często decyduje o tym, czy zostanie mu czas, aby nazwać coś drugim.

Dlatego 69 należy grać w trzech wariantach, które wynikają z permutacji:

"69 (Sąd)": 1-2-3.
"69 (Zło)": 3-2-1.
"69 (Dobro)": 2-3-1.

Sztuka składa się z trzech części, które tworzą inną całość, z inną wymową, zależnie od tego, jak się je złoży (czy jako "Sąd", czy jako "Zło", czy jako "Dobro").

sieć: tam się spotykają, poznają i zawierają umowę

na kraju lasu: tam grają w niebezpieczną grę i ktoś przegrywa

przesłuchanie: bohaterka broni prawa człowieka do dysponowania swoim ciałem wobec prawa narzuconego przez państwo, opartego na wierze chrześcijańskiej; wynik ustala publiczność