język polskijęzyk angielski

Park, Bonn

Park, Bonn

Urodził się w 1987r. w Berlinie, dorastał w tym mieście, ale też w Korei, skąd pochodzi jego rodzina, i w Paryżu. Imię otrzymał na cześć miasta Bonn. Studiował w Berlinie slawistykę, później scenopisarstwo, a reżyserię w Zurychu. Jako autor i reżyser zaczynał jako członek młodego teatru „p14“, działającego przy Volksbühne, gdzie współpracował z czołowymi przedstawicielami niemieckiego teatru, m.in. z Wernerem Schroeterem, Frankiem Castorfem i René Polleschem. Jest nagradzanym, wybijającym się autorem. W 2011 został wyróżniony za innowacyjność na festiwalu Heidelberger Stückemarkt za sztukę Die Leiden des Jungen Super Mario in 2D (cierpienia młodego super Mario w 2D), a już w 2014 zdobył nagrodę im. Else Lasker Schüler za Smutek i melancholię. Prapremiera miała miejsce w Bonn w czerwcu 2015, niedługo później została zrealizowana jako słuchowisko radiowe. Tekst Wir trauern um Bonn Park (nosimy żałobę po Bonn Parku) zdobył nagrodę młodzieżowego jury na festiwalu w Essen, a w 2017 zgarnął główną nagrodę Berliner Theatertreffen za Powarkiwania drogi mlecznej (Das Knurren der Milchstraße).
Park pisze sporo na zamówienie, a także sam reżyseruje.

Powarkiwania Drogi Mlecznej

Autor
Tytuł oryginalny
Das Knurren der Milchstraße
Tłumacz
Nowacka, Iwona
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
sztuka wygrała festiwal Stückemarkt na Theatertreffen w 2017 r.; druk w "Dialogu" 7-8/018
Szczegóły obsady
obsadę można modyfikować - zwiększać, zmniejszać, zmieniać płeć aktorów
Prapremiera
wrzesień 2017, Theater Bielefeld, reż. Bonn Park
Prapremiera polska
lipiec 2021, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, reż. Wojtek Klemm

"Z punktu widzenia drogi mlecznej wszyscy jesteśmy ze wsi" - głosi jeden z napisów wykonanych na murze w ramach działań grupy Loesje. Dla odwiedzającego Ziemię Alarmującego Kosmity błękitna planeta jest nie tyle wsią, co miejscem, gdzie "wszyscy żyją po uszy w gównie, kalecząc się wzajemnie na nieświeżym powietrzu", a ludzie są "niewyobrażalnie głupi i do dupy". Pełna abstrakcyjnego humoru, ale i zjadliwości sztuka Bonna Parka przedstawia alternatywną wizję świata, w której zblazowani decydenci chcą w końcu zrobić coś dobrego, co przeradza się w tragikomiczną serię niefortunnych zdarzeń − ich "szlachetne" intencje są tak naprawdę wynikiem wiary we własną omnipotencję i nieomylność.

Krwawiący banknotami Donald Trump wykupuje cały zapas broni na świecie i przetapia w bezkształtną bryłę, którą nabywa rzekomy kolekcjoner sztuki. Kim Dzong Un tak bardzo pragnie zjednoczenia obu Korei, że w ramach szantażu nie cofnie się przed wciśnięciem wielkiego czerwonego guzika aktywującego broń nuklearną. Kobieta Ratująca Socjaldemokracje nie chce dopuścić do wyborów, bo czas przedwyborczych obietnic jest przecież najsłodszy. Tłusta Heidi Klum, jako figura kapitalistycznego nienasycenia, razem z pewnym startupcowcem postanawia zmonetyzować swój dar pochłaniania wszystkiego wokół - tworzą aplikację, przez którą można zamówić usługi żarłocznej modelki, która z chęcią pożre "wyborców AfD i ich zwolenników, wszystkich posiadaczy broni w Teksasie i Luizjanie, mafię i gangi z całego świata, skorumpowanych polityków, wszystkich naprutych ojczymów, przeciążone i uzależnione od narkotyków samotne matki, ISIS i kobiety w burkach...". Z kolei Dziecko Chore Na Raka ma tylko jedno życzenie przed śmiercią: "żebyście się wzięli w garść, kurwa mać!".

To absurdalne political fiction Bonna Parka wyrasta z wnikliwej obserwacji rzeczywistości, przede wszystkim wszechobecnej hipokryzji i sposobu uprawiania globalnej polityki. Sztuka składa się przede wszystkim z monologów, a każdy z osobna można potraktować jako występ standupowy. Groteska, szaleństwo i elementy sztuki interaktywnej - to narzędzia, za pomocą których autor podważa i kontestuje status quo. A przy tym zostawia odrobinę nadziei, że na planecie, którą politycy i wielkie korporacje traktują jak plac zabaw, da się jeszcze ocalić jakiś pierwiastek człowieczeństwa.

Smutek i melancholia

Autor
Tytuł oryginalny
Traurigkeit & Melancholie oder Der aller aller einsamste George aller aller Zeiten
Tłumacz
Nowacka, Iwona
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Prapremiera
10 czerwca 2015, Theater Bonn, reż. Mina Salehpour; 31 maja 2015, jako słuchowisko radiowe, DLR
Prapremiera polska
14 grudnia 2018 r., Teatr Dramatyczny Warszawa, Scena Przodownik, reż. Piotr Waligórski

Człowiek, który uczestniczył już we wszystkim, co możliwe na świecie, jadł już wszystko, co tylko wyobraźnia podpowie, i przeżył już wszystko, co możliwe do przeżycia na świecie, od potrójnego małżeństwa z każdą z płci, nawet trzecią, przez wojnę secesyjną po bycie ostatnim przedstawicielem swojego gatunku. To George, który opowiada nam trochę o sobie. Kim jest George? Czy to Bóg? Personifikacja czasu? A może to człowiek, któremu czas się tak cholernie dłuży, że jedyne, o czym George marzy, to umrzeć? Ma przyjaciela czy też właściciela, a może to tylko wytwór jego wyobraźni: zadaje pytania, stymuluje do działania, zmusza do życia.

W sztukach Bonn Parka zawsze chodzi o kwestie egzystencjalne, doprowadza on dylemat sensu do wspaniałego absurdu poprzez formę, podobnie jak u Becketta, a jednak zupełnie inaczej! Mnożąc odniesienia do realnego, nierzadko politycznego życia, Park jednocześnie zagląda pod podszewkę całej tej góry rzeczywistości, nurkuje pod wodę, tam gdzie Góra przybiera niespodziewanych i strasznych wymiarów.

Można powiedzieć, że w Smutku i melancholii bohaterem jest sama egzystencja, z jej niechęcią do sensu, z jej udawaną samowystarczalnością, z jej totalną, depresyjną biernością.