Do wiejskiego domu na uboczu wszelkich dróg przybywa starsza pracownica seksualna. Klient, który ku zaskoczeniu tytułowej Dziwki porusza się na wózku inwalidzkim, nie jest zainteresowany „standardowymi” usługami – proponuje jednak spędzenie wspólnej nocy, oferując kobiecie w zamian ogromne pieniądze. Żeby zdobyć zawartość wypełnionej po brzegi banknotami walizki, bohaterka będzie musiała podjąć się gry w „prawdę”, której zasady są niejasne i zmienne. Liczy się jednak to, że za wykonywanie poleceń, odpowiadanie na pytania i opowiadanie historii otrzymywać będzie każdorazowo część pieniędzy, według uznania Klienta.
Dziwka tysiąca nocy to wielowarstwowy, trzymający w napięciu, pełny zwrotów akcji i tajemnic thriller. Błyskotliwe, ostre i konfrontacyjne dialogi otwierają przed widzem pełen wachlarz emocji: od strachu i niepewności, przez pożądanie i rozczarowanie, aż po bunt i wściekłość. Na żądanie Klienta Dziwka opowiada o swoich najgorszych doświadczeniach w pracy – im brutalniejsza czy szokująca treść historii, tym lepiej. Jednocześnie pytania Klienta mimowolnie ujawniają z jednej strony jego nagromadzone przez lata frustracje i kompleksy, a z drugiej poczucie wyższości właściwe zamożnemu, białemu mężczyźnie.
Psychologiczna rozgrywka między postaciami balansuje na ostrzu noża, ocierając się raz po raz o niebezpieczeństwo...
Choć utwór cechuje zręcznie skonstruowana akcja utrzymana w konwencji thrillera, autorka nie stroni od podejmowania tematów przekraczających ramy rozrywkowej sztuki. Dramat Escabias to zatem również opowieść o seksie i władzy, walce klas, pogoni za pieniędzmi czy przemocy psychicznej i ekonomicznej. Autorka ujawnia także realia pracy seksualnej oraz handlu ludźmi, pokazując ukryte często „za kulisami” tragiczne i traumatyczne historie.