język polskijęzyk angielski

Fedra Fitness

Tłumacz
Czech, Jerzy
Jarmołowicz, Jolanta
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Hipolit - dwudziestolatek, Fedra - kobieta w starszym wieku; reszta postaci w nieokreślonym wieku
Prapremiera polska
01.03.2019, Akademia Teatralna w Warszawie, reż. Daria Kopiec

Fedra, żona Tezeusza, zapłonęła występną miłością do pasierba Hipolita, a gdy ten nie daje się uwieść, oskarża go przed mężem o gwałt. U Istvána Tasnádiego Tezeusz leży w śpiączce, a Fedra sprawuje rządy na Krecie pogrążonej w kryzysie gospodarczym, tak jak dzisiejsze Węgry. Hipolit jest delikatnym młodzieńcem, brzydzącym się cielesnych wydzielin; nie interesuje go seks i nie ma pojęcia, jak zaspokoić kobietę. Początkowo nie może pogodzić się z nieuchronną śmiercią ojca i przeciwstawia się opłakiwaniu żyjącego. Kapłan próbuje przekonać Hipolita do przejęcia tronu, ten jednak uważa, że choroba ojca to efekt zaaranżowanego przez Kapłana spisku, którego światopogląd (gospodarczy pragmatyzm) nazywa "zlaicyzowanym politeizmem" i "duchowym wellnessem". Nad królewskim synem ciąży psychoanalityczny problem: zrodzony z amazonki, przez większość swojego życia nie miał pojęcia, że kobieta ma dwie piersi. Wciąż ma problem z unicestwieniem ojca, boi się przejęcia władzy i stania się mężczyzną. Sytuacja jednak w pewnym momencie gwałtownie się zmienia. Hipolit mianuje się nowym władcą i zaczyna dostrzegać sens we wspieraniu umieralności osób starszych. 
Bohaterowie często przemawiają wierszem, ale są całkiem współcześni: Fedra ćwiczy w fitness-klubie, Hipolit kultywuje pamięć o ojcu na swoim internetowym blogu, a jego cyniczny ochroniarz Sauros rapuje zachęcając do korzystania z życia. Gdy zaś Tezeusz się wreszcie obudzi, będzie tylko pysznił się bohaterskimi czynami i pomstował na bezideową młodzież.

Sztuka napisana dosadnym językiem, gdzie tradycyjna forma wierszowana tragedii antycznej miesza się z białym wierszem i prozą. Historia władzy i opowieść o przeznaczeniu, które kształtują więzy pokrewieństwa. "Mocne, archaiczne formy, surowy, miejscami brutalny, niemal pornograficzny tekst. Można go czytać jako podręcznik powszechnie dzisiaj panujących norm nieokiełznanego, cynicznego i agresywnego myślenia i zachowania. Natomiast dramatyczna i sceniczna siła tego dzieła kryje się w tym, że w dzikim środowisku autorowi udało się jednak zachować skalę uczuć mitycznego oryginału. Tytułowa postać to doskonała rola dla dojrzałej aktorki" (Za: Zsusa Radnóti, Przełom, Antologia nowego dramatu węgierskiego Kolizje, Kraków 2010).

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Fedra Fitness