język polskijęzyk angielski

Manifest 2083

Tytuł oryginalny
Manifest 2083
Tłumacz
Partyka, Paweł
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
sztuka opublikowana w antologii "Duńskie sztuki współczesne", tom I: "Kosmiczny lęk, albo dzień, w którym Brad Pitt został paranoikiem"
Szczegóły obsady
monodram dla mężczyzny

Na jednym z poziomów Manifest 2083 to analiza motywacji i przekonań Andersa Breivika, sprawcy masakry na wyspie Utoya w 2011 r., ale intencją autora nie jest bynajmniej uczynienie z masowego zabójcy protagonisty. Prawdziwym bohaterem jest tu aktor, który przygotowuje się do roli Breivika. Lollike prowadzi tym samym metagrę. Aktor poświęca się researchowi, by móc lepiej zrozumieć swoją postać, a jednocześnie budzą się w nim związane z tą pracą wewnętrzne napięcia. Manifest 2083 nie jest zatem tylko opowieścią o meandrach umysłu norweskiego terrorysty, ale również − a może przede wszystkim − o naturze teatru, pułapkach performatywności, psychicznych kosztach pracy aktora.

"[...] Manifest 2083 to coś więcej niż czysta prowokacja mająca na celu przyciągnąć widza do teatru. To próba analizy myślenia osoby, której czyny wstrząsnęły Europą. To mocny teatr, gdyż odwołuje się do obrazów tragedii, której interpretacje zakorzeniły się już w myśleniu społeczeństwa. W spektaklu możemy obserwować metazmianę aktorską – postać aktora Olafa Højgaarda wchodzi w umysł Breivika, podąża jego ścieżkami, słucha tej samej muzyki, ogląda te same obrazy z gier. I kiedy już wydaje się nam, że stoi przed nami drugi Anders Breivik, aktor sprawnie wychodzi z postaci, reguluje empatię dozą zdrowego rozsądku i niedowierzania. Manifest 2083 to manifest śmierci, ostrzeżenie przed tym, że kulturalna rasa europejska nosi w sobie morderczy potencjał nazizmu. Że potencjał ten może uruchomić się w każdym z nas"

− Justyna Zar Schabowska, posłowie antologii Duńskie sztuki współczesne

"[...] Lollike wchodzi w epicentrum sporu wokół skrajnego terrorysty z dramatem Manifest 2083 (2013), który wznawia niejako jego obecność w życiu publicznym – wywołało to znaczne poruszenie, choć autor otrzymał za sztukę ważną duńską nagrodę. Wprawdzie jej bohaterem nie jest zamachowiec, ani tym bardziej nie on jest opowiadaczem, ale aktor Olaf Hojgaard, który konfrontuje się z postacią terrorysty. Ma go zagrać, ma wniknąć w jego mentalność, ale przygotowując się do roli «staje się Breivikiem», choć tego nie chce".

− Tomasz Miłkowski, Duńskie sztuki współczesne na przestrogę, „Dziennik Trybuna” nr 30

 

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Manifest 2083