„Wydarzenia przedstawione w tej sztuce mają jedynie ukazać jeden z wielu tragicznych rozdziałów w nieustających dziejach ludzkiej nietolerancji. Oby w ten sposób właśnie rzecz odczytali i zrozumieli wierzący i niewierzący, a być może im się to na coś przyda."
(ze wstępu José Saramago do sztuki)
Sztuka historyczna o konfliktach religijnych między katolikami a protestantami w Münsterze. Pokazuje okrucieństwo i bezsensowność konfliktu, w którym głównej roli nie odgrywała ideologia, tylko ambicja jednostek, przez którą cierpieli niewinni, prości ludzie. Postaci są stypizowane, mamy więc do czynienia z konfliktem racji, a nie napięciem psychologicznym. Jego atrakcyjność wzmacnia niezwykle piękny język, potoczysta fraza, której brakuje większości współczesnych tekstów, a także nośny temat i opowiedzenie się przeciwko fanatyzmowi. Dramat obfituje w sceny bardzo widowiskowe, co powoduje, że mógłby być ciekawym materiałem filmowym, ale podobną widowiskowość można również osiągnąć środkami scenicznymi. Odległy czasowo i historycznie temat pozwalałby także na wypowiedź wolną od wszelkich nachalnych odniesień politycznych.