język polskijęzyk angielski

Protokół

Autor
Tytuł oryginalny
The Minutes
Tłumacz
Rozhin, Klaudyna
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Protokół  to satyra na moralność mieszkańców małego miasteczka, na ich tendencje do przekłamywania historii i zacierania niewygodnych faktów - czy to chodzi o pomniejsze machloje, czy jedną z najbardziej okrutnych rzezi rdzennych mieszkańców Ameryki.

Pan Peel, świeżo upieczony członek rady miejskiej, poczuł powołanie do służby publicznej po narodzinach córki. Bohater, wracający z urlopu po śmierci matki, konfrontuje się z nieoczekiwaną zmianą - najstarszy członek rady, pan Carp, został usunięty ze swojego stanowiska. Idealistyczne nastawienie protagonisty zostaje zderzone z cynizmem i tumiwisizmem starszych stażem członków rady, co rodzi komiczne sytuacje. Atmosfera staje się jednak coraz bardziej napięta, a problematyka utworu - pogłębiona i mroczna.

Peel prosi o udostępnienie protokołu z poprzedniego spotkania. Dostaje wymijającą odpowiedź: nie jest on jeszcze „przygotowany do dystrybucji”. Coraz bardziej uporczywe nagabywanie o protokół skutkuje ostatecznym ujawnieniem. Okazuje się, że radni prowincjonalnego Big Cherry, prócz maskowania afer związanych z przetargiem na budowę podjazdu do fontanny, kradzieżą rowerów czy wypożyczaniem wozu strażackiego, skrywają sekret związany z historią miasta. Lokalny bohater z czasów wojny secesyjnej, duchowy patron miejscowego festiwalu dziedzictwa, był prowodyrem rzezi rdzennych Amerykanów; Big Cherry zbudowano na spalonej ziemi.

Obalenie obywatelskiego mitu stało się obsesją Carpa, który został „rytualnie” wykluczony ze społeczności. Oburzony hipokryzją kolegów Peel początkowo próbuje się buntować przeciwko polityce miasta, ale -  sprowokowany przez burmistrza - w symbolicznej finałowej scenie dołącza do plemiennego „tańca wojny” i nurza wraz z innymi ręce we krwi…

Protokół to sztuka wyjątkowo aktualna, zwłaszcza w dobie rewizji różnych narracji, choćby związanych z udziałem Polski w Holokauście. Realia Ameryki Północnej są tylko sztafażem; dramat Lettsa ma o wiele bardziej uniwersalną wymowę - dotyka wszak hipokryzji i partykularyzmu polityków, nepotyzmu, wybielania historii, lokalnego patriotyzmu zbudowanego na niewłaściwych fundamentach. Letts mistrzowsko przechodzi od początkowego zabarwienia satyrycznego do przejmującej kulminacji i symbolicznego finału, kojarzącego się choćby z parabolą wykreowaną przez Goldinga we Władcy much.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Protokół