język polskijęzyk angielski

Rubi

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Sztuka futurologiczna dla dorosłych

Autorka porusza wszechobecny problem konsumpcjonizmu. W świecie nastawionym na zysk i gromadzenie dóbr materialnych nie ma już miejsca na miłość i rodzinę. Bohaterowie izolują się w swoim własnym świecie, do którego nikt nie ma dostępu. Pozamykani w swoich klatkach mieszkalnych bez okien i drzwi, żyją rzeczywistością zamówień z supermarketu, a kontakt z ludźmi  zastępuje demoniczny Rubi, wszechobecny dzięki telewizorowi. 
Lilith wielbi Rubiego, modli się do niego - "…Jako w eterze, tak i na ziemi, serialu naszego powszedniego daj nam dzisiaj, niechaj nas zbawi ode życia. Abonament." Nie wyobraża sobie istnienia bez telewizyjnej ułudy i zakupów. Rubi kusi i nakazuje "Kupuj, kupuj, kupuj". Za gromadzące się stosy niepotrzebnych drobiazgów kobieta oddaje krew, szpik i włosy. 

Pewnego dnia Rubi przestaje działać i jest to początek końca wirtualnego świata Lilith. Kobieta poznaje Adama, specjalistę od napraw RTV i AGD, a wraz z nim życie w realu. Przeżywa szok, kiedy odkrywa w swoim mieszkaniu okna, "najwyższą formę telewizji" (bo przecież z klimatyzacją i trówymiarem). Kontakt z drugim człowiekiem jest dla niej nienaturalny, budzi lęk: "ludzie nie powinni się całować, dotykać, bo to niehigieniczne!", "nie rozmawia nigdy", boi się ujawnić swoje imię, bo to już staje się zobowiązujące. Odkrywanie prawdziwego świata fascynuje ją i odmienia. Staje się świadoma swego uzależnienia, buntuje się i odrzuca telewizyjnego bożka.

Adam też się zmienia. Uświadamia sobie swoje potrzeby, chce zaś przyjaźni i seksu. W Lilith widzi kobietę, a nie człowieka, mówi: "przerażasz mnie - ty myślisz!". 

W jaki sposób Lilith wyrwie się z więzienia, czy pomoże jej w tej walce budzące się uczucie do Adama?

Tekst niepokojąco przypomina Rok 1984 Georga Orwella, ale również reality show "Big Brother". Jest to jednak oryginalny pomysł autorki, przerażający jako wizja przyszłości, w której rzeczywistość wirtualna stanie się nowym bogiem, a telewizor jedynym zbawcą ludzkości. Ale autorka daje pewną nadzieję, prowadząc Lilith ku przebudzeniu instynktu przetrwania.

To propozycja dla teatrów zainteresowanych niekonwencjonalnym i nowatorskim przedstawieniem  całkiem codziennych problemów, ale bardzo, bardzo serio!  

Uważny czytelnik dostrzeże jeszcze jeden walor tego tekstu. Autorka opowiedziała historię o miłości z użyciem archetypowych postaci. I to jakich! Adam (pierwszy człowiek) spotyka Lilith (kobieta butna, która nie chcąc się podporządkować ucieka z Raju), potem odchodzi do Ewy (Rubi wysyła do niej bohatera). Kieruje nimi jakaś Boska Istota - Rubi, a wszystko dzieje się w świecie luksusu, czyli w Raju. Jednym słowem - biblijne postaci w świecie nowoczesnej cywilizacji.

Cały tekst w ADiT i na stronie domowej autorki: degorska.art.pl/Dramat%20%20RUBI.html

oprac. adit

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Rubi