język polskijęzyk angielski

Seanse bliskości

Autor
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
kobieta około 50., mężczyzna około 30. + buldog francuski

Czasem pozornie błahe rozmowy i gesty, jak choćby przytulanie, mają ogromne znaczenie. Choć autor przez pewien czas utrzymuje czytelnika w przekonaniu, że bohaterowie są parą kochanków, okazuje się, że bynajmniej nie o seks tu chodzi. Między Michałem a Ireną zaczyna kiełkować głęboka relacja. Wszystko wydaje się układać − do czasu, kiedy Michał znajdzie w mieszkaniu Ireny zaadresowaną do niego kopertę...

Ona to intelektualistka w średnim wieku, on − dobiegający trzydziestki mężczyzna ze wschodnim akcentem. Spotykają się w jej mieszkaniu, by uprawiać seks − a przynajmniej taką nadzieję ma Michał. Rozmowy, z początku dość kurtuazyjne, potem coraz głębsze, nie chcą się jednak skończyć. Bohaterowie odkrywają, że po prostu najlepiej im się rozmawia i przytula, chłonie swoją bliskość. Ich relacja stopniowo się zacieśnia. Widząc, jak bardzo samotna jest Irena, Michał kupuje jej buldoga francuskiego − choć ostatecznie to nie kobieta będzie nim się zajmować.

Autor cały czas utrzymuje czytelnika w napięciu − nie wiadomo, jak skończy się "romans" bohaterów. Okazuje się, że Irena ma rodzinę − męża i córki − jednak nie utrzymuje z nimi kontaktu. Nie potrafiła okazywać względem nich ciepłych uczuć, co o dziwo udaje jej się w relacji z Michałem. Kiedy Irena ogłasza, że wyjeżdża do Ameryki, by zbierać materiały do swoich badań, Michał deklaruje, że będzie na nią czekał. Mężczyzna jest w szoku, gdy odczytuje w mieszkaniu Ireny zaadresowaną do niego wiadomość. Okazuje się, że kobieta nie wyjechała za ocean, a do Szwajcarii − do kliniki przeprowadzającej eutanazję (Irena ma zaawansowany nowotwór trzustki). W obliczu tej informacji cała ich relacja przedstawia się w zupełnie innym świetle. Tych kilka seansów bliskości między bohaterami zyskuje ogromną wagę.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Seanse bliskości