język polskijęzyk angielski

Wiedźma

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
rozszerzony monodram dla kobiety
Prapremiera polska
Teatr Odwrócony, reż. Szymon Budzyk, Kraków, 2022

Bohaterka dramatu ma zagrać performance. Sztuka ma charakter rytuału. Wiedźma Anna rozbija namiot w okolicach Babiej Góry, czekając na zaprzyjaźnione aktorki, z którymi jest umówiona na sabat. W trakcie oczekiwania na przybyszki, wypowiada magiczne słowa i wykonuje obrzędowe czynności. Wchodząc do wnętrza namiotu, Anna mówi: „Idę dowiedzieć się, co mam pozostawić i co mi już nie służy”. Po wyjściu każdorazowo robi „wdech i wydech” i otwiera się na świat.

Sztuka jest, jak zapowiada podtytuł, „afirmacją kobiecą” – ma rytuałem wesprzeć wszystkie przedstawicielki kobiecej płci. Jest o wyzwalaniu się kobiet z ciążącej  wielowiekowej opresji świata. I o siostrzanej więzi z tymi, które były, są i będą. Anna wciela się w rolę Oryny Pawliszanki, którą w XVIII wieku uznano za czarownicę i ścięto „za zbieranie rosy o świcie w ogrodzie za pomocą chusty, i przechadzanie się wśród stada owiec z konewką wody”. Przywołuje też postaci innych potępionych „czarownic”. Anna jest dumna z bycia „wiedźmą” – bycia wolną, nawet jeśli nierozumianą, kobietą. W jej świecie jest miejsce na jedność z naturą, nie czci się w nim jednego bóstwa, nadzór męskiego boga jest w nim zbędny. Jezus, który pojawia się pod koniec sztuki, nie jest Annie potrzebny. „Graj dalej muzykę, robisz to wspaniale” – spławia go obojętnie. Da sobie radę sama. Nawet ze złożeniem namiotu. 
Tekst balansuje na pograniczu magicznego rytuału – tu efekt powtarzanych jak mantra fraz i powtarzalność gestów – i humoru (rozmowa z Jezusem). Magiczną aurę tekstu pogłębi grana w tle muzyka.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Wiedźma