język polskijęzyk angielski

Enquist, Per Olov

Enquist, Per Olov

Per Olov Enquist, lepiej znany jako PO Enquist, (urodzony 23 września 1934).  Pracował jako dziennikarz, dramaturg i powieściopisarz. W 1990 roku zdobyła międzynarodowe uznanie jego powieść Wizyty lekarza Królewskiego. W 2010 roku, Enquist otrzymał austriacką nagrodę państwową europejskiej literatury za opowiadania. W 2010 roku otrzymał szwedzki Nordic Nagrodę Akademii, zwaną  "małym Noblem". Enquist pisał powieści, sztuk teatralnych, kroniki i inne historie. 

W swojej twórczości PO Enquist w zmaga się z problemem prawdy etycznej i metodologicznego punktu widzenia; Centralne jest napięcie między prawdą prywatną, względną i bezwzględną, a także celem, złudzeniem i rozczarowaniem. Magnetisörens piąta zima manifestuje się poprzez przeplatanie wpisów dziennika w historii. Wielokrotnie pozwala Enquist niewykształcenym ludziom lub wręcz głupim przekazywać historie kontrastujące ze sobą z perspektywy mikro na temat najważniejszych wydarzeń na świecie. Kilka powieści jest o prawdziwych ludziach i wydarzeniach, tak, na przykład, Blanche i Marie (2004). 

Blanche i Marie

Tłumacz
Jędrzejewska, Iwona
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Według powieści Opowieść o Blanche i Marie (Boken om Blanche och Marie, przekład Iwona Jędrzejewska) oraz dramatu Blanche i Marie (Blanche och Marie, Andrzej B. Krajewski-Bola).

Prawa autorskie Pera Olova Enquista pod opieką ADiT.

Królowa histeryczek Blanche i królowa nauki Marie, dwie kobiety, które życie napromieniowało radem, polonem i najstarszym pierwiastkiem świata – miłością. A między nimi prof. Charcot i dr Freud, którzy determinują ten świat widziany z męskiego punktu widzenia, gdzie kobieta może być tylko przedmiotem ich badań. Bo przecież nie może konstruować sama siebie.

Sztuka rekonstrukcji i próba zrozumienia. Dlaczego nie sięgamy po coś, czego tak bardzo pragniemy, dlaczego brak nam odwagi przed skokiem i dlaczego, gdy już się odważymy, musimy ponieść klęskę? A wszystko między dwoma biegunami: mężczyzną i kobietą, logiką i intuicją, nauką i chorobą, tylko dlaczego ta choroba musi mieć płeć? Psychoanaliza przeżytych traum, aż do zrozumienia, aż do akceptacji, aż do wyzwolenia.

Próbujemy wyciągnąć na światło najbardziej skrywany sekret Marii Skłodowskiej-Curie, jednej z największych i najodważniejszych kobiet świata. Bo żeby zrozumieć, czym jest dzień, trzeba przejść przez noc, nawet jeśli jest to noc naszej duszy.

Prapremiera 2.12.2011, Teatr Polski we Wrocławiu; opracowanie tekstu i reżyseria Cezary Iber.