język polskijęzyk angielski

Agmon, Goren

Agmon, Goren

Autorka dramatów i reżyserka sceniczna, absolwentka Wydziału Reżyserii Teatru Uniwersytetu w Tel Awiwie. Wykłada na wydziale Dramatu Uniwersytetu Telawiwskiego. Spod jej pióra wyszły takie teksty jak Jako samotny ptak na dachu (prapremiera w Teatrze Habima), Ciąża (Teatr Cameri), Dziedziczka (Teatr Beit Lessin), Koncert (Beit Lessin) Wiadomości (Beit Lessin), List do Noego (Beit Lessin), Bezdomny kot (Habima), Cezareja (Beit Lessin ), Kawiarnia "Wierzba" (Beit Lessin). Ponadto napisała i wyreżyserowała: Kobieta jak żyrafa (Tzavta), Honor (Tzavta), Wyścig i upadek psa (Tzavta), Upadek (Hajfa Theater), Grupa (Festiwal Teatralny dla dzieci w Hajfie - pierwsza nagroda festiwalu), Papugi Ezechiela ("Acco Festiwal" 88). Dodatkowo napisała i wyreżyserowała piętnaście sztuk dla dzieci, w tym: Ja i mój młodszy brat, Banda, Wspaniała przygoda. Zdobywczyni nagrody dla najlepszego dramaturga roku.

 

Alma i Ruta

Autor
Tłumacz
Sidi, Elżbieta
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Hit telawiwskiego teatru Beit Lessin, dzięki któremu widzowie mają szansę zajrzenia do izraelskich domów i poznania Izraelczyków od intymnej strony. Sztuka uzmysławia przepaść pomiędzy dwoma światami, reprezentowanymi przez Tel Awiw i Bnei Brak. Przedstawia jeden z najistotniejszych konfliktów współczesnej społeczności izraelskiej podzielonej na odizolowane od siebie obozy: świecki
ch Żydów - zwolenników modernizacji, postępu, emancypacji i liberalizmu oraz ortodoksyjnych strażników żydowskiej tradycji i religii - tradycjonalistów żyjących według zasad wyznaczonych przez prawa liczące tysiące lat zawarte w religijnych księgach: Torze i w Halacha. Dramat porusza kwestię konfliktu pokoleń, wykorzystywania seksualnego i dyskryminacji kobiet w społeczeństwie ortodoksyjnym.

Ruta, utalentowana ortodoksyjna dziewczyna z religijnego miasta izraelskiego Bnei Braku, pisze w sekrecie przed najbliższymi książkę opartą na autentycznych wydarzeniach, obnażającą brutalne prawdy o wykorzystywaniu seksualnym w środowisku ultraortodoksyjnych Żydów. Jej twórczość nie jest aprobowana przez najbliższych ani przez środowisko, które stara się nie dopuścić do publikacji książki. Ostatecznie Ruta, ofiara przemocy seksualno-społecznej, która odważa się głośno mówić prawdę i poddaje pod wątpliwość autorytety religijne, w imię fałszywie pojmowanego honoru rodziny i narodu żydowskiego zostaje ukarana odseparowaniem od rodziny. Wydawcą jej książki jest Alma, wykształcona, mocna, niezależna, ambitna Izraelka, będąca jednocześnie wrażliwą i kruchą emocjonalnie kobietą hołdującą wartościom laickim. Alma skłócona jest z córką, która przeszła na ortodoksyjny judaizm i ze względu na zasady panujące w tym środowisku zmuszona została do zerwania więzi z rodziną.

Sześć postaci - dwie ultraortodoksyjne dziewczyny, dwie matki - wdowy (świecka i ortodoksyjna), dwóch mężczyzn - brat (typowy młody, świecki Izraelczyk) i wuj (przedstawiciel ortodoksji żydowskiej) to postaci skomplikowane, niejednoznaczne, poszukujące prawdy o sobie, ludzkiej naturze i świecie. Pogrążeni w bólu, są odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale i za innych. Widz poznaje motywacje ich działania, śledzi ich wybory i współprzeżywa uniwersalne konflikty.

Wiarygodne sceny wzięte prosto z izraelskiego życia; naturalne, doskonałe dialogi; głębokie zrozumienie podziałów wewnętrznych we współczesnym świecie izraelskim i żydowskim oraz trzymająca w napięciu, szybka akcja z wieloma dramatycznymi zwrotami to niewątpliwe zalety tej, jak i innych sztuk Goren Agmon, podobnie jak jasna konstrukcja, przemyślana w każdym najmniejszym szczególe.