język polskijęzyk angielski

Gogh, Theo van

Randki w ciemność

Tytuł oryginalny
Blind date
Tłumacz
Bikont, Karolina
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
dramat psychologiczny / teatr intymny / czarna komedia
adaptacja teatralna Augusta Zirnera na podstawie scenariusza filmu Theo van Gogha
Szczegóły obsady
+ tancerz
Prapremiera
12 maja 2011, Schauspielhaus Graz

Pom i Katja – para po traumatycznej utracie dziecka – nie potrafią już ze sobą żyć, ale nie potrafią też odejść. W desperackiej próbie odbudowania relacji umawiają się w barze na serię tzw. „randek w ciemno”, odgrywając przed sobą role obcych. Spotykają się jako nieznajomi, grają wymyślone tożsamości, zmieniają maski, przeprowadzają prowokacyjne „wywiady” z samymi sobą. A wszystko po to, by dotknąć prawdy o tym, kim są, co utracili – i czy mogą jeszcze odzyskać miłość.

To dramat o intymności i alienacji, o bólu, który nie pozwala się zagoić, i o niemożności komunikacji. Każde kolejne spotkanie staje się coraz bardziej konfrontacyjne – bolesne, niepokojące, momentami groteskowe, ale też głęboko ludzkie. Obok głównych bohaterów pojawiają się postaci kelnera i tancerza, zabarwiając opowieść dodatkowymi wymiarami – humorystycznymi, zmysłowymi, symbolicznymi.

Dialogi są gęste, nieprzewidywalne, pełne emocjonalnych zakrętów i zwrotów. Przenikają je czarny humor i zaskakujące momenty czułości. Theo van Gogh, słynny holenderski reżyser i publicysta, w tej rzadko wystawianej sztuce pokazuje mistrzowską rękę do kameralnych psychodram. To tekst odważny, bezkompromisowy, pozostawiający widza z pytaniami o granice miłości, bliskości i odpowiedzialności.

Sztuka wymaga aktorskiego kunsztu i emocjonalnej precyzji – idealna na małą scenę, w ascetycznej lub stylizowanej przestrzeni barowej. Przejmujące studium traumy, intymnej walki i ostatecznego rozdarcia między pragnieniem życia a potrzebą odejścia.

Gogh, Theo van

Ur. 23 lipca 1957 w Hadze, zm. 2 listopada 2004 w Amsterdamie holenderski reżyser, publicysta i aktor, znany z krytyki świata islamskiego, prawnuk handlarza dzieł sztuki Theo van Gogha (brata malarza Vincenta van Gogha). Van Gogh ukończył prawo i rozpoczął pracę jako kierownik sceniczny. Jako reżyser debiutował filmem Luger. Za filmy Blind Date i In het belang van de staat otrzymał nagrodę Gouden Kalf, holenderski odpowiednik Oscarów. Jako aktor pojawił się w produkcji De noorderlingen („Ludzie z północy”) z 1992, potem pracował dla telewizji, prowadząc prowokujące rubryki dla „Metro International’ i innych gazet. Jego ostatnia książka, Allah weet het beter („Allah wie lepiej”), w której użył typowego dla siebie kpiącego i cynicznego tonu, zawierała jego poglądy na islam.

Razem z urodzoną w Somalii aktywistką polityczną Ayaan Hirsi Ali, członkinią parlamentu holenderskiego, nakręcił film Submission (Podporządkowanie), w którym przedstawił praktykę przymusowego obrzezania kobiet w społeczeństwach islamskich oraz prześladowania ich w inny sposób. Przedstawia w nim historię trzech kobiet, z których jedna jest skazana na chłostę za romans, kolejna maltretowana jest przez męża poślubionego z woli rodziny, a trzecia ma być ukarana za urodzenie nieślubnego dziecka, którego ojcem jest jej krewny – gwałcący ją brat ojca. Po ukazaniu się filmu zarówno van Gogh, jak i Ayaan Hirsi Ali, spotkali się z groźbami śmierci, prawdopodobnie ze strony fundamentalistów muzułmańskich. Reżyser nie brał ich poważnie i odmówił ochrony ze strony policji.

Theo van Gogh był członkiem holenderskiego stowarzyszenia o republikańskim, antymonarchistycznym charakterze i wspierał kandydaturę Ayaan Hirsi Ali do parlamentu.

Van Gogh został zamordowany wczesnym rankiem, we wtorek 2 listopada 2004 w Amsterdamie, gdy jechał rowerem do pracy, naprzeciwko biura okręgu wyborczego, we wschodniej części miasta. Został przeszyty siedmioma kulami, ginąc na miejscu. Jego zabójca, 26-letni Holender marokańskiego pochodzenia Mohammed Bouyeri, który podciął reżyserowi gardło, został zaraz potem schwytany przez policję, po postrzeleniu w nogę. Zabójca przybił nożem do torsu ofiary 5-stronicowy list, grożący zachodnim rządom, Żydom oraz Ayaan Hirsi Ali. Zabójstwo miało miejsce 911 dni po śmierci Pima Fortuyna, na temat którego reżyser tuż przed śmiercią kręcił film.

18 marca 2007, w Amsterdamie odsłonięto pomnik poświęcony reżyserowi, De Schreeuw (Krzyk). Znajduje się on w Oosterparku, niedaleko miejsca gdzie van Gogh został zamordowany.

źródło: Wikipedia

Wywiad

Tytuł oryginalny
Das Interview
Tłumacz
Szalsza, Marek
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Pierre (45) - reporter, Katja (25) - gwiazda filmowa
Szczegóły
Adaptacja teatralna Theodora Holmana na podstawie scenariusza filmu Theo van Gogha, w tłumaczeniu na język niemiecki przez Stephana C. Lacka
Prapremiera
Stadttheater, Wiedeń, rok 2007
Prapremiera polska
Fundacja Kamila Maćkowiaka, październik 2016

Redaktor działu politycznego Pierre Peters jest wściekły. Rząd chce podać się do dymisji, a tymczasem redaktor naczelny zleca mu przeprowadzenie wywiadu z gwiazdą srebrnego ekranu Katją Schuurman. Pierre nie przygotowuje się do wywiadu. Atrakcyjna blondynka, ulubienica brukowej prasy, czuje się zlekceważona. I tak nieudany wywiad zmienia się w psychologiczny pojedynek, w którym szala zwycięstwa przechyla się raz na jedną, raz na drugą stronę. Gra prawdy i fałszu, szczerości i pozorów, pełna pułapek, podchwytliwych pytań, prowokacji, kłamstw i współczucia.

Sztuka powstała na podstawie scenariusza filmowego kontrowersyjnego holenderskiego reżysera Theo van Gogha, który został zamordowany jesienią 2004 roku przez muzułmańskiego fundamentalistę.

treść: Pierre jest zły, że on, reporter polityczny, ma robić wywiad z gwiazdką filmową. Jest nieprzygotowany. Dochodzi do spięcia, Pierre obraża Katję, ona go wyzywa. W końcu napięcie opada i postanawiają spróbować jeszcze raz. Katja ma poczucie, że Pierre dobiera pytania tak, żeby ją pognębić i ukazać w negatywnym świetle. Znów dochodzi do kłótni. W końcu Pierre zdradza, że miał córkę, która zginęła w wieku lat 9. Był akurat w Bośni, kiedy przyszła informacja, pijana żona spowodowała wypadek samochodowy. Pierre rozkleja się, opowiada o swoim nieudacznictwie, wywleka koszmary z Bośni, Katja ostro pije, zachowuje się wyzywająco, zażywa kokę. Dostaje napadu agresji. Sprzeczają się o chłopaka Katji, ona twierdzi, że go kocha, Pierre - że nie. Przyznaje, że wyczytał to w jej dzienniku. Katja jest w szoku, Pierre obiecuje, że nie użyje w wywiadzie tego, co przeczytał. Artykuł już się dla niego nie liczy, uważa, że są "pokrewnymi duszami", chciałby poznać jej najgłębszy sekret. Katia zgadza się pod warunkiem, że i on zdradzi swój - umowa stoi. Pierwsza Katja: ma raka, straci pierś, a może i życie, jeśli okaże się, że ma przerzuty. Teraz kolej na niego. Skoro on nagrał jej wyznanie, to i ona nagra jego: po powrocie z Bośni, tuż po tym jak stracił córkę, żona od niego odeszła, a on ją zabił, pozorując wypadek. Przed sądem udało mu się wywinąć. Katja jest poruszona, mówi o swej odrazie, Pierre wyznaje jej miłość. Zanim wyjdzie, dziewczyna niepostrzeżenie podmieni kasety. Pierre żegna ją słowami: "Gdybym chciał zrujnować ci karierę, możesz mnie zniszczyć". Już z ulicy dzwoni do redakcji, żeby przekazać sensacyjny news: słynna Katja ma raka piersi. Katja woła do niego z okna: to nie był jej dziennik, lecz dziennik przyjaciółki, która ma raka. A kasetę z jego wyznaniem ona ma u siebie.

Oboje okazują się cynikami, którzy dla kariery i sensacji nie cofną się przed żadną podłością. Ale maski zrzucają dopiero w finale, kilku ostatnich zdaniach sztuki. Podczas burzliwego wywiadu sprawiają wrażenie szczerych do bólu i niezdolnych do kłamstwa, pokiereszowanych przez życie osób. Ich rozmowa obfituje w wyjątkowe bogactwo stanów emocjonalnych. Duże wyzwanie, ale i wielka frajda dla dwojga odważnych aktorów.