język polskijęzyk angielski

Gurney, Albert Ramsdall

Gurney, Albert Ramsdall

Ur. w 1930 r. w Buffalo dramaturg i nowelista, wykładowca literatury w Massachusetts Institute of Technology. Pierwsze sztuki i musicale napisał jako student Wiliams College, a następnie Yale School of Drama. Uznanie krytyki i sukces – także komercyjny – osiągnął Gurney w 1981 roku. Za sztukę Pokój stołowy (The Dining Room) otrzymał prestiżową nagrodę Pulitzera. Kolejne dramaty: The Petrfect Party (1986), The Coctail Hour (1988) czy Another Antigone (1988) utrwaliły pozycję Gurneya wśród współczesnych dramaturgów amerykańskich. 

Sztuki autora: U progu jesieni (melodramat), Sylwia, Pokój stołowy (dramat, 8 osób), Dzieci, Coctail Hour

U progu jesieni

Tytuł oryginalny
Later life
Tłumacz
Sudół, Robert
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
para w średnim wieku + postaci drugoplanowe
Szczegóły obsady
* epizody

Na amerykańskim przyjęciu ludzi biznesu i sztuki dochodzi do spotkania po wielu latach Ruth i Austina. Mężczyzna w czasach młodości wywarł na niej niezapomniane wrażenie. Ruth wspomina wakacje na Capri, gdzie on, młody i przystojny oficer marynarki, popijał z kolegami w tawernie. Miał wtedy powiedzieć dziewczynie o swoim przeczuciu, że spotka go coś strasznego. Po latach Austin prawie nic z tego nie pamięta. Ruth nie miała lekko w życiu: pierwszy mąż zginął w Korei, umarło jej dziecko, z drugim mężem rozwiodła się i wróciła do niego ponownie. Spotkanie po latach jest dla Ruth i Austina szansą na odnalezienie dawnego uczucia. Czy jednak ludzie u progu jesieni, po życiowych przejściach, są w stanie podjąć ryzyko nowego związku? Oprócz ciekawie zarysowanego problemu uwagę przykuwają „jesienne" postacie drugoplanowe – palacz, który rzucił palenie, para kolekcjonująca ludzi mających coś ciekawego do powiedzenia, miłośnik komputerów.

Sylvia

Tytuł oryginalny
Sylvia
Tłumacz
Sudół, Robert
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
ewentualnie 3K, 1M
Prapremiera polska
Maj 1998, Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej, Warszawa

Mężczyzna w sile wieku postanawia, wbrew woli żony, zatrzymać znalezioną w parku suczkę – Sylvię. Poświęca jej każdą wolną chwilę, rozmawia z nią i chodzi na spacery. Zazdrosna żona robi wszystko, by pozbyć się z domu coraz groźniejszej „rywalki”. Bez rezultatu. Majstersztyk!

Greg, nowojorczyk w średnim wieku, znajduje w parku porzuconą suczkę Sylvię (rola grana przez aktorkę). Postanawia ją przygarnąć. Żona Grega, Kate, nie akceptuje nowej lokatorki. W końcu postanawiają, że Sylvia zostanie w domu przez kilka dni, a potem zdecydują, co dalej. Mężczyzna coraz bardziej przywiązuje się do pupila, podczas długich spacerów dyskutują [!] o życiu. Greg zaniedbuje swoją pracę i w końcu zostaje zwolniony.

Napięcie między Gregiem a Kate z powodu zazdrości o psa rośnie. Kate zaczyna obawiać się o przyszłość małżeństwa. W końcu Greg poddaje Sylvię zabiegowi sterylizacji. Zwierzę, pomimo bólu, wciąż kocha swojego pana.

Greg i Kate odwiedzają Leslie, terapeutę o nieokreślonej płci, który/a w zależności od stanu umysłu pacjenta jest odbierany/a jako kobieta lub mężczyzna. Po sesji Leslie wręcza Kate broń, radząc jej zastrzelić Sylvię.

Tymczasem Kate dostaje stypendium za granicą, w Londynie – a w Wielkiej Brytanii obowiązuje półroczna kwarantanna obejmująca psy przekraczające granice kraju. Greg z ciężkim sercem decyduje się oddać suczkę rodzinie w Westchester w stanie Nowy Jork. Walizki spakowane do samochodu, Greg właśnie zamierza włączyć silnik… ale w tej ostatniej chwili Kate odnajduje pod siedzeniem zagubioną dawno jej zabawkę i zapragnie pożegnać się z Sylwią. To pożegnanie jest tak wzruszające, że Kate zmieni zdanie i zdecyduje się przygarnąć lojalną Sylvię…

Sylvia to komedia romantyczna, w której jako remedium na kryzys wieku średniego nie pojawia się kochanka, lecz opiekuńcze zwierzę, które na początku staje się kością niezgody, a w finale recepturą na szczęście małżeńskiej pary.

Pokój stołowy

Tytuł oryginalny
The Dining Room
Tłumacz
Jankowski, Zbigniew
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
sześcioro aktorów gra kilkunastoosobową galerię postaci

Ta panoramiczna sztuka ukazuje perypetie klasy średniej i jej podwładnych, reprezentantów konsumpcyjnego społeczeństwa skupiającego się na „zagospodarowywaniu” coraz to nowych przedmiotów i miejsc. Współczesność miesza się z przeszłością, konflikty i tragedie z radościami. Akcja sztuki dzieje się w pokoju stołowym, przez który przechodzą przedstawiciele najrozmaitszych profesji i grup wiekowych, opowiadając o swoim życiu i wykonując w krótkich sekwencjach tysiące codziennych czynności. Prezentowane sytuacje naznaczone są piętnem nietrwałości. Postacie zjawiają się i znikają, wraz z fragmentami swych biografii. Wypowiadane przez nie kwestie przenikają się, tworząc zbiorowy portret ludzi uwikłanych w przypisane im role: rodzinne, towarzyskie, społeczne. Narracje poszczególnych bohaterów pozwalają na bezpośredni kontakt z widzem.