język polskijęzyk angielski

Sokołowska, Marta

Hej, lustro!

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
druk w Dialogu nr 9/2024
Czas akcji
współcześnie
Miejsce akcji
pokój nastolatki

Kameralna sztuka na dwie aktorki Marty Sokołowskiej Hej, lustro! wpuszcza nas do pokoju nastolatki. Jednak bardzo szybko okazuje się, że to co mogłoby się w pierwszym odruchu wydawać realistyczną przestrzenią, jest raczej wnętrzem umysłu głównej bohaterki. Dziewczyna zamknięta w dusznej i ciasnej przestrzeni swojego pokoju musi zmierzyć się ze swoimi lękami, słabościami, a nawet poczuciem winy, spowodowanym przedwczesną i niespodziewaną śmiercią jej ojca, za którą bohaterka – bardziej lub mniej świadomie – czuje się odpowiedzialna. Przecież jeśli nie byłaby wtedy taka szczęśliwa i zajęta sobą, gdyby w odpowiednim momencie wróciła do domu i nie pozwoliła mu odejść, to jej tata wciąż byłby z nimi. To poczucie winy napędza spiralę neurotycznych myśli i emocji, które powodują osamotnienie i pogorszenie stanu psychicznego Dziewczyny, w którym coraz bardziej się zatapia. Z przestrzeni dusznego pokoju wydaje się nie być wyjścia. W jej umyśle nawiedzają ją niezwykłe postaci, m.in.: Czarny płaszcz, Szakale, Człowiek-roślina czy Karminowe usta. Dziewczyna nie zdaje sobie jednak sprawy, że wszystko, co wydarza się w przestrzeni jej pokoju, jest projekcją jej własnego umysłu. Dopiero kiedy jej Matka po tych wszystkich latach w końcu wyjaśnia jej, że śmierć jej ojca nie miała z nią nic wspólnego, że po prostu był chory i nie musi czuć się winna, Dziewczyna ma szansę na ukojenie.

Hej, lustro! to intrygujący i poetycki zapis spirali natrętnych myśli. Marta Sokołowska w odważny sposób nakłuwa temat kryzysu psychicznego u nastolatki, spowodowanego przedwczesną i niezrozumiałą dla dziecka śmiercią jednego z rodziców. Autorka w swojej sztuce pokazuje, jak jedno traumatyczne zdarzenie we wczesnym dzieciństwie może wpłynąć na całe późniejsze dorastanie i kształtowanie się psychiki młodego człowieka. Tekst Marty Sokołowskiej zachęca do zmierzenia się z tym trudnym tematem, jednocześnie oferując niezwykle wciągający i oryginalny język.

Sokołowska, Marta

Dramatopisarka, dramaturżka, prozaiczka. Laureatka Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO, laureatka projektu Debiuty Prozą oraz konkursu Dramat! organizowanego przez Dwutygodnik i Teatr IMKA, finalistka konkursu międzynarodowego AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy, dwukrotna finalistka konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej Metafory Rzeczywistości, półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Sztuki realizowano w: TR Warszawa, Teatr im. Fredry w Gnieźnie; Teatr im. Horzycy w Toruniu, Teatr Ochoty, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Royal District Theatre w Tbilisi, Białoruski Wolny Teatr w Mińsku, Teatr Dramatyczny w Kaliningradzie, Krasnojarski Teatr Młodego Widza, Polskie Radio, Instytut Teatralny, Teatroteka, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Centrum Mieroszewskiego w Warszawie. Teksty publikowano w pismach: Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej, Twórczość, dwutygodnik.com, LiteRacje, Chimera oraz tłumaczono na języki: angielski, rosyjski, ukraiński, niemiecki, białoruski i gruziński. Autorka scenariusza i reżyserka polsko- japońskiego filmu dokumentalnego „zeno-san”.

Więcej: https://culture.pl/pl/tworca/marta-sokolowska

Sztuki teatralne

1. Hej, lustro!, spektakl teatralny dla młodzieży, Dialog. Pismo poświęcone dramaturgii współczesnej 9/2024,
2. Anekumena, w ramach rezydencji dla scenarzystów i dramatopisarzy, Forum Dialogu Kultur. Instytut Kultury Willa Decjusza i Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej we współpracy z Literarisches Colloquium Berlin oraz Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie
3. Zła krew, Teatr Powszechny w Warszawie, 2023 (dramaturgia)
4. Fanatycy prawdy, premiera Teatr Ochoty w Warszawie 2022
5. Proszę, niech zapanuje pokój, finał konkursu międzynarodowego AURORA. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy, Antologia tekstów finałowych, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, 2022
6. Kamionna. Opowieści rodzinne, Teatr Fredry w Gnieźnie 2021
7. Holzwege, TR Warszawa 2016; Teatroteka, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Teatr Telewizji Polskiej; realizacje w Rzeszowie i Szczecinie; liczne nagrody, m.in. Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Dramaturgicznej, Dialog. Pismo poświęcone dramaturgii współczesnej, Silver Remi na Międzynarodowym Festiwalu WorldFest Houston
8. Reykjavik ’74, premiera Teatr im. Horzycy w Toruniu 2016; Teatr Dramatyczny w Kaliningradzie, Krasnojarski Teatr Młodego Widza, Royal District Theatre w Tbilisi, Wolny Teatr Białoruski, antologia rosyjska, ukraińska, białoruska i gruzińska
9. Pałac w Bożkowie, Dialog. Pismo poświęcone dramaturgii współczesnej 2015, Teatr Polski we Wrocławiu
10. Księżna, Dwutygodnik i Teatr Imka 2015
11. javen saste i bahtałe, Teatr Polski w Poznaniu 2015
12. kopia paryskiego metra, w kawałkach, Teatr Polski w Poznaniu 2014
13. Mordechaj Tennenbaum, Białystok 2014 

Słuchowiska radiowe

14. poezja mnie nie zdradziła (w realizacji)
15. Komedialnia 1748 (w realizacji)
16. Bim-Bom (w realizacji)
17. Serce. O Juliuszu Mieroszewskim, Polskie Radio Dwójka, Centrum Mieroszewskiego w Warszawie, tłumaczenie na język białoruski, ukraiński i gruziński 2024
18. ULma, Polskie Radio Rzeszów 2023
19. Facecje Elyana, Polskie Radio Wrocław 2023
20. Miliczek (w realizacji)
21. Hypnos, Polskie Radio Rzeszów 2023
22. Imagina, Polskie Radio Rzeszów 2022
23. Wciąż jesteśmy liczni, Polskie Radio w Białymstoku 2014
24. Ryt, Polskie Radio w Warszawie i Ninateka 2018

Teksty prozatorskie

25. opowiem ci przez telefon sen, Twórczość 6/2024
26. Po ojcu, Antologia KBF KML UNESCO 2023
27. Imperium Dzieci, Biuro Literackie 2021
28. Apolonia, Literacje 2014 

Scenariusze filmowe

29. zeno-san, film dokumentalny 2018 (scenariusz i reżyseria)