język polskijęzyk angielski

Dwojnych, Anna

Piękni ludzie nauczeni brzydkiego myślenia o sobie

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
+7 epizodycznych ról

Kameralna sztuka o trudności nawiązania relacji intymnej między ludźmi dotkniętymi dysmorfofobią – nieuzasadnionym przekonaniem o brzydocie swojego ciała – o tym, jak zasłyszane w dzieciństwie krytyczne, normatywne zdania dotyczące fizyczności wpływają na późniejsze relacje seksualne i romantyczne dorosłych ludzi. Bohaterowie dramatu, młodzi i atrakcyjni Kobieta w miniówce i Mężczyzna w pulowerze zostali skrzywdzeni przez swoich rodziców i grupę rówieśniczą, przez co wykształciły się w nich takie problemy ze zdrowiem psychicznym jak dysmorfofobia, osobowość histrioniczna (ona) i lękowo-unikający styl przywiązania (on). Nadmiernie krytyczne, często wręcz okrutne uwagi ze strony otoczenia dotyczące wyglądu fizycznego spowodowały trwałe zniekształcenie obrazu własnego ciała i chorobliwie niską samoocenę bohaterów. Kobieta w miniówce rozpaczliwie poszukuje akceptacji innych (szczególnie mężczyzn) i bycia w centrum uwagi (osobowość histrioniczna), co prowadzi ją do pracy na „sex kamerce”, w której eksponuje swoje ciało w nadziei na uznanie klientów. U Mężczyzny w pulowerze kompleksy i przekonanie o własnej nieatrakcyjności prowadzą do unikania jakichkolwiek relacji romantycznych i erotycznych. Czy wzajemne zauroczenie i sympatia wystarczą, żeby w pełni oddać się drugiej osobie, skoro nie można zaakceptować samego siebie?

Tele-Polacy, czyli ostatni seans w rodzinie

Gatunek sztuki
Tragikomedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
+ Chór
Prapremiera polska
spektakl dyplomowy kursu aktorskiego Standby Workshops, reż. Jan Orszulak, 2024

Przy zastawionym do obiadu stole zasiadają: matka – zwana Babcią, jej dzieci – Marzena i Grzegorz, oraz córka Marzeny, Agata. Ważniejszy od obiadu jest leżący na stole pilot do telewizora. Najważniejszym jednak elementem sztuki, na prawach jej pełnokrwistego bohatera i członka rodziny, jest stojący naprzeciw stołu Telewizor. Reprezentujący trzy pokolenia członkowie rodziny różnią się nie tylko wytykanym sobie nawzajem światopoglądem, ale też motywacjami, które każą im włączać telewizor. Grzegorz bezlitośnie obśmiewa maniakalną skłonność kobiet do oglądania seriali. Te tłumaczą się, że w ich życiu nic się nie dzieje, a w telewizorze jest samo życie i prawda. Sam Grzegorz jednak także nie potrafi oderwać rąk od pilota i oczu od ekranu. Może to właśnie podzielana przez bohaterów potrzeba kontaktu z Telewizorem pozwala im trwać jako rodzina? Może to już jedyne, co ich łączy? Trwa jednak ich ostatni seans…

Sztuka Anny Dwojnych ukazuje, jak media przyczyniają się do erozji więzi rodzinnych, alienacji jednostki i konformizmu w społeczeństwie. Telewizja staje się symbolem ideologicznych wpływów, które nie tylko kształtują postawy społeczne, ale również formują osobowości bohaterów. Jest to także komentarz do masowej konsumpcji kultury, gdzie odbiorcy zamiast twórczo uczestniczyć w życiu społecznym, stają się pasywnymi konsumentami obrazów i treści.

Dwojnych, Anna

Ur. w 1988 w Płocku poetka, autorka dramatów i krótkich form prozatorskich. Absolwentka socjologii i filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zawodowo zajmuje się słowem jako korektorka, redaktorka, content writerka i copywriterka. Publikowała w kilkudziesięciu magazynach kulturalnych, m.in. na łamach „Lampy”, „Dwutygodnika”, „biBLioteki” Biura Literackiego, 8 Arkusza „Odry”, „Blizy”, „Frazy”, „Arterii”, „artPAPIERU”, „Elewatora”, „Wakatu”, „Cegły”, „Fragile”, „Fabulariów”, „Wyspy”, „Pola”, „Strony Czynnej”, „Tlenu Literackiego”, „Stonera Polskiego”, „Epei”, „zakład.magazyn”, „Plaża.Ciemnia” i duńskim „Det Poetiske Bureau. Slavisk Poesi” oraz w antologiach, m.in. Wiersze i opowiadania doraźne 2019 (2019), 111. Antologia Babińca Literackiego 2016-2019 (2020), Poetki na czasy zarazy (2021).

Wyróżniana lub nagradzana w ogólnopolskich konkursach poetyckich. Występowała na slamach.

Autorka książek poetyckich: gadu gadu (2011), Wypadki z przypadkami (2019), Nocne zabawy w dużych miastach (2022), Pytania po śmierci i nurkowaniu (2024). Duńska wersja Pytań po śmierci i nurkowaniu (Døden og Dykning. Spørgsmål) w tłumaczeniu Pawła Partyki i Freja Larsena ukazała się dwa miesiące przed polską premierą nakładem kopenhaskiego wydawnictwa Det Poetiske Bureaus Forlag.

Debiutancka sztuka Tele-Polacy, czyli ostatni seans w rodzinie została wystawiona w czerwcu 2024 w Auli Uniwersytetu Gdańskiego jako spektakl dyplomowy grupy warsztatowej teatru studenckiego Standby Studio.

Twórcze inspiracje: środki masowego przekazu, filozofia języka, psychologiczne i socjologiczne ujęcia ciała i seksualności, filmy Larsa von Triera i twórczość Davida Lyncha.