język polskijęzyk angielski

Kupis-Kucharska, Bożena

Kupis-Kucharska, Bożena

Autorka sztuk teatralnych oraz tłumaczka i kulturoznawca krajów anglojęzycznych, rocznik 1965. Napisała wiele sztuk dla zespołów profesjonalnych i amatorskich, m.in. Stokrotki i Rozbitkowie, wystawieni w reżyserii Łukasza Wróblewskiego przez Teatr „Halibut”. Jej sztuka Czekoladki była w latach 2020-2022 najczęściej wybieranym scenariuszem dla grup amatorskich w Polsce, jak i również za granicą (Austria i Litwa - środowiska polonijne). Zaś Trzy farsy z mężczyzną w tle w reż. Jakuba Grębskiego były wystawione we wrocławskim Teatrze Polskim - Scena na Świebodzkim. Poprawka czyli jak się pozbyć narzeczonej doczekała się realizacji w kilku teatrach. Przez wiele lat pisała teksty piosenek i skecze dla znanej warszawskiej grupy kabaretowej „Zżyna”. Ma na koncie współpracę z młodzieżowymi grupami musicalowymi. Jest autorką libretta do spektaklu Teraz jest nasz czas w reż. Anny Kałużnej i Jacka Nowaka.  Jest autorką spektaklu Zapiski z szarej godziny z Joanną Szczepkowską w roli głównej w reżyserii Łukasza Wróblewskiego oraz przedstawienia Dla Jacka K. z Anną Chodakowską, w reżyserii Jana Galuby. Jest autorką i scenarzystką popularnego cyklu „Niepokonani” poświęconego przedwcześnie zmarłym  artystom, jak i autorką farsy Bajki nie dla dzieci w reżyserii Beaty Łuczak oraz komedii Jeśli to on, to mnie nie ma w reżyserii Janusza Leśniewskiego. Pisze piosenki dla zespołu „Bo Tak”. Chociaż specjalizuje się w komediach i farsach, jej dramat o więźniarkach Requiem dla Białej Bluzki w reżyserii Aleksandry Magiereckiej został wybrany przez ZASP do uświetnienia Międzynarodowego Dnia Teatru w roku 2009. Sztuka była również wielokrotnie grana m.in. na scenie OK teatru "Arsus". 

Lekcja

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Krystyna – była śpiewaczka operowa pod siedemdziesiątkę – żyje wciąż swoimi dawnymi sukcesami. Salon w jej domu wypełniają nagrody, statuetki, dyplomy, a na telewizorze bezustannie odtwarzane są jej dawne występy i wywiady. Lucyna, pomoc domowa emerytowanej gwiazdy, cierpliwie znosi utyskiwania zgorzkniałej i sfrustrowanej artystki. Mimo ciągłych kłótni kobieta próbuje – bezskutecznie – zachęcać Krystynę do innych aktywności niż ciągłe rozpamiętywanie przeszłości.

Pewnego dnia do domu artystki przybywa tajemniczy mężczyzna, który uparcie domaga się prywatnej lekcji śpiewu. Krystyna oczywiście odprawia go z kwitkiem, twierdząc, że nie zajmuje się edukacją amatorów. Krzysztof jednak nie odpuszcza, a jego upór zdaje się sugerować, że chodzi o coś więcej niż tylko lekcję u gwiazdy... Kiedy mężczyzna spotyka się ponownie z Krystyną, zdradza częściowo powody, dla których domaga się spotkania – całe dzieciństwo spędził słuchając nagrań śpiewaczki. Emerytka ulega, domyślając się jednocześnie, że Krzysztof ma jakiś związek z jej burzliwą przeszłością.

Lekcja kończy się konfrontacją, w wyniku której Krystyna domyśla się, że Krzysztof jest porzuconym przez nią po urodzeniu synem. Tym samym ujawnia się ogrom poczucia winy, od którego dotychczas udawało się artystce uciekać, kryjąc się za maską pełnego ciężkiej pracy i sukcesów życia. Krystyna spotyka się ponownie z Krzysztofem, tym razem zapraszając również swoją córkę, Ewę, którą również na swój sposób porzuciła, odmawiając jej uwagi w dzieciństwie. Nastał więc czas rozliczenia, ale czy w obliczu ogromu krzywd i nawarstwiających się przez lata emocji jest jeszcze miejsce na wybaczenie?

Dramat Kupis-Kucharskiej zaczyna się jak mieszczańska komedia o zwichrowanej emerytowanej gwieździe estrady – niekończące się narzekania, kłótnie i tyrady o życiu wielkich artystów zdają się niczym więcej jak satyrą na świat sztuki i artystów. Prześmiewczy charakter pierwszego aktu Lekcji w części drugiej okazuje się jedynie tłem dla rodzinnego dramatu, przedstawiającego – jak się wydaje – nierozwiązywalny konflikt. Wysiłki Krystyny w kierunku odbudowania więzi rodzinnych nie tylko spełzają na niczym, ale zdają się pogarszać i tak napięte stosunki z córką.

Autorka stawia pytania o koszty uprawiania sztuki – zarówno te ponoszone przez samych artystów, żyjących pod ciągłą presją, jak i ich bliskich, zmagających się z poczuciem odrzucenia. Lekcja to tak samo dramat podejmujący refleksję nad środowiskiem artystycznym, co przejmująca i wzruszająca historia o spóźnionej próbie naprawienia życiowych błędów, a także o krzywdzie, która noszona w tajemnicy potrafi urosnąć do przytłaczających rozmiarów.