język polskijęzyk angielski

Papis, Jacek

Papis, Jacek

Reżyser, dramaturg, scenarzysta, dziennikarz. Absolwent wydziału Reżyserii na PWST w Krakowie (1999) oraz wydziału Wiedzy o Teatrze na PWST (obecnie AT) w Warszawie (1995). Współtwórca Teatru Wytwórnia w Warszawie (2005) oraz grupy dramaturgicznej G8 (2003 - 2005). Twórca grupy teatralnej MEXYK, działającej przy Teatrze Stara Prochownia w Warszawie. Członek Stowarzyszenia Wyższej Konieczności "Mnemozyne". Wieloletni asystent Mai Komorowskiej (Warszawa) i Krystiana Lupy (Kraków). W latach 2007/2008 pracował w Londynie jako dziennikarz. W sezonie 2008/2009 był dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. W latach 2009 - 2012 był scenarzystą serialu "Na Wspólnej" (TVN).

Stypendysta Ministerstwa Kultury za twórczość dramaturgiczną w roku 2000.

Jego teksty znalazły się w antologii Echa, repliki, fantazmaty. Antologia nowego dramatu polskiego (PangaPank - Kraków 2005) oraz w antologiach polskiego dramatu współczesnego we Włoszech, Bośni, Serbii i Chorwacji.

AUTOR UTWORÓW DRAMATYCZNYCH:

Exportowcy (2009)

- prapremiera 2009, Bałtycki Teatr Dramatyczny, Koszalin, reż. Agnieszka Błońska

Koniec Europy (2008)

O - story (2007)

3 wyjścia (2005)

Snu czas (2005)

- realizacje w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Theater Des Lachens we Frankfurcie nad Odrą (pod tytułemTraumzeit), Teatrze Fabryka Formy we Wrocławiu

Sztuka mięsa (2004)

- prapremiera 2004, Laboratorium Dramatu, reż. Krzysztof Jaworski; prezentowana też w Teatrze Powszechnym w Warszawie w ramach G8 w r. 2004

Suisajd (2002)

Polowanie na żmirłacza (2002)

- prapremiera 2002 w Teatrze Stara Prochownia w Warszawie, reż. Jacek Papis

Tamta przestrzeń (2002, wspólnie z Norbertem Rakowskim)

- na zamówienie Teatru Wybrzeże w Gdańsku

Czerwony szalik (2000)

- prapremiera 2002 w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, reż. zespół

Przyjaciele pana Kanta (1999)

WAŻNIEJSZE PRACE REŻYSERSKIE:

2013 Honeymoon Gabriela Baryllego w Teatrze Kamienica w Warszawie

2012 Miasto W. (film - pilot serialu)

2009 Jak wam się podoba Williama Shakespeare'a w BTD w Koszalinie

2007 Requiem wg Legendy i Requiem Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie (Nowa Huta); Zamknięte z powodu bogactwa Tankreda Dorsta w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

2006 Siedmiu przeciw tebom wg Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa w Teatrze Powszechnym w Radomiu; Paw Królowej. Opera Praska wg powieści Doroty Masłowskiej w Teatrze Wytwórnia w Warszawie; Dom za miastem - recital Janusza Radka w Teatrze Piosenki we Wrocławiu

2005 Komponenty Małgorzaty Owsiany na otwarcie Teatru Wytwórnia w Warszawie; Mieszkam tu na otwarcie Teatru Łaźnia Nowa w krakowskiej Nowej Hucie wg tekstów Pawła Sali, Małgorzaty Owsiany, Pawła Jurka, Radosława Dobrowolskiego i tekstu autorskiego (polska prapremiera)

2004 Przygody Sindbada Żeglarza wg Bolesława Leśmiana w Teatrze Powszechnym w Radomiu; tryptyk: Nasze wasze miasto (Pasażer Roberta Kucharskiego, Autoblues Pawła Jurka, KomponentyMałgorzaty Owsiany) - spektakl grany w przestrzeniach miejskich Warszawy (polska prapremiera wszystkich sztuk); Argonauci Barbary Sokół w Teatrze Powszechnym w Radomiu (polska prapremiera)

2003 Sweeney Agonistes T.S. Eliota w Teatrze Stara Prochownia w Warszawie (polska prapremiera)

2002 Kitta Kergulena Darka Rządkowskiego i Tomasza Skorupy w Teatrze Śląskim w Katowicach (polska prapremiera)

2001 Zima Jewgienija Griszkowca w Teatrze Krypta w Szczecinie (polska prapremiera)

1999 Euklides był osłem albo tajemnica sardynki wg Stefana Themersona w Teatrze Studyjnym w Łodzi (polska prapremiera)

1997 film dokumentalny Zdzisław Maklakiewicz dla TVP (wraz z Łukaszem Kosem)

1995 Dwadzieścia minut z aniołem Aleksandra Wampiłowa w Teatrze Staromiejskim w Warszawie; fragmenty Penthesilei H. von Kleista w Podewilu w Berlinie

1993 Operetki wg Kálmána w Lapidarium w Warszawie

1992 Nic nie jest takim, jakim się wydaje, spektakl oparty na tekstach Witkacego i Ionesco (wspólnie z Łukaszem Kosem) - spektakl nagrodzony Główną Nagrodą na Pierwszym Konkursie Teatrów Ogródkowych

Ponadto w Teatrze Staromiejskim w Warszawie zrealizował przedstawienia w języku hiszpańskim:

Fanstasia (2006) - premiera na festiwalu w Valladolid (Hiszpania)

Los viejos no deben enamorarse D.R. Catelao (2005) - premiera na festiwalu teatralnym w Bratysławie

Farsa y justicia del corregidor A. Casony (2004) - premiera na festiwalu teatralnym w Moskwie)

Las palabras en la arena A. Buero Vallejo (2003)

Juwenilia wg Witkacego (2002)

Prowadził też warsztaty z berlińską szkołą teatralną Reduta - Berlin (2005), których owocem były pokazywane na Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu fragmenty Operetki Gombrowicza (w języku niemieckim).

JAKO ASYSTENT PRACOWAŁ PRZY SPEKTAKLACH:

Piotra Mikuckiego (Sawa, 1996 - teatr telewizji), Jana Englerta (Oszuści, 2002 - teatr telewizji), Macieja Englerta (Kąpielisko Ostrów, 2003 - teatr telewizji) oraz Krystiana Lupy (Trzy siostry, 1998 - PWST w Krakowie, Lunatycy II, 1999 - Teatr Stary w Krakowie), Mai Komorowskiej (Letnicy, 1994 - PWST w Warszawie), Barbary Sierosławskiej (Legenda. Opera maszyn, 1993 - Teatr Studio w Warszawie) i Stasysa Eidrygieviciousa (Biały jeleń, 1992 - Teatr Studio w Warszawie).

WYSTĘPOWAŁ W SPEKTAKLACH:

Lunatycy II w reżyserii Krystiana Lupy (1999), Trzy siostry Krystiana Lupy (1998) Płatonow Krystiana Lupy (1995), La Piazza d'Isabella w reżyserii Toniego Cafiero (Pezenas, Francja - 1994), Źródło wg Norwida w reżyserii Henryka Baranowskiego (1979) oraz w autorskim Polowaniu na żmirłacza (2002)

ZAMIESZCZAŁ ARTYKUŁY W CZASOPISMACH:

"Laif" (Londyn), "Polish Express" (Londyn), "Lodołamacz", "Didaskalia", "Nowe Państwo", "Film", "Fashion", "Exclusive", "Fluid" i "Jazz Forum"

Trylogia Szekspirowska i

Autor
Szczegóły obsady
wieloobsadowa (min. ok. 16 osób)

Sztuka w trzech aktach

Pierwsza część Trylogii Szekspirowskiej próbuje uchwycić ducha czasów elżbietańskiej Anglii. W interesujący sposób odkrywa widzowi trudy i znoje życia wybijającego się pisarza, przedstawiając go (zresztą zgodnie z prawdą) jako twórcę wszechstronnego i niestrudzonego, parającego się rozmaitymi gatunkami literackimi. Z wielkim humorem żongluje literackimi cytatami, zagląda do sali audiencyjnej królowej, na scenę i za kulisy teatru, do gospody, a nawet na cmentarz, na którym pewnego ranka budzi się pijany Mistrz, spotykając pierwowzory swoich hamletowskich postaci: dwóch grabarzy i szalone dziewczę. Wartka, ubarwiona  sporą ilością stylizowanych i oryginalnych kupletów oraz wierszy akcja domaga się sprawnej reżyserii. 
         Wraz z bohaterami oddychamy zadżumionym powietrzem obskurnego miasta Londynu, w którym można spotkać miłość swego życia, albo złapać francuska chorobę a swoboda obyczajów miesza się z religijną gorliwością. 3 marca 1592 ma miejsce premiera "Henryka VI". Artystyczna brać spotyka się po przedstawieniu w gospodzie. Marlow, Nasher, Kyd, Lodge, Green i Peele zazdroszczą młodemu autorowi sukcesu, wypytują go o kolejne pomysły i inspiracje. Przebicie się nie jest w Londynie sprawą łatwą, zwłaszcza gdy do głosu dochodzą wojujący purytanie. Wszędzie kręcą się intryganci i szpiedzy, pieczeniarze i zawistnicy. Szekspir ma dobry kontakt z aktorami, pilnie słucha ich uwag o tym, co im się dobrze gra, co się podoba. W owych czasach role kobiecie wciąż jeszcze należą do mężczyzn. Pogrążony w długach Green kończy żywot w obskurnym pokoiku. Przed  śmiercią puszcza w obieg swój zjadliwy, obsmarowujący Szekspira pamflet. Przedmiot zawodowej zawiści Greena nic sobie nie robi z obmowy. Gdy nie ma popytu na sztuki, pisze miłosne sonety do hrabiego Southampton. Tymczasem Marlow pomawiany jest o ateizm, wręcza Nashowi swoje pisma i prosi, aby je opublikowac po jego śmierci. Umiera w zainscenizowanej bójce, w przedzień procesu. Wzięty na tortury Kyd wyjawia purystom prawdziwe i zmyślone tajemnice swoich kolegów. Okryty niesławą zapija się na śmierć.  Oszukany przez swoją ukochaną Lodge ucieka do Francji, a jego "rywal" Peele bynajmniej nie triumfuje, zapadł bowiem na chorobę weneryczną. Straciwszy prawie wszystkich swych braci po piórze, bogatszy o gorzkie doświadczenia Szekspir decyduje się wrócić do Stradfortu, do żony i dzieci. Czuje się niezrozumiany i niedoceniany. Pobyt w Londynie nie przyniósł mu spodziewanej sławy. 
Dramat, choć pisany techniką filmową, ma duże szanse sprawdzić się w teatrze współczesnego para -dokumentu na temat biografii znanych postaci historycznych. Kostium epoki jest zbędny, bo dramt ten mówi również o współczesnej sytuacji artystów i mecenasów sztuki, o zawiści, przyjaźni i potrzebie miłości. Wartki dialog i plastyczność charakterów to zasadnicze walory sztuki.

Sztuka mięsa

Autor
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Czas: współczesność
Miejsce: kuchnia podczas remontu albo wyprowadzki
Ta jednoaktówka miała parę czytań i inscenizacji, wzbudziła spory oddźwięk. Bardzo pochlebnie pisał o niej Jacek Sieradzki.

Jacek Papis: "Idea sztuki była taka: wziąć na warsztat proste, międzyludzkie zdarzenie i obejrzeć je pod lupą, przez mikroskop, ze wszystkich stron. Powstała pod wpływem spostrzeżenia, że teatr dzieje się jednocześnie w dwóch czasach – fikcyjnym (dziania się akcji) i rzeczywistym (czas trwania spektaklu)."

"Trójka studentów – dwie dziewczyny i jeden chłopak – wynajmują wspólnie mieszkanie. Pewnego dnia pojawia się intruz – nowy partner jednej z dziewczyn. Jego obecność zakłóca dawny porządek. Atmosfera staje się duszna, między dotychczasowymi przyjaciółmi nakręca się spirala pretensji i agresji. Akcja sztuki to pełna czarnego humoru rekonstrukcja wydarzeń, które doprowadziły do rozłamu między nimi. Bohaterowie zaczynają prowadzić między sobą dwuznaczną grę i wciągają w nią widza. Jak w telewizyjnym show próbują przekonać widza do swojej wersji wydarzeń. Widzowie pełnią rolę arbitrów, muszą rozsądzić - kto kogo chce wykorzystać i dlaczego? Co się właściwie stało we współczesnym świecie, że nie potrafimy żyć ani razem, ani osobno? To sztuka o młodych ludziach, którzy próbują żyć razem, ale pod płaszczykiem uprzejmości i politycznej poprawności obrzucają się tytułowym mięsem. Czym skończy się ta konfrontacja?"

Opis pochodzi ze strony internetowej Teatru Dramatycznego, który jeszcze jako Laboratorium Dramatu wydał dramat w wersji poszerzonej (Sztuka mięsa 1 i 2). Znalazł się też w zbiorze Echa, repliki, fantazmaty. Antologia nowego dramatu polskiego (PangaPank, 2005). Ponadto ukazała się w antologiach we Włoszech, Niemczech i krajach byłej Jugosławii. Istnieje także w przekładzie na język angielski.

 

Prapremiera: 2004 - Teatr Powszechny w Warszawie (pokaz w ramach prezentacji grupy dramaturgicznej G8), reż. Monika Powalisz

Premiery: 2005 - Teatr Parabuch, Warszawa, reż. Ryszard Jakubisiak; 2005 - Laboratorium Dramatu, Warszawa, reż. Krzysztof Jaworski

Czerwony szalik

Autor
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
+ Trzy Stare Wilkołaki (w sumie 11 osób)
Gatunek: bajka dla dorosłych
Jest to bajka Jacka Papisa o inicjacji seksualnej dla dorosłych  - o tym, jak mężczyzna otwiera się przez kobietę, a kobieta przez mężczyznę. To gra z potraktowanym po freudowsku mitem Czerwonego Kapturka, wzbogaconym o motywy grozy zaczerpnięte z opowiadania Angeli Carter Towarzystwo wilków i opery Carla von Webera Wolny strzelec. W założeniu miała to być przewrotna gra z widzem, który jest stale zaskakiwany. Sztuka ucieka od wszelkich klasyfikacji, np. gatunkowych. To jednocześnie baśń, thriller, musical, komedia i erotyk.

W realizacji prapremierowej rolę Młodego Myśliwego/Wilka grał świetnie Tomasz Tyndyk, a dziewczynkę - Dorota Abbe.

Prapremiera: Teatr Współczesny, Wrocław, reż. zespół (zaczynał Łukasz Kos, ale nie dokończył z przyczyn niezależnych od niego)

Trzy wyjścia

Autor
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły obsady
(Max i Marta – ok. 30-tki)
Gatunek: tragikomedia
Jednoaktówka inspirowana Cząstkami elementarnymi Michela Houellebecqa i zbudowana wokół trzech postaci scenicznych, których działania odbywają się w czasie fikcyjnym i teatralnym jednocześnie, wykorzystując "efekt obcości". Bohater staje na scenie i mówi: "Jestem bohaterem tej sztuki; pokażę wam, co mam w głowie". Tworzy teatr na naszych oczach, ale ten teatr zaczyna nim kierować, przejmując kontrolę. Tak jak we śnie, w którym dzieje się czasem to, co akurat sobie pomyślimy, nawet jeśli tego nie chcemy.

Teatr i życie stają się pułapką bohatera. Widzi "trzy wyjścia" – trzy drogi, jakimi może podążyć, z których każda wydaje mu się zła. Max cierpi na "choroby naszych czasów": brak empatii, uzależnienie od własnych popędów. Jest typowym współczesnym samcem, który w sprawach emocji i uczuć zachowuje się często jak człowiek niedojrzały.

Jacek Papis: "Ten dramat powstał w Krakowie, gdzie pracując nad jednym ze spektakli dokonałem sporo – nie ukrywam – knajpianych obserwacji męskich zachowań, tak bardzo powtarzalnych, że niemal można je uznać za regułę..."

Tamta przestrzeń

Autor
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Sztuka Jacka Papisa i Norberta Rakowskiego pisana na zamówienie Teatru Wybrzeże.

Dramat internetowy o zanurzaniu się w wirtualnym świecie, gdzie „nikt już nie jest sobą". Próba zgłębienia fenomenu internetu. Napisana długo przed Samotnością w sieci Janusza L. Wiśniewskiego czy głośnym filmem Sala samobójców Jana Komasy. Bohater o imieniu NICK szuka w świecie czegoś, czego można by się uchwycić - rozpaczliwie poszukuje miłości, prawdy, czegokolwiek, co jest pewne i realne. Poruszając się po cyber-przestrzeni odbywa swoistą wędrówkę ku sobie.

Suisajd

Autor
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
"Kiedy pisałem tę sztukę, miałem wrażenie, że uchylam pewne tabu - dziś te drzwi są już raczej szeroko otwarte", tak o swojej sztuce pisze Jacek Papis.

To dramat dwuwątkowy o dwóch miłościach - heteroseksualnej i homoseksualnej, potraktowanych równolegle i równoważnie. Powstał pod wpływem fascynacji twórczością Sarah Kane, Marka Ravenhilla, Mariusa von Mayenburga, a jednocześnie jej na przekór, pokazując, że to, co się dzieje między dwojgiem ludzi, jest bardzo skomplikowane. W kontrze do ukazywanej przez nich powierzchowności uczuć współczesnego człowieka, jest do dramat o wielkich namiętnościach.

Bohaterowie stają naprzeciwko siebie i nie mają kompletnie pojęcia, co czują, choć wiedzą, że ich uczucia są bardzo silne. To emocjonalne pogubienie jest charakterystyczne dla dzisiejszych czasów. We współczesnej psychologii zjawisko to określa się jako "aleksytymię" – "ślepotę" na własne uczucia i nazywa chorobą współczesności.

W 2002 roku sztuka zakwalifikowała się do finału wrocławskiej Eurodramy.

Snu czas

Autor
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
W mitologii australijskich Aborygenów "Czas snu" trwał przed powstaniem świata. "Czas snu" nadal istnieje i można się do niego dostać lub też porozumieć się z żyjącymi tam duchami.

W sztuce Jacka Papisa w "Czasie snu" spotyka się po latach dwóch przyjaciół - ten, który wyemigrował (do Australii) i ten, który został. Opowieść o uczuciach, które nigdy nie przemijają.

Interesująca jest geneza tej sztuki. Kiedy Bartosz Szydłowski otwierał Łaźnię Nową, wymyślił, że pierwszy spektakl będzie opowiadał o mieszkańcach Nowej Huty. Poprosił kilkoro mieszkańców tej dzielnicy Krakowa o przyniesienie do nowo powstającego teatru przedmiotów, które "zmieniły ich życie", i opowiedzenie ich historii. Równocześnie zaprosił do współpracy kilkunastu dramatopisarzy, którzy mieli sobie wybrać – przedmiot, osobę, historię – jako inspirację do napisania związanej z Nową Hutą jednoaktówki. Pewien mężczyzna przyniósł do teatru bumerang. Co bumerang ma wspólnego z Nową Hutą? Człowiek ten opowiedział, że dostał go w prezencie od najlepszego przyjaciela z dzieciństwa, który w roku 1981 tuż przed stanem wojennym wyjechał do Australii. Nie widzieli się ponad 20 lat. Po tym czasie jego przyjaciel przyjechał w odwiedziny do Polski, przywożąc mu bumerang i mówiąc: "On zawsze wraca. Tak jak ja."

Tak powstał spektakl Mieszkam tu w reżyserii Jacka Papisa. Snu czas stanowił jedną piątą tekstu tego spektaklu.

Pomysł inscenizacyjny lalkarza z Wrocławia, Arkadiusza Porady, kompletnie różnił się od wersji Papisa, co dowodzi, że ten materiał stwarza wiele możliwości realizatorskich.

Sztuka ukazała się drukiem w Niemczech, Serbii i Bośni. Została też przełożona na jęz. angielski.

Prapremiera: 2005 - część spektaklu Mieszkam tu na otwarcie Teatru Łaźnia Nowa, Kraków (Nowa Huta), reż. Jacek Papis

Premiera: 2011 - Teatr Fabryka Formy, Wrocław w koprodukcji z Theater Des Lachens (tam pod niemieckim tytułem Traumzeit), Frankfurt nad Odrą, reż. Arkadiusz Porada

Przyjaciele pana Kanta

Autor
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Jacek Papis: „Znamienne, że wielu autorów zaczyna swoją przygodę z pisaniem od zmierzenia się z biografią jakiejś historycznej postaci. Dla mnie taką postacią był Kant. Dlaczego właśnie on? Bo wydał mi się punktem granicznym. Stawiam tezę, że od Kanta zaczyna się współczesny człowiek. Przed Kantem świat miał jeszcze jakiś ład i porządek - po nim został już tylko chaos.

Pomysł napisania tego dramatu zrodził się, gdy jako student reżyserii chodziłem na zajęcia z filozofii do ks. Józefa Tischnera. Ponieważ Tischner był wtedy bardzo chory, by nie powiedzieć umierający, zajęcia odbywały się w jego domu pod Wawelem. Tam specjalnie dla nas – czwórki studentów reżyserii – tłumaczył niedostępne po polsku teksty filozoficzne. Nie opuszczał go dobry humor, choć z umieszczoną w gardle rurką, z której na całe mieszkanie unosił się mdły, słodki zapach, mógł już tylko szeptać. Tischner z niesamowitą pogodą ducha opowiadał o filozofach – w tym o Kancie, pokazując nam, jak bardzo mylący jest stereotyp, że jego biografia nie jest interesująca, bo przez całe życie nie ruszył się nawet z rodzinnego Królewca.

Moja pierwsza praca dramaturgiczna wzbudziła entuzjazm Krystiana Lupy, który – jako mój ówczesny profesor – zachęcił mnie do pisania sztuk, przy okazji opatrując mój tekst przenikliwym komentarzem.

Dramat ten stanowi swego rodzaju polemikę ze sztuką Thomasa Bernharda Immanuel Kant (której prapremierę zrealizował nieco wcześniej właśnie Lupa). Kiedy patrzę na swój tekst dzisiaj, ciekawe i ponadczasowe wydaje mi się w nim to, że Kant był ówczesnym celebrytą. Jego życie i postać zostają wystawione na sprzedaż. Istnieje tu dramatyczna rozpiętość między zgłębiającym świat filozofem, którego prawie nikt nie rozumie, nie słucha i nie traktuje poważnie, a jego otoczeniem, dla którego jest jedynie kimś na kształt chodzącego obiektu muzealnego. Tragedia wielkiego umysłu, którego nikt nie rozumie, utkana jest z prozaicznej codzienności."