język polskijęzyk angielski

Rexton, Peter

Rexton, Peter

PETER ROSEVSKI (tworzący pod pseudonimem PETER REXTON) to pisarz i reżyser od lat zgłębiający różne techniki aktorskie oraz reżyserskie. Ukończył Uniwersytet Kalifornijski na Wydziale Teatru, Filmu i Telewizji. Uczył się pod kierunkiem oraz współpracował z wielkimi osobistościami współczesnego teatru i kinematografii: Stanleyem Kramerem, Peterem Gruberem, George’em Schaefferem, Gilem Catesem, Jerzym Grotowskim. Napisaniu monumentalnego dramatu-scenariusza filmowego pt. Skraj przepaści (Edge of the Abyss), w tym skrupulatnemu badaniu dokumentów, poświęcił ponad dziesięć lat.

  • Sztuka Skraj przepaści ukazała się nakładem wydawnictwa ADiT w roku 2021.
     

Skraj przepaści

Tytuł oryginalny
Edge of the Abyss
Tłumacz
Krajewski, Andrzej
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
thriller polityczny
Szczegóły obsady
30 postaci

Sensacyjny thriller polityczny Petera Rextona to udramatyzowana opowieść o polskim pułkowniku poświęcającym losy swoje i swojej rodziny dla ratowania świata, który znalazł się o krok od nuklearnej zagłady. Sztukę z angielskiego przełożył Andrzej Krajewski, dziennikarz, autor książki Zasługa dla Polski, napisanej na podstawie wielu rozmów i wywiadów w USA z płk. Kuklińskim.

Opisane wydarzenia rozgrywają się w latach 1977–1983, gdy realnym staje się zagrożenie wojną atomową. Dopuszczany do ściśle tajnych informacji wojskowych pułkownik polskiej armii Julian Soka nawiązuje kontakt z amerykańskim wywiadem, dla którego staje się źródłem bezcennej wiedzy o planach strategicznych Układu Warszawskiego. Balansując wciąż na granicy śmierci, Soka pozyskuje coraz to nowe informacje i przekazuje je CIA za pomocą tajnych sygnałów i tzw. „martwej skrzynki”. Trzymający w napięciu Skraj przepaści to gotowy scenariusz na film. Historia została jednak przez autora skonstruowana w taki sposób, by rozgrywająca się na dwóch kontynentach dramatyczna, pełna nieoczekiwanych zwrotów sensacyjna akcja mogła pomieścić się w czterech ścianach na jednej scenie teatru. W wielką politykę został także wpleciony wątek osobisty głównych bohaterów, czyli Soki i jego współpracowników po obu stronach frontu zimnej wojny: codzienne sceny rodzinnego życia, miłość, tęsknota, strach o bezpieczeństwo najbliższych.

Autor zastrzega, że wszelkie przedstawione wydarzenia są fikcją. Nie ukrywa jednocześnie, że jedną z głównych inspiracji w kreowaniu protagonisty i jego pogmatwanych losów była dla niego postać pułkownika Kuklińskiego – choć nie tylko.