język polskijęzyk angielski

Schmitt, Katharina

Schmitt, Katharina

Autorka ur. w r. 1979 w Bremie. Studiowała w Pradze reżyserię, od r. 2006 reżyseruje zarówno w Czechach, jak i w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Za sztukę Knock Out otrzymała nagrodę im. J.M.R. Lenza (prapremiera 2007). Na zamówienie Schauspiel Leipzig napisała Im Pelz, sztukę na motywach powieści Wenus w futrze Leopolda von Sacher-Masocha (prapremiera w 2009 okazała się dużym sukcesem). W 2010 została zaproszona ze sztuką Sam na festiwal tekstów (Autorentheatertage) do Deutsches Theater w Berlinie; amerykańską prapremierę wyreżyserowała autorka w ramach swojej rezydentury w Watermill Centre Roberta Wilsona w Nowym Jorku. Na zamówienie Thalia Theater w Hamburgu powstała sztuka Jugendbildnis (prapremiera 2012). Knock out oraz Sam zostały również zrealizowane jako słuchowiska.

Sam

Tłumacz
Bikont, Karolina
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Prapremiera
Hessisches Staatstheater Wiesbaden, 2012

Autorka składa hołd Tehching Hsieh'owi, którego performance "Cage Piece" stanowił inspirację dla tego tekstu. Sam, artysta-performer z Nowego Jorku, zamyka się na rok w klatce. Ten radykalny eksperyment na samym sobie polega na maksymalnym zredukowaniu bodźców zewnętrznych oraz na izolacji od świata. Performance Sama podlega surowym zasadom: nie wolno mu mówić, czytać, pisać; posiłki są zawsze takie same i spożywane o ściśle określonych porach. Poza osobami, które przynoszą posiłki, nikt go nie odwiedza. Przez ten rok nie powstaje żadne dzieło, nic, co przetrwa czas przeznaczony na performance. Po roku spędzonym w klatce Sam nie potrafi przełamać narzuconych sobie ograniczeń – okazują się one trwalsze od zewnętrznych krat więzienia. Katharina Schmitt przygląda się zasadom, jakie sobie narzucamy czy też jakim podlegamy często bezwiednie, a zarazem łamie zasady funkcjonowania sztuki, która zasadniczo stanowi produkt pracy artysty i z założenia jest dziełem przeznaczonym dla odbiorcy. Na poziomie egzystencjalnym ten monodram w przejmujący sposób określa kondycję człowieka wobec życia i śmierci.