język polskijęzyk angielski

Vinterberg, Thomas

Uroczystość

Tytuł oryginalny
Festen
Tłumacz
Frątczak-Nowotny, Elżbieta
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
AUTORZY: Thomas Vinterberg, Mogens Rukov; ADAPTACJA: Bo hr. Hansen
Prapremiera
Premiera filmu: 1998, reż. T. Vinterberg
Prapremiera polska
TR, 2001, reż. Grzegorz Jarzyna

Na sześćdziesiąte urodziny szacownego ojca rodziny, Helgego,  zjeżdżają się do podmiejskiej posiadłości liczni goście, wśród nich troje dorosłych dzieci. Uroczystość jest zaplanowana w każdym szczególe. Ma być podniośle, wystawnie, elegancko i miło. Goście stawiają się o wyznaczonej porze i każdy dostaje przydzielony pokój. Służba, kucharz i mistrz ceremonii dwoją się i troją, by dogodzić przybyłym i spełnić oczekiwania gospodarza. Ale już od samego początku pewne drobne zdarzenia zdają się zapowiadać nadciągającą katastrofę, a choć na pozór wszystko odbywa się zgodnie ze scenariuszem, atmosfera staje się coraz bardziej gęsta i nieco surrealistyczna. Oto kelnerka pyta syna gospodarzy, czy może u niego w pokoju wziąć kąpiel, i kładzie się półnaga na podłodze. To znów drugi syn zamiast pasujących do garnituru butów znajduje w walizce zużyte stare trepy. Córce Helene przypada w udziale pokój po zmarłej niedawno samobójczą śmiercią siostrze i w lampie znajduje jej pożegnalny list, a w łazience słyszy dziwne odgłosy. Wszyscy bohaterowie robią dobrą minę do złej gry, zachowując pozory, ale atmosfera coraz bardziej gęstnieje aż do kulminacyjnego punktu, w którym młodszy z synów postanawia wygłosić szczere do bólu przemówienie, obnażając rodzinną obłudę. Na jaw wyjdą zamiatane przez lata pod dywan wstrząsające zdarzenia z przeszłości. Skrzętnie budowana konstrukcja legnie w gruzach, lecz uczestnicy przyjęcia, niczym pasażerowie Tytanica, długo jeszcze udawać będą, że nic się nie stało.

Zaadaptowana ze scenariusza filmowego sztuka składa się z charakterystycznych dla montażu filmowego krótkich ujęć, co nadaje jej swoisty wartki rytm. 

Na rauszu

Tytuł oryginalny
Druk
Tłumacz
Telenga, Jacek
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Prapremiera polska
29 grudnia 2023, Teatr Polonia Warszawa, reż. Marcin Hycnar

Czasem bywa tak, że człowiek czuje się kompletnie wypalony i niedoceniony i nie ma odwagi, a być może siły, by coś z tym zrobić. Tłamszony przez kompleksy lub inne problemy, ma w głowie różne możliwe scenariusze, których nie realizuje. W ten sposób popada w rutynę pracy, związku, życia... Byłoby o wiele prościej, gdyby człowiek urodził się na rauszu – ot, z niewielkim poziomem alkoholu we krwi. Nikolaj, Tommy, Martin i Peter, nauczyciele w średnim wieku, testują założenie psychiatry Finna Skårderuda, który stwierdził, że jednostka, w celu uwolnienia swojego maksymalnego potencjału, powinna mieć stale pewien – co prawda stosunkowo niski – procent alkoholu we krwi. 

Panowie przeprowadzają kontrowersyjny eksperyment i zaczynają pić – na początku „jak na lekarstwo”, potem coraz więcej i więcej. Okazuje się, że alkohol doskonale maskuje ich niską samoocenę, pozwala zapomnieć o kryzysach w życiu osobistym, o złych relacjach z żoną, dziećmi… Przyjaciele stopniowo wpadają w macki nałogu. Jednym udaje się w miarę szybko wycofać i odzyskać dawne życie, inni pozostaną uzależnieni. Wyrządzonych przez nich krzywd już się nie da naprawić. W adaptacji scenicznej występuje czterech mężczyzn: o szczegółach ich relacji, przede wszystkim rodzinnych, dowiadujemy się zakulisowo, z rozmów telefonicznych. Jako że panowie są nauczycielami, prowadzą lekcje – i tu ujawnia się interaktywny potencjał sztuki, bowiem w rolę uczniów wchodzą niejako sami widzowie. Tytuł „lekcja” jest być może mylący, rodzi bowiem skojarzenia z przemawianiem ex cathedra, tymczasem zajęcia prowadzone przez Nikolaja, Tommy’ego, Martina i Petera zbliżone są do stand-upowego występu. Lekcje zawarte w Na rauszu (nie brak zadziornego poczucia humoru) są de facto lekcjami życia, tym bardziej, że przeplatają się ze scenami prywatnych spotkań mężczyzn, w trakcie których wychodzi na jaw, jak bardzo spieprzyli swoje życie.

Thomas Vinterberg unika moralizatorstwa w pisaniu o alkoholu. Nie demonizuje, nie piętnuje, nie pokazuje rzeczy i sytuacji w krzywym zwierciadle. Swoim bohaterem nie czyni przedstawiciela tak zwanych nizin społecznych ani zblazowanego artysty z lokalnej bohemy, ale człowieka rekrutującego się z klasy średniej, wykonującego zawód zaufania publicznego. Alkohol w ujęciu autora nie jest trucizną, ale przede wszystkim podstępnym wspomagaczem, żerującym na lękach, obsesjach, smutku, traumach. Jeśli w głowie pojawia się nam myśl, dlaczego Duńczyk, mieszkaniec wyjątkowo wysoko rozwiniętego kraju, para się socjologicznymi diagnozami dotyczącymi alkoholizmu, to warto wziąć pod uwagę, że Dania, podobnie jak Polska, ma ogromny problem z nałogowym spożyciem trunków, a zjawisko picia do nieprzytomności, również wśród młodzieży (nie bez przyczyny postaci występujące w sztuce są pedagogami), jest społecznie aprobowane. 

Vinterberg, Thomas

Jeden z największych, najbardziej utytułowanych i cieszących się międzynarodowym uznaniem duńskich reżyserów. Niedawno Vinterberg otrzymał jako pierwszy w historii Duńczyk nominację do nagrody Oscara w kategorii Najlepszy reżyser za film Na rauszu. Vinterberg zdobył za ten kinowy hit Oscara, nagrodę BAFTA, Césara oraz 4 Europejskie Nagrody Filmowe. Film znalazł się w Oficjalnej Selekcji Festiwalu w Cannes, TIFF i w konkursie głównym na festiwalu w San Sebastian, gdzie został uhonorowany Srebrną Muszlą za Najlepszego Aktora. Wcześniej Vinterberg zwrócił uwagę publiczności święcącym międzynarodowe sukcesy filmem Kursk (2019) o katastrofie rosyjskiego okrętu podwodnego w 2000 roku, a także kolejnym hitem Komuna (2016), który nie tylko brał udział w konkursie głównym na Berlinale, ale również zapewnił Trine Dyrholm Srebrnego Niedźwiedzia w kategorii Najlepsza Aktorka.

W 2012 Thomas Vinterberg zdobył międzynarodowe uznanie dzięki nominowanemu zarówno do Oscara, jak i Złotego Globu Polowaniu, za które Mads Mikkelsen otrzymał nagrodę dla Najlepszego Aktora na prestiżowym festiwalu w Cannes. Inne warte uwagi dzieła Vinterberga to m. in. adaptacja powieści Thomasa Hardy’ego Z dala od zgiełku (2015) z Matthiasem Schoenaertsem i Carey Mulligan, Moja droga Wendy (2005) ze scenariuszem Larsa von Triera i Jamie Bellem w roli głównej, oraz Wszystko dla miłości (2003) z Joaquinem Phoenixem, Claire Danes i Seanem Pennem w obsadzie.

Vinterberg jest jednym z założycieli grupy filmowców Dogma 95, a także reżyserem pierwszego filmu tej grupy: Festen z 1998 roku, który został uhonorowany szeregiem międzynarodowych nagród, w tym Nagrodą Jury w Cannes. W Polsce scenariusz Festen został zrealizowany w TR Warszawa w 2001 roku jako Uroczystość w reżyserii Grzegorza Jarzyny.

Debiutował filmem Bohaterowie (1996) po ukończeniu Duńskiej Narodowej Szkoły Filmowej w 1993 roku.