Dwukrotnie, z sukcesami inscenizowany poza Rosją - m.in. przez młodzież z poprawczaka w Rumunii. Chociaż w wersji autorskiej zakłada obsadę młodzieżową, do spektaklu w Finlandii zaangażowano dorosłych aktorów. Żywy język dialogów, wartka intryga, frapujący temat czynią ten utwór wyjątkowo atrakcyjnym dla widza, a niskie koszty inscenizacji (symboliczne dekoracje i kostiumy), mała scena – dla zespołów teatralnych. Adresowana zarówno do młodzieży, jak i do ich rodziców.
Akcja toczy się w środowisku bezdomnych, nieletnich uciekinierów z domu dziecka, koczujących w piwnicach Petersburga początku lat dziewięćdziesiątych naszego wieku. Grupa ukrywających się podrostków jest wykorzystywana przez przestępców, wplątana w ich świat, i w tragicznym finale (kilkuetapowym) ponosi najbardziej surowe konsekwencje braku opieki i uwagi ze strony dorosłych. Do tych "dzieci podziemia" przypadkiem dołącza nowicjusz zakonny z monastyru. Kulminacjami są kolejne śmierci - nieletniej ciężarnej dziewczyny (ginącej z braku opieki medycznej przy porodzie), młodego "hippisa" i jego ukochanej – prostytutki. Klimat Zbrodni i kary - bez kary przenika dramat, a naturalizm sytuacyjny i środowiskowy pogłębia tragiczną wymowę sztuki. Wachlarz poruszanej tematyki - od losu bezdomnych podrostków, poprzez ich seksualne wykorzystywanie przez dorosłych, eksploatację przez przestępczy półświatek, przeplatany wątkami miłości porzuconych dzieci do rodziców, kryminalizacji życia społecznego w okresie transformacji, roli i miejsca religii w życiu współczesnych Rosjan, czyni z tego dzieła wyjątkowo przejmującą tragedię.
dla ADiTu - Zbigniew Landowski, tłumacz