Nowe sztuki, nowi autorzy

Mardosewicz, Marek

Born in 1990, Szczecin. A Drama writer and a visual artist. Graduated from the Academy of Arts in Szczecin, the Economical University in Cracow and the Jagiellonian University. He also studied in France. His works have been shown in Europe and Asia.

Lollike, Christian

Christian Lollike, fot. PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese

Ur. w 1974 r. wielokrotnie nagradzany duński dramatopisarz, reżyser i dramaturg. Ukończył Państwową Duńską Szkołę Dramatopisarstwa przy Aarhus Teater (1997-2001). Jest jednym z najczęściej wystawianych za granicą duńskich autorów. Jego sztuki mają duży potencjał interpretacyjny, zostały przetłumaczone na wiele języków. W 2009 r. Lollike otrzymał prestiżową nagrodę Reumert dla najlepszego dramatopisarza. W Polsce jest do tej pory znany m.in. jako adaptator Dogville Larsa von Triera.

Hieronymus

Ularu, Nic

W koszmarach Hieronima Boscha pojawiają się wizje z jego obrazów - czy raczej stanowią inspirację do ich stworzenia. Owe "heretyckie" obrazy ściągają uwagę inkwizycji. To świetny materiał dla teatru formy, teatru lalkowego, dla wszystkich twórców z wyobraźnią plastyczną! Hieronymus stwarza także duże możliwości pracy z nowymi mediami.

Ularu, Nic

Dramatopisarz, scenograf, reżyser, profesor Uniwersytetu w Karolinie Południowej. Był szefem scenografii w Teatrze Narodowym w Bukareszcie oraz członkiem zarządu European League of the Institutes of the Arts. Wykładał scenografię oraz kostiumografię w wielu krajach Europy oraz w Hong Kongu. Jego scenografie pojawiały się kilkukrotnie na praskim Quadriennale.

≈ [prawie równo]

Khemiri, Jonas Hassen

Bywa, że „niewidzialna ręka rynku” zmienia się w dominujący uścisk Mamony. Bohaterowie dramatu o tajemniczym, ironicznym tytule ≈ [prawie równo] rozpaczliwie manewrują między rafami współczesnego kapitalizmu. Andrej, Piotrek, Martyna, Mani, Freja i inni są uwikłani w pozornie najlepszy system, jaki wymyślono – lecz obecnie drżący w posadach. Khemiri tworzy rodzaj dyskursywnego kabaretu złożonego z różnych scen – jego celem nie jest jednak obśmianie systemowego kolosa.

Rzemieślnicy

Knutzon, Line

Alice i Manfred zatrudniają ekipę do wyremontowania wymarzonego domu. W ich azylu zagnieżdża się grupa remontowa – robotnicy celowo opóźniają koniec remontu, panoszą się, dają „dobre” rady, jeden z nich jak gdyby nigdy nic zalega w małżeńskim łożu. Mieszkanie coraz bardziej przypomina ruinę. Tworzy się sytuacja prawie kafkowska – z domu nie ma ucieczki, a fachowcy zdają się rządzić lokatorami. W końcu miarka się przebrała. Prozaiczny remont staje się okrutną próbą sił.

Najpierw się przecież trzeba urodzić

Knutzon, Line

W dość nadrealistyczny, montypythonowski sposób autorka kreuje szóstkę bohaterów, wchodzących ze sobą w różne romantyczne konstelacje. A wszystko zaczyna się od rozstania Alexa i Nymse. Knutzon z ogromną dozą absurdalnego humoru przygląda się skomplikowanym związkom. Jak mówi jeden z bohaterów: „tysiące rzeczy wplątuje się w życie człowieka” – i są to rzeczy nie do uniknięcia. Człowiek zostaje pochłonięty przez magmę codzienności, w której non stop konfrontuje się z innymi. Jednym z lejtmotywów sztuki są tkwiące w jednostce „łącza”.

Skarbie, już jestem

Wade, Laura

W centrum sztuk Laury Wade stoją kobiety – ich niejednoznaczne portrety z reguły zawierają w sobie dozę kontrowersji. Podobnie rzecz się ma w przypadku Skarbie, już jestem. Jak szczęśliwe są tak zwane„szczęśliwe małżeństwa”? W każdym związku potrzeba odrobiny fantazji, aby iskra nie zgasła. Ale za zasłonkami w różową krateczkężycie bogini domowego ogniska nie zawsze wygląda idyllicznie…

Bestseller

Quilter, Peter

Podglądanie procesu twórczego przez dziurkę od klucza jest z pewnością interesujące, ale jeszcze bardziej fascynujący jest moment, kiedy fikcja przeplata się z rzeczywistością… Dosłownie. Bestseller jest jak szkatułka – obok głównej linii narracyjnej pączkują mniejsze opowiastki, będące scenami z książek pisanych przez bohaterów.