Nowe sztuki, nowi autorzy

Cud andaluzyjski

Albaum, Lars
Jacobs, Dietmar

Rozgrzana andaluzyjskim słońcem, rozkołysana hiszpańskimi melodiami interaktywna farsa, swoją formułą nawiązująca nieco do uwielbianych przez publiczność Szalonych nożyczek Paula Pörtnera. Aktorzy animują publiczność, okraszając swoją narrację gagami dotyczącymi współczesności, a przede wszystkim – współczesnej Polski, dzięki tłumaczce.

Jederman

Mitterer, Felix

Historia przedsiębiorcy, który ucieka się do paktu z diabłem, by wydźwignąć się z rozlicznych kłopotów osobistych i służbowych, jest przypowieścią o marności tzw. sukcesu, opłacanego – według austriackiego dramatopisarza – rezygnacją z możliwości wykazania się walorami uznawanymi powszechnie (choć praktycznie już niespotykanymi) za elementy tradycyjnego humanizmu. Wpleciony kontekst społeczny początków kapitalizmu niemieckiego z jego problemami, strajkami, wyzyskiem, bezrobociem, akcjami związków zawodowych bliski jest polskim realiom po ‘89 i ciągle aktualny.

Normalne serce

Kramer, Larry

Lata 80. ubiegłego wieku, Nowy Jork. Nieznana wcześniej choroba zbiera śmiertelne żniwo. Atakuje głównie homoseksualistów. Aniołem stróżem chorych jest poruszająca się na wózku doktor Emma Brookner (wzorowana na Lindzie Laubenstein, pionierce badań nad HIV/AIDS). Główny bohater, Ned Weeks, jest „radykalnym gejowskim aktywistą”. Wraz z grupą innych homoseksualistów podejmuje akcję mającą uświadomić nowojorczyków o zagrożeniu – kampania okazuje się jednak walką z wiatrakami lokalnych elit.

Kramer, Larry

Larry Kramer, fot. Jean Carlomusto

Pisarz, dramatopisarz i aktywista środowisk LGBT ur. 25 czerwca 1935. W jego twórczości przejawia się wściekłość i żal, które zainspirowały całe pokolenie gejów i lesbijek do walki o lepsze życie. Współzałożyciel organizacji Gay Men’s Health Crisis oraz ACT UP (AIDS Coalition to Unleash Power) – jego wezwania do bezpośredniego protestu uczyniło z epidemii AIDS przedmiot ogólnokrajowej debaty, co na zawsze zmieniło politykę zdrowotną Stanów Zjednoczonych.

Sauna

Heinersdorff, René

W spa, a zwłaszcza w saunie, wszyscy są nadzy… dosłownie i w przenośni. Trudno ustalić, kto jest kim i jakie interesy reprezentuje. Dlatego łatwo wziąć towarzysza w oparach sauny za kogoś innego, niż jest. Dieter namawia bezdzietną Mary, by zakosztowała rozkoszy macierzyństwa. W tym celu aranżuje spotkanie z profesjonalnym dawcą spermy, Alainem, zwanym „The Brain”. Alain jest idealnym „dawcą genów”, a zatem – niedoścignionym wzorem męskości.

Obcy krewni

Heinersdorff, René

W liberalnych zachodnich społeczeństwach teoretycznie nic już nie powinno nikogo dziwić, a mimo to duże różnice wieku w związku czasem szokują. Obcy krewni to historia splątanych koligacji rodzinnych, burzliwych rozwodów i niespodziewanych romansów. Heinz jest związany z o wiele młodszą Nicole, która z kolei jest córką synowej Heinza, Marity. Pewnego dnia Marita decyduje się na rozstanie ze sporo od niej młodszym Pascalem.

Mała syrena

Więcek, Mariusz
Wójcicki, Jerzy

Współczesna wersja bajki Andersena to zabawna i pełna uroku opowieść o sile prawdziwej miłości. Mała Syrena to nieco introwertyczna nastolatka, która kocha taniec i muzykę. Z kolei Książę, spadkobierca rodzinnej fortuny zbudowanej na produkcji luksusowych statków pasażerskich, jest nieco zadufanym w sobie lekkoduchem. Pragnie za wszelką cenę udowodnić, że swoją przedsiębiorczością dorównuje niedawno zmarłemu ojcu. Książę nie daje posłuchu doradcom, z beztroską wprowadzając najbardziej szalone pomysły w życie, czym przyczynia się do powolnego bankructwa firmy.

Niezamężna

Palmetshofer, Ewald

Dramat Palmetshofera posługuje się antycznym sztafażem – utwór otwierają słowa Klitajmestry: „Podaj no mi prędko ten topór, którym się mężów morduje!” Autor nie przekłada struktur mitycznych na aspekt fabularny, nietrudno jednak odnaleźć źródło, które łączy sztukę z antycznym mitem – jest nim siła kobiecego gniewu, apologia aktywnej siły kobiecej wobec pasywnej męskości, a następnie – siła nienawiści kobiety skierowana w stronę innej kobiety.

Jesienni chłopcy

Wiegand, Katrin

Tytułowi „chłopcy” – dziarski Fred, miłośnik sportu Max i homoseksualista Robie – spędzają jesień życia na rozpalonej słońcem Majorce. Nadmiar wolnego czasu zabijają przekomarzaniami i przechwałkami dotyczącymi potencji, która tak naprawdę „przeminęła z wiatrem”…

Wiegand, Katrin

Niemiecka dramaturg, urodzona w roku 1968 w Lubece, mężatka, obecnie mieszka w Brunszwiku. Ukończyła inżynierię lądową i pracowała w niewielkiej gminie pod Lubeką jako urbanistka, natomiast zamiłowanie do pisania sztuk teatralnych odkryła dość późno, mianowicie w roku 2012. Jest autorką kilkunastu sztuk - w 2016 roku wystawiono Jesiennych chłopców (Kerle im Herbst) w ramach koprodukcji  Komedie im Bayerischen Hof i Contra-Kreis-Theater w Bonn. Do dnia dzisiejszego wystawiono tę sztukę około 140 razy.