Nowe sztuki, nowi autorzy

Frankie i Johnny

McNally, Terrence

Frankie jest nowojorską kelnerką. Mając na swym koncie kilka nieudanych związków i bolesnych rozstań, kobieta ani myśli o szukaniu nowej przygody. Miłość jednak znajduje ją sama. W barze pojawia się nowy kucharz, były więzień, który postanawia uporządkować swoje życie. Johnny bez pamięci zakochuje się we Frankie. Ta jednak zachowuje rezerwę – facet z kryminalną przeszłością nie budzi zaufania. Mężczyzna nie daje jednak łatwo za wygraną, twierdząc, że życie dało im niepowtarzalną okazję, która zdarza się raz na tysiąc lat.

Syberia

Mitterer, Felix

Syberia, najbardziej znana sztuka Mitterera, jest rozliczeniem się ze światem rzeczywistym. Ten monolog, choć przypomina mowy Tymona Ateńczyka, Mizantropa Moliera, nawet tyrady Bernharda, nie jest błazenadą intelektualisty, to apel starca, który ostatnie dni życia spędza w domu starców. Za swoje "długie umieranie" wini co prawda najbliższych – syna i synową – i personel, pośrednio jednak propozycje rozpatrzenia ekonomicznych rozwiązań z uwzględnieniem tak chętnie pomijanego aspektu społecznego sięgają wiele dalej.

Błysk rekina

Ridley, Philip

Bohaterami sztuki są piętnastoletni Kirsty i Gideon. Spotykają się przez przypadek w starym, opuszczonym budynku. Jest zimny marcowy wieczór. Pierwsza na scenie pojawia się dziewczyna. Trzyma w ręku jakiś bagaż, rozgląda się. Nagle pojawia się chłopak. Jak się okazuje, chłopak zna Kirsty z widzenia, wie gdzie mieszka, w którym bloku i w którym mieszkaniu. Dziewczyna jest zła, podejrzewa że chłopak ją szpieguje. Gideon przychodzi tu codziennie, maluje graffiti na ścianach, zapala świece i marzy o tym, żeby to miejsce ożywić. Uczy Kirsty malować graffiti.

I wtedy przyszła Mirna

Berg, Sibylle

I wtedy przyszła Mirna to swego rodzaju kontynuacja wcześniejszej sztuki Sibylle Berg – Und jetzt: die Welt! oder Es sagt mir nichts, das sogenannte Draußen (nietłumaczonej dotąd na język polski). Jednak tym razem autorka przygląda się późniejszemu okresowi w życiu swoich bohaterek. Te są w wieku, w którym „jeszcze nie jest za późno, dopiero po trzydziestce”, a jak same mówią, to że nie są zupełnie już młode „rzuca się w oczy tylko wtedy, gdy stoimy obok bardzo młodych ludzi, na przykład naszych dzieci”. No właśnie – dzieci.

Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych

Pilarski, Przemysław

Dwadzieścia pięć lat pięknej wolności! Wzniosłe hasła o demokracji, kapitalizmie i… biedzie? Nagły koniec świata, niezapłacone rachunki i inne plagi są tylko pretekstem dla Bożeny do schowania się przed światem. Gdzieś po drodze wyczerpały się wszystkie marzenia, a rzeczywistość jest tak bolesna, że można zmienić ją tylko w reality show. „Moja żona Bożena ukrywa się w meblościance przed ubóstwem”, rozpoczyna swoją opowieść Sąsiad, który nie widział swojej ukochanej od ponad 25 lat. Wydawać by się mogło, że to opowieść o kosztach transformacji.

Koncepcja

Szenderowicz, Wiktor

Akcja sztuki dzieje się w Cesarstwie Rzymskim, w domu senatora Cezjusza. Stoi on na czele komisji, która ma przedstawić najnowszą wersję historii Rzymu – oczywiście w jak najlepszym świetle. Czasy są niepewne. Budzący grozę cesarz jest chory, lada dzień może umrzeć, a wtedy wszystko ulegnie zmianie. Cezjusz powierza więc wypracowanie koncepcji dzieła młodemu Suspensjuszowi. Z kolei starego przyjaciela, filozofa Saletriusza, prosi o wydobycie z archiwów sądowych pewnego dokumentu. Oczywiście przysługę odpowiednio wynagrodzi.

Hotel Westminster

Cooney, Ray

W podlondyńskiej miejscowości Sussex w hotelu Westminster zbierają się posłowie obu partii – konserwatywnej i liberalno-demokratycznej – na zaplanowanej debacie na temat ustawy o pornografii i deprawacji lub, ogólnie mówiąc, na temat dobrych obyczajów.

Hitler od kuchni

Goldflam, Arnošt

Goldflam, operując czarnym humorem, satyrycznym wyolbrzymieniem i poetyką nonsensu,  pokazuje Hitlera jako idealistę, który zmienia się w megalomana, dewianta seksualnego, domowego tyrana, histeryka. Przy tym wszystkim jednak niebezpiecznie przypomina on przeciętnego mieszczanina, gustującego w popołudniach na kanapie, przy dźwiękach muzyki skrzypcowej (Himmlera) i smacznym cieście.

Goldflam, Arnošt

Ur.1946 w Brnie Czeski dramaturg, reżyser, pedagog, aktor, autor książek dla dzieci, rzeźbiarz. W najnowszych sztukach podejmuje temat żydowskiej tradycji, Holokaustu, włącza się w nurt postpamięciowy, wciąż jednak obecny jest w jego twórczości żywioł satyry i czarnego humoru. Studiował w  słynnej brneńskiej akademii teatralnej JAMU, działał w satyrycznym teatrze Večerní Brno i Divadlo X. Jego nazwisko związane jest z najważniejszymi inicjatywami teatralnymi Brna od lat 70.