Nowe sztuki, nowi autorzy

Sushi w szpilkach

Apke, Fred

Martyna zsuwa stringi spod rozchylonego kimona; stół do masażu i półmisek sushi są już przygotowane na upojną noc z samurajem… to jest, z Henrykiem, najlepszym przyjacielem męża. Niespodziewanie z delegacji wraca małżonek; nie potrzeba wiele czasu, by Frank domyślił się, że zafascynowana dalekowschodnimi klimatami żona przyprawia mu rogi. Karty zostają odkryte już na samym początku, bo Frank bez większych oporów przyznaje się do romansu ze swoją podwładną – przebojową, nadużywającą korporacyjnego żargonu Ksenią.

Naprzód, Freedonio!

Mortimer, Roger

Naprzód, Freedonio to fragment hymnu narodowego fikcyjnego państewka ubiegającego się o akces do Unii Europejskiej. Słowa pieśni zostaną jednak zaprawione ironią. Wszak trudno być dumnym z kraju, w którym panuje korupcyjny chaos i mnogość przeróżnych machloj.

Ja Jestem Ja

Lobe, Mira

według powieści Miry Lobe BABCIA NA JABŁONI (Dia Omama im Apfelbaum) w przekładzie Marii Kureckiej

adaptacja sceniczna: Arkadiusz Klucznik

przekład adaptacji: Lila Mrowińska-Lisewska

Lobe, Mira

Urodziła się w roku 1913 na Śląsku w Zgorzelcu (Görlitz). Talent pisarski można było zauważy już po jej szkolnych wypracowaniach. Pragnęła studiować i zostać dziennikarką, jednak z powodu żydowskiego pochodzenia nie mogła tego zrealizować w narodowosocjalistycznych Niemczech. Wyuczyła się haftu maszynowego w szkole modniarskiej w Berlinie. Do Palestyny uciekła w 1936, gdzie poślubiła aktora Friedricha Lobe, z którym miała dwóję dzieci. W 1950 przeniosła się do Wiednia i została tam do końca życia. Zmarła 6 lutego 1995.

Totalny odjazd

Magnusson, Kristof

Znakomity thriller komediowy z elementami groteski dla czterech starszych aktorek i pary młodych (kobiety i mężczyzny). Anneke, młoda, zwariowana fanka krwawych filmów Quentina Tarantino, oraz jej partner, układny lekarz Donald Stuckenschmidt, wymyślają ekstremalną akcję inspirowaną scenariuszem filmu Urodzeni mordercy. „Konik morski” i „rozgwiazdka”, jak siebie pieszczotliwie nazywają, postanawiają przeżyć coś mocnego. Narzeczeni włamują się do domu emerytki, która powinna być w tym czasie na Wyspach Kanaryjskich.

Przyjacielska gra

Vögel, Stefan

Piątka wieloletnich przyjaciół. Szczerość, otwartość, lojalność. Darzą się sympatią i zaufaniem. Ale ten z pozoru transparentny układ kryje tajemnice. Kiedy wychodzą na światło dzienne, ich przyjaźń zostaje wystawiona na ciężką próbę…

Dziś umarł Prokofiew

Milewska, Monika

W jednej ze scen pojawia się Stalin trzymający w ręku smyczek, posługując się nim jak szpicrutą czy batem. Ten sugestywny obraz daje świetny wgląd w wymowę sztuki.

Dramat Milewskiej to przede wszystkim kasandryczna opowieść o związkach władzy i sztuki, refleksja nad pozycją artysty w świecie politycznych uwikłań – umiejscowienie akcji w Związku Radzieckim jest tu tylko historycznym kostiumem, bo sam problem pozostaje aktualny do dziś. Wszak wiele przykładów można znaleźć na rodzimym podwórku…

Test

Duarri, Jordi Vallejo

Bruno - „obrzydliwie” bogaty biznesmen - w ramach niewinnej zabawy proponuje Poli, swojej dawnej miłości, test psychologiczny. Sto tysięcy od ręki czy milion za dziesięć lat? Pozornie łatwy wybór staje się dla Poli niemożliwy. Mnożą się wątpliwości - czy te pieniądze są „czyste”, czy na pewno nie pochodzą z przestępstwa? Bo jeśli tak, nie może ich przyjąć. Nie pozwalają jej na to niezłomne zasady moralne. Do gry wkracza jej mąż, Daniel. On nie ma problemu z wyborem. Nieważne skąd pochodzą pieniądze. Chciałby sto tysięcy teraz.

Duarri, Jordi Vallejo

Młody kataloński scenarzysta i dramaturg, absolwent ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya). Pisze głównie scenariusze filmowe i seriale telewizyjne. Trzymający w napięciu Test jest jego pierwszą sztuką teatralną.

Rubinowe gody

Kędziora, Krzysztof

Marian i Grażyna – pospolici małżonkowie w podeszłym wieku – obchodzą czterdziestą, „rubinową” rocznicę ślubu. Ufundowany im przez córkę pobyt w luksusowym hotelu zmieni ich życie. Skonfrontowani z luksusem i nowoczesnością, są zmuszeni zmierzyć się ze swoimi kompleksami i z tym, jak bardzo prowincjonalna zaściankowość ich ośmiesza - nie wiedzą, jak otworzyć drzwi na kartę, zamiast podanych owoców morza raczej wolą kiełbasę z walizki, a strefa spa wydaję się dla nich  niebezpieczną egzotyką.