Nowe sztuki, nowi autorzy

Pokój od podwórka

Mazya, Edna

Eli jest artystą standupowym, który w swoich występach często nawiązuje do własnej rodziny i bolesnych doświadczeń, jakich zaznał w dzieciństwie. To substytut terapii, ekshibicjonistyczny występ, którego czytelnik staje się uczestnikiem. Co jakiś czas w sztuce pojawiają się sygnały sugerujące tragedię z przeszłości protagonisty. Łatwo je jednak przegapić; autorka usypia czujność czytelnika lekkimi, komediowymi monologami. Z nich co jakiś czas wyłaniają się retrospekcje wskazujące na to, że rodzina głównego bohatera składa się z samych ekscentryków.

Zabawy na podwórku

Mazya, Edna

Co czuje ofiara gwałtu? Jak to jest przeżywać traumę na nowo podczas procesu, w którym obrońcy twoich oprawców próbują zmieszać cię z błotem? Czy nieme przyzwolenie może okazać się gorsze niż sprawstwo?

Mazya, Edna

Ur. w 1949 r. w Tel Awiwie. Ukończyła filozofię i teatrologię na Uniwersytecie Telawiwskim, gdzie później prowadziła zajęcia z pisania dla teatru. Autorka scenariuszy do filmów Amosa Gutmana oraz wielu sztuk i adaptacji (m.in. Vienna on the Sea, The Double, The Uncle from Capetown czy przetłumaczone na język polski Zabawy na podwórku oraz Pokój od podwórka). Jej utwory są grane w całej Europie, m.in. w Royal Court Theatre w Londynie. Reżyseruje również spektakle teatralne.

Morderstwo doskonałe

James, Peter
Mckenna, Shaun

Dynamiczne zwroty akcji, trupy w szafach (a nawet i w zamrażalnikach), specyficzny klimat brytyjskich kryminałów, mrożące krew w żyłach mordercze plany i humor, jaki rodzi się w momencie, kiedy intryga zaczyna się sypać – to przepis na thriller doskonały. W głowach znudzonych sobą męża i żony rodzą się plany morderstw, jedno nieprzemyślane, drugie – przerażająco perfekcyjne.

James, Peter

Jeden z najbardziej znanych brytyjskich powieściopisarzy, autor bestsellerowych serii o detektywie Royu Grace. Producent filmowy (wyprodukował m.in. film Kupiec wenecki z Alem Pacino i Jeremym Ironsem), scenarzysta. W 2009 r. uzyskał doktorat honoris causa Uniwersytetu w Brighton za dokonania na polu literatury. Był członkiem zarządu Stowarzyszenia Twórców Kryminału. Laureat wielu nagród, m.in.

Mckenna, Shaun

Wielokrotnie nagradzany dramatopisarz, scenarzysta i autor tekstów piosenek. Autor adaptacji scenicznej Lawendowego Wzgórza – spektakl wygrał pięć nagród UK Broadway World. Jest m.in. współautorem nominowanej do Nagrody Oliviera scenicznej wersji Władcy Pierścieni, stworzonej w 2007 r. razem z reżyserem Matthew Warchusem. W swoim dorobku ma scenariusze do wielu musicali wyprodukowanych na West Endzie, m.in.

Chodź na słówko 2

Prześluga, Malina

Brzydkie Słowo jest bardzo samotne. Wielki cenzor zwany Pikaczem nieustannie je zagłusza, porządni ludzie się go wstydzą, a niedobre dzieciaki wypluwają z ust niczym zużytą gumę. Nie może nawet znaleźć schronienia w okładkach nobliwego Słownika. Najzwyczajniej nie potrafi określić własnej tożsamości. Na szczęście znajduje towarzyszkę w znanej z poprzedniej części Kuli, przezywanej Piłeczką – Kula jest teraz matką trzech pierwszych liter abecadła. Tak rozpoczyna się przygoda, której uczestnicy będą oswajać stereotypy, a przy tym oddadzą się świetnej zabawie.

A morze nie

Prześluga, Malina

Pan Marchewka zwierza się swojemu fryzjerowi podczas podcinania naci – bo, jak wiadomo, z nikim nie plotkuje się tak dobrze, jak z fryzjerem. No, może jeszcze tylko w barze… Salad Barze. To początek pełnej humoru opowieści o czerpaniu z życia pełnymi garściami, oparta na nieszablonowych relacjach między postaciami.

Nie ma

Prześluga, Malina

Oto historia, która się wydarzyła i nie wydarzyła. Występują w niej ludzie, których nie ma – umarli czy nigdy ich nie było? Może nawet nie mieli prawa zaistnieć, bo ich egzystencja warunkowana jest postrzeganiem wsi przez ludzi „z zewnątrz”. A wieś dla wielu wciąż pozostaje terra incognita. Według niektórych to siedlisko wszelkiej patologii: alkoholizmu, przemocy, ciemnoty. Dla innych to sielski-anielski zakątek rodem z sentymentalnej pocztówki. Polska wieś wydaje się nie mieć własnej tożsamości.

Po nas choćby kosmos

Berg, Sibylle

Sibylle Berg nie tyle kreuje dystopijną wizję Europy za kilkanaście lat, co po prostu dokonuje prognozy. I właśnie to jest przerażające. Eskalujące napięcia, radykalizmy, nacjonalizm, vox populi ujawniający się w Internecie, nagonka na wszystko i wszystkich, którzy nie pasują do pejzażu uładzonego państwa – cudzoziemców, mniejszości seksualne, ekologów, wegan…