Nowe sztuki, nowi autorzy

Kabaret

Masteroff, J.; Kander, J; Ebb, F

Główny bohater, amerykański pisarz Cliff Bradshaw, przybywa do Berlina, gdzie szybko zostaje pochłonięty przez jego mroczniejszą stronę – świat szemranych interesów, podejrzanych ludzi, atmosferę kabaretu Kit Kat, a wreszcie wdaje się w romans z charyzmatyczną artystką Sally Bowles (kto pamięta ikoniczną dla kinematografii kreację Lizy Minelli…?). Dekadencki tryb życia stanowi ucieczkę przed podskórnym przeczuciem wielkiego konfliktu i eskalującą potęgą nazistów.

Aleksandra Wielka

Call, Daniel

Aleksandra, która całe życie przyjmowała role raczej dla pieniędzy niż dla sławy, znowu gra w czymś, co jej zdaniem nie przejdzie do historii teatru – przygotowuje rolę Penelopy w sztuce młodego greckiego autora opowiadającej historię wojny trojańskiej – niestety w nieznośnie patetycznej manierze.

Call, Daniel

Ur. 1967 reżyser, dramaturg i dramatopisarz. Studiował teatrologię, filozofię i historię w Akwizgranie i Kolonii. Po pobytach stypendialnych za granicą pracował jako reżyser i dramaturg w wielu niemieckich teatrach (m.in. w Akwizgranie, Getyndze i Berlinie). Od 1995 mieszka i pracuje w Berlinie. Wyreżyserował m.in. Nieporozumienie Camusa, Pozory mylą Bernharda, Marię Stuart Schillera, Antygonę Sofoklesa, Pannę Julię Strindberga i Ostatnią parę Walser.

Dwa poziomo

Mayer, Jerry

Piąta rano. W pociągu spotyka się dwoje nieznajomych w średnim wieku. Zaczyna się od krzyżówki. Ona rozwiązuje je namiętnie, on rezygnuje w połowie, co ją drażni. Dlatego zaczyna z nim rozmowę, choć zwykle nie zagaduje obcych ludzi i nie chce być przez nich zagadywana. Ale jakoś tak wychodzi, że opowiadają sobie swoje historie. Ona, psychoterapeutka, wraca z lotniska, gdzie pożegnała syna. Jej jedynak na osiemnaste urodziny rozbił jej samochód, a potem postanowił rzucić szkołę i zaciągnąć się do marines. Bezskutecznie usiłowała go od tego odwieść.

Sceny naiwności

Kędziora, Krzysztof

Sceny naiwności to świetny materiał na gorący hit. Krwiste charaktery, dowcipny dialog i dynamiczna dramaturgia. Czas zaufać nowej marce – „komedii.pl”! Początkowa sytuacja przypomina scenę  jak z dobrego serialu. Oto jak autor zachęca nas na gorąco do lektury świeżo ukończonej komediofarsy:

Krawędź Przepaści

Rosevski, Peter

Krawędź przepaści to dramat historyczny poświęcony zimnej wojnie i działaniom mającym na celu zapobieżenie wojnie atomowej w latach 80. Główny bohater, Julian Soka, jest polskim pułkownikiem, a zarazem szpiegiem nawiązującym kontakt z amerykańskim wywiadem. Jak podkreśla autor, postać Soki stanowi syntezę czterech postaci historycznych: pułkownika Ryszarda Kuklińskiego, pułkownika Władysława Ostaszewicza, generała Józefa Baryły – oraz czwartego oficera, którego nazwiska jeszcze nie odtajniono.

Rosevski, Peter

Peter "Rexton" Rosevski, fot. Denis Trantham

Pisarz i reżyser tworzący pod pseudonimem Peter Rexton od lat zgłębia różne techniki aktorskie oraz reżyserskie. Ukończył Uniwersytet Kalifornijski na Wydziale Teatru, Filmu i Telewizji. Został uhonorowany kilkoma nagrodami za pracę artystyczną, w tym: the Motion Picture Association of America Award, New York Film Festivals Award oraz grantem the Panavision New Filmmaker Program.

Prawo Archimedesa

Miró, Josep Maria

Są takie sytuacje, kiedy nie można dociec prawdy; ona kryje się pod powierzchnią… Robert, instruktor pływania pracujący z dziećmi, staje się ofiarą nagonki, a ostatecznie linczu. Rodzice uważają go za pedofila, gdyż, jak wyznała jedna z podopiecznych Roberta, pocałował na pływalni płaczącego chłopca. To schemat znany choćby z głośnego Polowania Thomasa Vinterberga – z tą różnicą, że bohater katalońskiego dramaturga nie jest jednoznacznie niewinny.