język polskijęzyk angielski

Czule do bólu

Tytuł oryginalny
Cruel and tender
Tłumacz
Rozhin, Klaudyna
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Dramat o przemocy, której nie da się uniknąć i która z zewnętrznego świata przecieka do życia spokojnej housewife, zabijając jej uczucia, a w końcu i ją samą. Amelia komunikuje się z otoczeniem przy pomocy wypierania ze świadomości złych informacji. Żyje z syndromem ofiary, ale ceni sobie swoje małżeństwo z rozsądku. Walcząc o status jedynej żony, a także w rezultacie konfrontacji ze zbrodniami męża, sama staje się zbrodniarką i posyła generałowi opakowany w poduszkę "prezent" w postaci chemicznej broni. Generał wraca do niej jako niepełnosprawny, wymagający opieki inwalida. Drugą warstwę sztuki stanowi obraz degradacji "afrykańskich braci i sióstr" w zetknięciu z AIDS i nieustannymi konfliktami zbrojnymi.
Sceny mają otwartą budowę, kwestie postaci przenikają się nawzajem, budując napięcie rodem z greckiej tragedii, które potęgowane jest obecnością Jolaosa - generalskiego Przyjaciela (w mitologii był on pomocnikiem walczącego z hydrą Heraklesa). Miejscem akcji jest tymczasowy dom Generała i Amelii w pobliżu międzynarodowego lotniska, równie dobrze jednak mogłaby się ona toczyć w pałacu starożytnego króla, który jest ciągle nieobecny. Trwającej na posterunku żonie towarzyszy trójka kobiet, żeński chórek pokojówko - fryzjerek. Dom jest położony na uboczu, aby nie budzić zainteresowania mediów, generał jest bowiem wielkim wodzem, który dowodzi na całym świecie akcjami tłumienia terroryzmu. Jego działanie bywa na tyle kontrowersyjne, że zyskał sobie złą sławę i wzbudził protesty opinii publicznej. Amelia widuje go "w odległych odstępstwach czasu", co zresztą chyba sobie chwali, gdyż mąż walcząc z terrorem sam stał się terrorystą. Jak relacjonuje Amelia, od dawna "wprowadzał terror do własnego łóżka". Kobieta namawia syna, aby jechał za ojcem do Afryki. W rezultacie towarzyszenia ojcu na "polu bitwy" James staje się cynicznym, maczystowskim brutalem. Tymczasem Richard - dziennikarz i Jonathan - minister informują Amelię o poczynaniach męża. Któregoś dnia pod dach Amelii trafia dwójka afrykańskich dzieci, które "uniknęły zagłady". Laela jest jakoby córką krwawego kacyka, z którym walczy demokratyczna opozycja, wspierana przez zagranicznych "przyjaciół" (tajna misja Generała). Minister odsłania prawdę: Laela jest tak naprawdę kochanką Generała. Dziewczyna jest zdemoralizowana, zainteresowana głównie nowymi strojami, jakie kupi jej bogaty "mąż". Chłopiec bawi się bronią. W Amelii złość walczy z koniecznością pokazania swojego "cywilizowanego humanizmu". Wspomina dawnego kochanka, od którego otrzymała fiolkę z chemiczną bronią. W na wpół świadomym akcie zemsty śle ją mężowi przez ministra. W rezultacie Generał zostaje trwale upośledzony. Amelia popełnia samobójstwo. Generał prosi Jamesa, aby ten zaopiekował się Laelą i chłopcem, czyli jego prawdziwą... żoną i synem. Zjawia się przyjaciel - Jolaos, aby aresztować Generała. Ten broni się, twierdzi, że wyjaśni wszystko przed kamerami: nie był katem, lecz ofiarą "tajnych misji".

 

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Czule do bólu