język polskijęzyk angielski

Niewiadomy, Paweł

Niewiadomy, Paweł

Ur. 1985 w Gdańsku – ukończył filologię polską, historię oraz Gedanistykę na Uniwersytecie Gdańskim.
Był wieloletnim członkiem stowarzyszenia teatralno-edukacyjnego Wybrzeżak, występując na jego scenie jako aktor. Współtworzył, wraz z Kacprem Rucińskim i Mariuszem Babickim, gdański kabaret Niepotłucz. Podczas studiów pisał recenzje teatralne publikowane
w sopockim czasopiśmie „Riviera”.

Jako dramaturg współtworzył spektakl Spotkanie z Autorem oparty na twórczości Juliana Tuwima oraz słuchowisko Odysseus Geron realizowane w Radiu Gdańsk (uhonorowane nagrodą publiczności na Festiwalu „Dwa Teatry” w 2015 roku).

Jest współautorem (wraz z Mariuszem Babickim) dramatów: Odysseus Geron, Operacja: pustynna gra, Prawy profil i Koci koci łapci (prezentowanego w formie czytań aktorskich na festiwalu Prapremiery w Bydgoszczy, Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie i w ramach projektu PC Drama w Gdańsku). Napisał także autorski dramat pt. Cela. Był półfinalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (za teksty Odysseus Geron i Koci koci łapci).

W roku 2013 brał udział w Szkole Dramatu w ramach projektu PC Drama. Był także uczestnikiem Szkoły Dramatu prowadzonej przez Artura Pałygę w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.

Koci koci łapci

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Sztuka trafiła do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej
Miejsce akcji
Bar „Krysia”, ostatni bastion dla dawnych stoczniowców

Po upadku stoczni gdańskiej jej byli pracownicy zniknęli z pola widzenia władz i społeczeństwa. Opuszczony przez ludzi zakład został opanowany przez żyjące w nim koty. Niegdyś tętniący życiem bar „Krysia” staje się ostatnim bastionem dla dawnych stoczniowców: samotni, opuszczeni i niepotrzebni, czekają na kolejny wiatr zmian. Czy jednak istnieje jeszcze jakaś siła lub idea, która wyrwie ich z marazmu i otępienia, stając się impulsem do walki o to, co utracili?
Autorzy dramatu zadają pytanie o dziedzictwo Solidarności: co doprowadziło do tego, że wielka idea, którą wciąż jako naród się chlubimy, wielu osobom przyniosła rozczarowanie, poczucie odrzucenia i samotność? Co się stało z ideałami, które w latach dziewięćdziesiątych były na ustach wszystkich ludzi?

W ciętych, inteligentnych i pełnych goryczy dialogach dostaje się wszystkim: manipulującym historią politykom, przekupnym piłkarzom, animalsom, młodym i zwykłym zjadaczom chleba. Bardzo gorzka, a jednocześnie bardzo trafna diagnoza kondycji współczesnej Polski.
 

Odysseus Geron

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Szczegóły
Tragikomedia |
Sztuka trafiła do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej; realizacja radiowa w Radiu Gdańsk; nagroda publiczności na Festiwalu Dwa Teatry

Mieszkanie Odyseusza i Penelopy. Świat o nich zapomniał. Odyseusz nie jest już bohaterem, od opiewanej przez Homera tułaczki minęły całe wieki, a może i tysiąclecia; dawny bohater wojny trojańskiej wiedzie spokojne, przepełnione rutyną życie, ma nadciśnienie, musi ograniczać sól i brać tabletki. Co chwilę gubi wątek i zapomina, gdzie coś odłożył. Penelopa pilnuje go z upierdliwością charakterystyczną dla starych żon. W galopującym świecie, w którym króluje kult Achillesa, mało kto zdaje się pamiętać o bohaterze Odysei. Okazja do przypomnienia o sobie światu pojawia się w postaci młodego redaktora, który zamierza napisać książkę biograficzną o starym herosie. Problem jednak w tym, że Redaktor nie ma zamiaru słuchać opowieści zbzikowanego starca, przyszedł z gotowymi figurkami, do których chciałby dopasować historie rodem z tabloidu: romanse i sensacje. Czy Odys się na to zgodzi, by odzyskać sławę?

Przejmująco prawdziwa historia o starości i znikaniu z oczu społeczeństwa.