język polskijęzyk angielski

Boski spór

Tytuł oryginalny
Krach im Hause Gott
Gatunek sztuki
Realizm magiczny
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Bóg, Jezus, Szatan, Duch św., Maryja
Miejsce akcji
sąd nad ludzkością
Prapremiera
1994, teatr Tri-Bühne, Stuttgard
Prapremiera polska
wrzesień 2012, Teatr im. Stefana Jaracza Olsztyn, reż. Janusz Kijowski

Bóg, Syn, Duch Święty oraz Szatan spotykają się w nowoczesnej sali konferencyjnej, aby omówić kwestie najwyższej wagi. Ubrany w elegancki, biznesowy garnitur Bóg jest zawiedziony stworzoną przez siebie ludzkością, pragnie więc ją unicestwić. Co jednak na to pozostali uczestnicy spotkania? Boski plan nie wzbudza jednomyślnego zachwytu. Każdy z nich ma do niego inny stosunek, bo też i inne cele do zrealizowania. Syn w jeansach i podkoszulce z napisem “Jesus loves you” nie jest w stanie pogodzić się z tym, że jego cierpienie i poświęcenie miałoby pójść na darmo. Jego rany przecież wciąż krwawią… Przybyły helikopterem, prosto z rokowań pokojowych, Szatan ubrany w mundur, wydaje się być absolutnie obojętny na to, co stanie się z ludzkością. Jedyne co zdaje się go interesować, to jego własna zazdrość o Syna i poczucie odrzucenia przez swojego prawowitego ojca, Boga. Na wizję zbliżającego się Sądu Ostatecznego jako jedyny jednoznacznie pozytywnie reaguje Duch Święty w szarej sutannie. Jak się okazuje… od dawna nie może się już go doczekać.

Współczesny dramat misteryjny Felixa Mitterera to ciekawa próba przyjrzenia się i zrewidowania chrześcijańskich korzeni europejskiej kultury. Sztuka austriackiego autora stawia pytanie o to, kto w rzeczywistości zawiódł. Ludzkość? Czy może jednak sam stwórca? Kogo w istocie należałoby więc poddać osądowi i w jego następstwie unicestwić? Swoistym kontrapunktem do prowadzonej przez uczestników spotkania rozmowy, mającej więcej w sobie z festiwalu wzajemnego obwiniania się i wylewania żali niż teologicznej dysputy, staje się postać Matki Boskiej, która w kolejnych przebraniach i odsłonach (sekretarki, sprzątaczki, Marylin Monroe, punkowej narkomanki i w reszcie Matki Boskiej z Lourdes) próbuje zwrócić uwagę na siebie i na to, co ma do powiedzenia. Jej postać reprezentuje zepchnięty na bok i wyparty w chrześcijańskiej kulturze pierwiastek żeński, który niegdyś znajdował się w samym centrum pogańskich wierzeń. Kiedy sam Syn angażuje się w dopuszczenie jej do głosu, Bóg przyparty do ściany przyznaje się do świadomego zdegradowania jej roli, a Matka Boska słowami Felixa Mitterera opowiada w końcu do dziś nieopowiedzianą herstorię. 

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Boski spór