język polskijęzyk angielski

Higgins, Colin

Higgins, Colin

Ur. 28 lipca 1941 w Numei w Nowej Kaledonii, zm. 5 sierpnia 1988 w Beverly Hills australijsko-amerykański scenarzysta, aktor, reżyser i producent filmowy. Matka była Australijką, ojciec Amerykaninem. Był drugim z kolei z sześciu synów, wychowywanych na przedmieściach Sydney. W roku 1959 rodzina przeprowadziła się do rejonu zatoki San Francisco, gdzie Colin uzyskał stypendium na Uniwersytecie Stanforda i, pragnąc zostać pisarzem, podjął studia o kierunku filologicznym, by po trzech latach porzucić plany o karierze pisarskiej. Opuścił szkołę, a chcąc uniknąć rekrutacji na wojnę w Wietnamie, zgłosił się w roku 1962 do pracy w wydawanej w Niemczech gazety wojskowej "Stars and Stripes", gdzie przez trzy lata redagował dział sportowy. Po opuszczeniu armii wrócił na uniwersytet, by ukończyć studia, pracując jednocześnie jako zawodowy aktor w San Francisco. Zainspirowany filmami obejrzanymi na Montreal World’s Fair, zapisał się w roku 1968 do Szkoły Filmowej UCLA, bo zapragnął zostać filmowcem. Na trzecim roku stworzył scenariusz do filmu Harold i Maude. Złożony do Paramount Pictures przez wynajmujących mu mieszkanie producentów Edwarda i Mildred Lewisów, scenariusz w ciągu weekendu został przez wytwórnię zakupiony. Higgins był producentem filmu, reżyserował Hal Ashby, a zagrali w nim Ruth Gordon i Bud Cort. Film był początkowo porażką kasową, by jednak w ciągu kilku lat stać się kultową komedią graną na całym świecie. W roku 1973 paryski reżyser Jean-Louis Barrault poprosił Higginsa o dokonanie scenicznej adaptacji Harolda i Maude, w której chciał obsadzić swoją żonę Madeleine Renaud. Spektakl cieszył się wśród krytyków i widzów olbrzymią popularnością i grany był w teatrze Barraulta przez siedem lat. Sztuka była czterokrotnie wznawiana w samym Paryżu i rokrocznie wystawiana w różnych częściach świata. W 1976 roku Higgins stworzył kasową komedię Transamerican Express, w której zagrali Gene Wilder I Richard Pryor.  W roku 1978 zadebiutował jako reżyser własnego scenariusza filmu Nieczyste zagranie, w którym główne role powierzono Goldie Hawn i debiutującemu Chevy Chase’owi. W 1980 napisał i wyreżyserował wielki hit Od dziewiątej do piątej – z Jane Fondą, Lily Tomlin i debiutującą na ekranie Dolly Parton. W 1982 zaadaptował musical sceniczny Najlepszy mały burdelik w Teksasie i wyreżyserował go, obsadzając w głównych rolach Dolly Parton i Burta Reynoldsa.  Film stał się najbardziej kasowym musicalem lat osiemdziesiątych. W roku 1985 u Higginsa zdiagnozowano HIV. Artysta zmarł trzy lata później. Fundacja Higginsa kontynuuje jego humanitarną działalność.
 

 

Harold and Maude

Tytuł oryginalny
Harold and Maude
Tłumacz
Grodek, Julita
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Pani Chasen, Pokojówka, Maude, 3 "Narzeczone", Harold Chasen, Lekarz, Ksiądz, Ogrodnik, Główny Ogrodnik, Inspektor, Sierżant] + Robotnicy z Ekipy Przeprowadzek

Harold i Maude to opowiedziana z niezwykłym humorem i ciepłem historia dwojga nieprzystosowanych: młodego mężczyzny i starszej kobiety, którzy odnaleźli siebie nawzajem w nieprzyjaznym im świecie, aby zaprzyjaźnić się i obdarzyć uczuciem. Miłość przychodzi jednak za późno, bo choć Harold zyskuje dzięki niej odwagę do bycia szczęśliwym i życia na swój własny sposób, Maud postanawia odejść, gdy ogrom zewnętrznych kłopotów zaczyna ją przerastać. W odejściu ukochanej kobiety obsesja śmierci Harolda znajduje niejako swoje dopełnienie i wyzwolenie. "Umieramy, skoro tylko się urodziliśmy", mówi mu Maud po zażyciu śmiertelnej dawki tabletek na sen. "Cóż niezwykłego jest w śmierci? To część życia". Można zatem przypuszczać, że dla autora spektakularnych samobójstw - Harolda odejście ukochanej staje się inicjacją do prawdziwego życia. Nie jest to gra, zabawa w "śmierć na niby", jak wszystko, co robił Harold do tej pory. Czy młodzieniec potrafi od tej chwili sprostać prawdzie życia?

Harold jest kłopotliwym młodzieńcem wychowanym w zamożnym domu klasy średniej. Jego ulubionym spektaklem jest pogrzeb. Przebywa pod opieką psychiatry. Ma nadopiekuńczą matkę, która robi wszystko, poza… uważnym słuchaniem swego syna. Być może z tego powodu ten inteligentny i wrażliwy chłopak wyrabia sobie zwyczaj inscenizowania własnych samobójstw. Wisielec, trup bez głowy, rana postrzałowa w serce… Lecz matka widzi tylko skandal towarzyski, zaplamioną sztuczną krwią serwetę, niestosowność oberwanej głowy podczas proszonej herbatki. Aranżuje Haroldowi spotkania z potencjalnymi narzeczonymi, widząc w jego ożenku jedyną szansę na powrót na łono społeczeństwa i "normalne" życie. Harold zakochuje się, lecz nie w owych pannach (wszystkie zresztą udaje mu się wypłoszyć), a w uroczej, zwariowanej, utalentowanej 80latce, którą poznaje podczas pogrzebu, która trzyma u siebie w domu "nielegalną" fokę, "pożycza" samochód księdza, kradnie na mieście umierające drzewko, aby zapewnić mu lepsze życie na cmentarnym parku i posiada "galerię zapachów". Maud jest anarchistką, uważa, że każda forma własności jest w istocie zalegalizowaną kradzieżą. Uczy Harolda radości życia, pokazuje mu je w różnorodnych formach, aż w końcu chłopak budzi się do życia i do miłości. Matka jest oczywiście zrozpaczona, gdy dowiaduje się, ile lat ma jej przyszła synowa. Lecz Maud nie płaci rachunków, ma na koncie pełno długów i wykroczeń. Któregoś dnia, a będą to jej okrągłe urodziny, stróże prawa zechcą zabrać jej fokę i piękny dom. Maud postanowi odejść w pełnej chwale. Chce, aby Harold był radosny i uśmiechnięty, i zapamiętał na zawsze, jak cudownie się razem bawili.