język polskijęzyk angielski

Człowiek, który jadł świat

Tłumacz
Ogrodowska-Jesionek, Elżbieta
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Obsada: Ojciec – 65 lat, Syn – 35 lat, Phillip – młodszy od Syna; pozostałe postaci w nieokreślonym wieku

Czas: współczesność

Miejsce: zamożnie urządzony pokój jadalny połączony z kuchnią w mieszkaniu Syna; prosta sypialnia należąca do Ojca; pogrążony w chaosie pokój w domu byłej żony; festyn, na którym upija się młodszy brat

synopsis:

Sztuka o ucieczce i zobojętnieniu wobec świata – naturalnych konsekwencjach zmęczenia kapitalizmem i pogonią za sukcesem.

Syn o nieznanym imieniu i nazwisku (nazywany czasami xxx) to everyman, człowiek współczesny, nieustannie żyjący w poczuciu obowiązku i konieczności sprostania oczekiwaniom narzucanym przez społeczeństwo. Poznajemy go w relacjach z najbliższą rodziną, do której należy także Ojciec, nękany rozmaitymi chorobami, w tym starczą demencją. Stosunek Syna do Ojca jest ambiwalentny, rozpięty między miłością a nienawiścią, troską i obrzydzeniem.

Syn miał kiedyś dobrą pracę i rodzinę, lecz jego małżeństwo rozpadło się, a posadę stracił w wyniku afery, w którą był zamieszany. Sytuacja ta jest paradoksalnie wygodna, bo zwalnia z odpowiedzialności i czyni (pozornie) wolnym. Zniewolenie powraca jednak ze zdwojoną siłą, gdyż na Syna spada cały ciężar opieki nad Ojcem. Syn bezskutecznie szuka pomocy u swojego młodszego brata Phillipa, byłej żony Lisy i przyjaciela Ulfa. Nie radząc sobie, wpada w paranoję i lęk. Kiedy zmuszony pogarszającą się sytuacją materialną postanawia rozkręcić własną działalność gospodarczą, jedyna pomoc, na jaką może liczyć, to wsparcie psychiczne od schorowanego Ojca.

Okazuje się, że Syn jest tak samo, a nawet bardziej bezradny niż jego starzejący się Ojciec. Kilka razy zamieniają się rolami: Syn patriarchalnie strofuje Ojca, który w przypisaną mu rolę wchodzi w krótkich momentach jasności umysłu. Obaj podupadają na zdrowiu, pozostają bez pracy, pieniędzy i popadają w szaleństwo, jednak Ojciec nie ma już siły tego ukrywać. Dojmująca bezradność doprowadza Syna do agresywnych zachowań, a wręcz znęcania się nad Ojcem. W jednej z kluczowych, wstrząsających scen Ojciec chowa się przed Synem w szafie i rozlewa zupę na jego garderobę, co doprowadza Syna do pasji. Gdy Ojciec w końcu decyduje się wyjść z szafy, zostaje pobity i poniżony przez Syna.

Jednym z tematów tego tekstu są problemy z komunikacją w obrębie rodziny. Jedynie Ojciec i Syn pozostają w bezpośredniej relacji. Syn porozumiewa się z pozostałymi przez telefon: są to rwane rozmowy, składające się z niedokończonych zdań, gubiące wątki, pozostawiające sprawy niedopowiedzianymi. Co prawda Syn podejmuje próby odnowienia bezpośrednich relacji ze swoim bratem i przyjacielem Ulfem, w czym ma mu pomóc wspólny wypad nad jezioro. Jednak wycieczka nie udaje się, co utwierdza go w przekonaniu, że nie ma już czego ratować. Powtarzające się telefony tworzą nieznośny refren, który umieszcza bohaterów w kole nierozwiązanych spraw i niedopowiedzeń. W ostatniej scenie – rodzaju epilogu – Ojciec i Syn, mimo wstydliwej sytuacji, jaka się między nimi wydarzyła, udają się nad jezioro, by wspólnie wypić koniak.

Syn jest postacią wzbudzającą zarazem współczucie i niechęć, w swoim pędzie ku autodestrukcji niezwykle tragiczną. Ze sceny na scenę coraz bardziej marnieje w oczach. Dlaczego? Stockmann nie daje odpowiedzi wprost, jednak między słowami można wyczytać, że winny jest temu system kapitalistyczny. Bohater mówi na przykład: „Mam dosyć tego nieustającego przymusu odpowiadania jakiemuś wizerunkowi, jakiemuś wyobrażeniu, które macie o mnie” i nazywa Ulfa „kapitalistycznym dupkiem”. Według niego wyrwanie się z systemu, który zniewala jednostkę, oznacza wyrzeczenie się dotychczasowego życia i ucieczkę od świata. Boleśnie przekonuje się jednak, że nie można być doskonale wolnym, bo zawsze jest się w coś uwikłanym, np. w rodzinę. Kiedy udaje się do byłego pracodawcy z prośbą o ponowne przyjęcie, jest już za późno – świat na niego nie zaczeka.

Sztuka zaproszona została na Heidelberger Stückemarkt 2009, gdzie zdobyła nagrodę publiczności oraz nagrodę główną, została również włączona do programu Berliner Theatertreffen.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Człowiek, który jadł świat