język polskijęzyk angielski

Burzyńska, Anna

Minuta ciszy albo kilka wersji prawdy

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Miejsce akcji
miejsce popełnionego czynu

Teresa i Tomasz oraz Karina i Konrad, rodzice tragicznie zmarłych licealistów – Filipa i Karola – spotykają się w miejscu zdarzenia w pierwszą rocznicę ich śmierci. Pragną uczcić pamięć synów minutą ciszy, lecz emocje i wzajemne animozje szybko biorą górę, a samo spotkanie przeradza się w najtrudniejszą w ich życiu rozmowę: w wiwisekcję ich relacji rodzinnych i małżeńskich, a także ich własną kontynuację dochodzenia, które zostało  zdecydowanie przedwcześnie zaniechane przez policję. 

Wedle oficjalnej wersji, śmierć chłopców nastąpiła w wyniku samobójstwa rozszerzonego. Filip (syn Teresy i Tomasza), którego ze względu na ekscentryczny wygląd uznawano w szkole za geja, zadźgał nożem Karola (syna Kariny i Konrada) z powodu nieodwzajemnionego uczucia, po czym sam się zabił. Policji i prokuraturze pasowało zrzucenie całej winy na Filipa, z czym jego rodzice nie mogą się do dzisiaj pogodzić. Pragną dojść prawdy i oczyścić z zarzutów swojego syna. Nie wierzą również w jego samobójstwo. Rodzice Karola – którzy uznają za prawdziwą oficjalną wersję – oczekują natomiast, że zostaną w końcu przeproszeni za zbrodnię Filipa. Konflikt obu par lawinowo narasta. Przy okazji - i trochę niechcący - wychodzą na jaw liczne kłamstwa i starannie dotąd skrywane, niewygodne tajemnice. Okazuje się bowiem, że w rzeczywistości zdarzenia mogły mieć zupełnie inny obrót niż ustalono… Co jednak zrobią teraz z tą prawdą rodzice chłopców? Wraz z rozwojem sztuki wcale nie będą już tacy chętni do jej ujawnienia...

Atrakcyjna dla widza formuła śledztwa ma na celu wciągnięcie go w dynamiczną i bogatą w liczne zwroty akcji opowieść. Trzymająca do końca w napięciu sztuka Anny Burzyńskiej zwraca uwagę również na istotne pod względem społecznym kwestie. Z jednej strony na to, że prawda nie zawsze jest taka, jak nam się na pierwszy rzut oka wydaje, a z drugiej na szerzącą się w Polsce agresję wobec inności oraz na trudną sytuację młodych ludzi o odmiennej orientacji seksualnej, pozbawionych wsparcia i doświadczających przemocy, zarówno od swoich najbliższych, jak i w grupach rówieśniczych. 

Infernet

Gatunek sztuki
Kryminał
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Miejsce akcji
willa z tarasem na odludziu

Grupa osób uzależnionych od Internetu – Nikola i jej kochanek Bruno, małżeństwo Melania i Konstanty, emerytka Magda i nerd Izydor – zostaje przywieziona do samotnej willi w lesie na odwyk od sieci, zorganizowany przez tajemniczą firmę o nazwie „INFERNET”. Kierowca Mikołaj odjeżdża, zostawiając ich na pustkowiu i bez możliwości kontaktu ze światem. Zapewnia, że wkrótce dotrze ich trener, któremu coś wypadło. Kiedy jednak trener się nie pojawia, frustracja zaczyna narastać. W dodatku Konstanty znajduje zwłoki żony, co wygląda na samobójstwo przy pomocy trucizny. Ale gdy okazuje się, że również Izydor nie żyje, staje się jasne, że chodzi o morderstwo. Tylko czy winny jest ktoś z nich, czy obcy, który mógł ukryć się w willi? Postanawiają przeszukać budynek. Bruno i Nikola udają się na piętro. Po chwili dobiega stamtąd krzyk – Bruno nie żyje. Dziewczyna stanowczo zaprzecza, że miała z tym coś wspólnego. Napięcie sięga zenitu, a pozostała przy życiu trójka – Nikola, Magda i Konstanty – zaczyna wpadać w paranoję, podejrzewając siebie nawzajem. Niespodziewanie do willi przybywa śledczy Maks. Okazuje się, że policja wiedziała o podejrzanych rzeczach, które już wcześniej miały tu miejsce. Podczas prowadzonego przez Maksa dochodzenia umiera Konstanty i wychodzi na jaw, że wszyscy denaci wypili wodę mineralną – zapewne zatrutą. Ale kto to zrobił i dlaczego? Maks idzie na piętro zabezpieczyć dowody, a wracając, spada ze schodów. Teraz na placu boju zostają Nikola z Magdą i zaczynają prowadzić własne śledztwo.

Infernet Anny Burzyńskiej oferuje niespodziewane zwroty akcji oraz wciągające zagadki kryminalne. Atmosferę przepełnia napięcie i groza, jednak tekst napisany potocznym, chwilami wręcz slangowym językiem, nie jest pozbawiony komicznych sytuacji. Sztuka porusza współcześnie istotny temat uzależnień od Internetu, a także coraz powszechniejszych cyfrowych przestępstw.

Burzyńska, Anna

Dramatopisarka, pisarka, profesor zwyczajny na Wydziale Polonistyki UJ, kierownik Katedry Teorii Literatury. W latach 2006–2016 pełniła funkcję kierownika literackiego Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Autorka wielu rozpraw i książek naukowych z zakresu współczesnej wiedzy o literaturze, filozofii ponowoczesnej i sztuki postmodernizmu. Laureatka licznych nagród naukowych, literackich i dramaturgicznych. Była jurorką na wielu festiwalach teatralnych i filmowych. Współpracowała również z radiem i telewizją oraz szkołami teatralnymi i filmowymi w całej Polsce. Autorka powieści, opowiadań i sztuk teatralnych, tłumaczonych na kilkanaście języków i wielokrotnie wystawianych w teatrach w Polsce, Europie i poza nią (m.in. na Dominikanie, Kubie i w Kolumbii), a także w Teatrze Polskiego Radia i w TVP. Wydała dwa tomy dramatów: Nicland. Cztery sztuki teatralne (seria „Dramat Współczesny”, Kraków 2004), La mayoria de los suicidios ocurre en domingo Los hombres al borde de un ataque de nervios (tłum. na jęz. hiszpański J. Bielak i X. Farrė, Stowarzyszenie Reżyserów Hiszpańskich, Madryt 2007). Członkini Europejskiej Federacji Towarzystw Autorów Teatralnych (ATT) z siedzibą w Madrycie.

Sztuki teatralne:

Czary Mary (sztuka dla dzieci, 2002), Wszystko gra, czyli miesiąc miodowy (2002), Najwięcej samobójstw zdarza się w niedzielę (2003), Surwiwal, albo „wyjść na plus” (2003), Nicland (2003), Życie do natychmiastowego użytku (2004), Jeśli pragniesz kobiety, to ją porwij (2004), Zwiąż mnie! (2004), Mężczyźni na skraju załamania nerwowego (2004), Nicland/Surwiwal (2005), Krzyk. Monolog na kilka głosów (2005), Teatr namiętności Zygmunta i Delfiny (spektakl radiowy, 2006), Tango Piazzolla (spektakl muzyczny, 2006), Sceny z życia rodzinnego (2007), Akompaniator (2007), Post-Makbet (2008), Malawita. Ballada o mafii (spektakl muzyczny, 2008), Zakręcony Słowacki, czyli noc w malinach (2009), Wiera Gran (spektakl muzyczny, 2009), Krzyżacy, czyli teatr w kryzysie (2010), Symulacja (2010), Kobieta finalna (2013), Niżyński. Zapiski z otchłani (2013), Wściekłe widelce (interaktywna komedia kryminalna, 2016),  Niewesoła historia (na podstawie opowiadania i dramatów A. Czechowa, 2016), Ugotowani (2016), Café Luna (spektakl muzyczny, 2016), Dramat na polowaniu (adaptacja powieści kryminalnej A. Czechowa), Czarne wdowy (spektakl muzyczny, 2019).