język polskijęzyk angielski

Wywiad

Tytuł oryginalny
Das Interview
Tłumacz
Szalsza, Marek
Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Postacie
Pierre (45) - reporter, Katja (25) - gwiazda filmowa
Szczegóły
Adaptacja teatralna Theodora Holmana na podstawie scenariusza filmu Theo van Gogha, w tłumaczeniu na język niemiecki przez Stephana C. Lacka
Prapremiera
Stadttheater, Wiedeń, rok 2007
Prapremiera polska
Fundacja Kamila Maćkowiaka, październik 2016

Redaktor działu politycznego Pierre Peters jest wściekły. Rząd chce podać się do dymisji, a tymczasem redaktor naczelny zleca mu przeprowadzenie wywiadu z gwiazdą srebrnego ekranu Katją Schuurman. Pierre nie przygotowuje się do wywiadu. Atrakcyjna blondynka, ulubienica brukowej prasy, czuje się zlekceważona. I tak nieudany wywiad zmienia się w psychologiczny pojedynek, w którym szala zwycięstwa przechyla się raz na jedną, raz na drugą stronę. Gra prawdy i fałszu, szczerości i pozorów, pełna pułapek, podchwytliwych pytań, prowokacji, kłamstw i współczucia.

Sztuka powstała na podstawie scenariusza filmowego kontrowersyjnego holenderskiego reżysera Theo van Gogha, który został zamordowany jesienią 2004 roku przez muzułmańskiego fundamentalistę.

treść: Pierre jest zły, że on, reporter polityczny, ma robić wywiad z gwiazdką filmową. Jest nieprzygotowany. Dochodzi do spięcia, Pierre obraża Katję, ona go wyzywa. W końcu napięcie opada i postanawiają spróbować jeszcze raz. Katja ma poczucie, że Pierre dobiera pytania tak, żeby ją pognębić i ukazać w negatywnym świetle. Znów dochodzi do kłótni. W końcu Pierre zdradza, że miał córkę, która zginęła w wieku lat 9. Był akurat w Bośni, kiedy przyszła informacja, pijana żona spowodowała wypadek samochodowy. Pierre rozkleja się, opowiada o swoim nieudacznictwie, wywleka koszmary z Bośni, Katja ostro pije, zachowuje się wyzywająco, zażywa kokę. Dostaje napadu agresji. Sprzeczają się o chłopaka Katji, ona twierdzi, że go kocha, Pierre - że nie. Przyznaje, że wyczytał to w jej dzienniku. Katja jest w szoku, Pierre obiecuje, że nie użyje w wywiadzie tego, co przeczytał. Artykuł już się dla niego nie liczy, uważa, że są "pokrewnymi duszami", chciałby poznać jej najgłębszy sekret. Katia zgadza się pod warunkiem, że i on zdradzi swój - umowa stoi. Pierwsza Katja: ma raka, straci pierś, a może i życie, jeśli okaże się, że ma przerzuty. Teraz kolej na niego. Skoro on nagrał jej wyznanie, to i ona nagra jego: po powrocie z Bośni, tuż po tym jak stracił córkę, żona od niego odeszła, a on ją zabił, pozorując wypadek. Przed sądem udało mu się wywinąć. Katja jest poruszona, mówi o swej odrazie, Pierre wyznaje jej miłość. Zanim wyjdzie, dziewczyna niepostrzeżenie podmieni kasety. Pierre żegna ją słowami: "Gdybym chciał zrujnować ci karierę, możesz mnie zniszczyć". Już z ulicy dzwoni do redakcji, żeby przekazać sensacyjny news: słynna Katja ma raka piersi. Katja woła do niego z okna: to nie był jej dziennik, lecz dziennik przyjaciółki, która ma raka. A kasetę z jego wyznaniem ona ma u siebie.

Oboje okazują się cynikami, którzy dla kariery i sensacji nie cofną się przed żadną podłością. Ale maski zrzucają dopiero w finale, kilku ostatnich zdaniach sztuki. Podczas burzliwego wywiadu sprawiają wrażenie szczerych do bólu i niezdolnych do kłamstwa, pokiereszowanych przez życie osób. Ich rozmowa obfituje w wyjątkowe bogactwo stanów emocjonalnych. Duże wyzwanie, ale i wielka frajda dla dwojga odważnych aktorów.

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Wywiad