język polskijęzyk angielski

Głową w mur

Tytuł oryginalny
Mit dem Kopf durch die Wand
Tłumacz
Ganczar, Maciej
Gatunek sztuki
Komedia
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn
Czas akcji
Paryż, lata dwudzieste, lata trzydzieste

Grupa podrzędnych artystów (Bossard, Manuel, Pianista, Nieznajoma) chce przekonać dyrektora generalnego spółki filmowej Pandora do wyprodukowania ich filmu. W tym celu wymyślają podstęp. Jeden z nich, Bossard, podszywa się pod profesora psychiatrii, zgłębiającego tajniki parapsychologii. Wspólnie odgrywają seans spirytystyczny, podczas którego udają, że wywołują ducha „Nieznajomej z Sekwany” – kobiety, której ciało zostało wyłowione kilkadziesiąt lat wcześniej ze słynnej paryskiej rzeki. Po tajemniczej nieznajomej pozostała wyłącznie maska pośmiertna, wyrzeźbiona przez pewnego artystę, będącego pod wrażeniem jej hipnotyzującego uśmiechu… Ich determinacja i podstęp niczym kula śnieżna, uruchamiają lawinę wielu nieporozumień i komplikacji. Od nieuzasadnionej zazdrości, przez oskarżenia, aż do ujawnienia prawdy o historii „Nieznajomej z Sekwany”, która okazuje się być daleka od stworzonej wokół niej legendy…

Komedia Ödöna von Horvátha jest inteligentną parodią filmowego światka. Ujawnia jego hermetyczność i powierzchowność. Bezimienni aktorzy i statyści, marzący o karierze w filmie, nie mają szans na dostanie się do zamkniętego i owianego prestiżem środowiska inaczej niż poprzez kłamstwa i groteskowe podstępy. Okazuje się jednak, że będąc nieznaną nikomu aktorką wystarczy znaleźć się na odpowiednio prestiżowym bankiecie, pozwolić się sfotografować i dać krótki wywiad do poczytnego czasopisma o swoim najnowszym (nieistniejącym) projekcie, po czym spotkać bogatego markiza, któremu będzie zależeć na zatajeniu prawdy o „Nieznajomej z Sekwany”, i w ten sposób uzyskać pieniądze na produkcję zupełnie innego filmu (który będzie ekranizacją dotychczas niepublikowanej powieści twojego narzeczonego) oraz pracę dla ciebie i twoich kolegów, bezrobotnych artystów.

Austriacki autor pisząc Głową w mur osadził akcję sztuki we współczesnym mu Paryżu. Czyli w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Pytanie jednak, czy przez te sto lat w filmowym światku faktycznie tak wiele się zmieniło… Może się okazać, że - niezależnie od niepodważalnego technologicznego postępu - w rzeczywistości, pod względem naszej mentalności raczej się cofamy...

Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Głową w mur