język polskijęzyk angielski

Kaczorowski, Tomasz

Ur. 1992, pochodzący z Sopotu dramatopisarz, reżyser teatralny i autor koncepcji edukacyjnych dla teatrów, doktor nauk humanistycznych, od 1 września 2024 dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek, menedżer Teatru BOTO w Sopocie (2024), kurator teatralny w Gdańskim Archipelagu Kultury (2022-2024), w którym odpowiadał m.in. za Teatr w Blokowisku oraz trzy edycje Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA 2022, 2023 i 2024 w Gdańsku, projekt Archipelag Wyobraźni Młodego Widza, który miał na celu prezentację najciekawszych polskich spektakli dla dzieci teatrów niezależnych i funkcjonujących poza głównym nurtem festiwalowym; kurator współpracujący z Muzeum Emigracji w Gdyni (projekt „Połączenia przychodzące / Incoming Stories” – wespół z Yael Sherill z berlińskiego Curatorial Collective for Public Art (CCPA)); jako pedagog akademicki współpracuje z Uniwersytetem Gdańskim. Absolwent wiedzy o teatrze na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz podyplomowych studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, przez chwilę studiował również reżyserię na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Warszawie. Wyreżyserował 27 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych w Warszawie, Szczecinie, Gdańsku, Sopocie, Słupsku, Opolu, Krakowie, Toruniu, Będzinie, Poznaniu, Białymstoku, Łodzi, Kielcach i Wałbrzychu. Jego ostatnie realizacje to: Lepsze Lasy Martina Baltscheita (Teatr Współczesny w Szczecinie, 2019), Wyprawy Krzyżowe (Teatr Pinokio w Łodzi, 2019), Ander-Sen Bronisława Maja (Teatr Pinokio w Łodzi, 2020, najlepszy spektakl teatru lalek w ankiecie Naj, Naj, Naj miesięcznika „Teatr”), Mary Łowczyni Skamielin Aleksandry Zielińskiej (Teatr „Baj” w Warszawie, 2021), Atlas Nieba Aleksandry Zielińskiej (Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, 2021), Powrót Odysa Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Pinokio w Łodzi, 2021), Arka Czasu Marcina Szczygielskiego (Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach, 2021), Te sprawy wg autorskiego scenariusza (Teatr Kameralny w Bydgoszczy, 2021, spektakl zdobył Grand Prix na festiwalu „Strzała Północy” w Koszalinie 2022), Królowa Śniegu w adaptacji Beniamina Bukowskiego (Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2022), Księżycowe opowieści Aleksandry Zielińskiej (Teatr Maska w Rzeszowie, 2022), Smutek&Melancholia Bonna Parka (Teatr w Blokowisku GAK Plama, 2022, wyróżnienie na festiwalu „Strzała Północy” w Koszalinie 2023), Supernova Live Sandry Szwarc (Teatr w Blokowisku GAK Plama, 2022), Pozory Mylą Thomasa Bernharda (Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, 2023), Kocham Cię Kristo Sagora (Teatr Komedia w Warszawie, 2023) i Makbet (Teatr Lalek w Rabce, 2023). Jako asystent reżysera pracował z: Piotrem Ratajczakiem, Anną Augustynowicz, Marcinem Liberem, Wojtkiem Klemmem, Erlingiem Johannessonem (Islandia) oraz SE Gontarskym (USA). Uczestniczył w warsztatach dramatopisarskich z Nikołajem Koladą, scenograficznych z Thomasem Dreissigackerem, radiowych z Mileną Kipfmüller, reportażowych z Mariuszem Szczygłem, w projekcie Jakuba Roszkowskiego i Mateusza Pakuły Centrum Dramatu Najnowszego (Teatr im. Słowackiego w Krakowie) oraz w Stole Powszechnym Tomasza Gromadki w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Wyróżniony w konkursie o Nagrodę Norwidowską 2021 organizowanym przez Ośrodek Kultury Norwida w Krakowie, laureat głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym zorganizowanym przez Nowy Teatr w  Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie (Las Villas2016), jednej z trzech równorzędnych głównych nagród w 32. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (Achilleis. 2021), trzeciej nagrody w 28. edycji tegoż konkursu (z czuba albo #byćjakzlatanibrahimović, 2017) oraz wyróżnienia w 29. edycji tegoż konkursu ([REK◦]in Pol2018); jego sztuka ConradMaszyna została zakwalifikowana do finału konkursu CONRAD.21-PRO Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (2017); pięciokrotny półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej; wyróżniony w konkursie poetyckim o Złote Pióro Sopotu za opowiadanie Budka Telefoniczna (2016). Laureat stypendium artystycznego MKiDN (2020), programu Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska” (2017) oraz programu "New Stage!" Instytutu Adama Mickiewicza, w ramach którego współpracował z fińskim Espoo City Theatre (2020-2021); dwukrotny stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne i naukowe (2014 i 2015), stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego (2017), trzykrotny stypendysta miasta Sopotu. Agencja Dramatu i Teatru ADiT wydała antologię jego dramatów pod tytułem Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie (2021). Jego dramat #ciemność został opublikowany w antologii współczesnej polskiej dramaturgii Polska jest mitem (ADiT, 2019), przetłumaczonej również na język niemiecki (Polen ist ein Mythos, ADiT, 2021). Sztuka z czuba albo #byćjakzlatanibrahimović została przetłumaczona na język angielski (2020) oraz na węgierski (2021), a [REK•]in Pol jest tłumaczony na ukraiński.