język polskijęzyk angielski

Witaj Barabaszu

Gatunek sztuki
Dramat
Obsada kobiet
Obsada mężczyzn

Oglądamy telewizyjny talk show „Na ostrzu noża”, a w nim o „teczkach”, Bogu, aborcji, eutanazji. Program prowadzi okrzyknięty „Złotym Chłopcem Telewizji” Barabasz, dla którego, jak sam mówi, najsprawiedliwszym bogiem jest oglądalność. Co stało się z Barabaszem, gdy, cudem ocalony, zyskał szansę na nowe życie – zastanawia się za Herbertem Jarosław Jakubowski.

Barabasz przyznaje, że ma kłopot z wyjściem z roli, w której przyjmuje kolejne maski, i ma wrażenie, że jego „życie to ciągły program telewizyjny”. Jest tyleż pewny siebie, co zakłamany. Pozorując otwartą dyskusję, nie dopuszcza do głosu sądów mu niewygodnych. Dla widzów stanowi obiektywny autorytet moralny, ale –  choć żegna się z żoną Magdą słowami świętego Ludwika do Maryi „Totus tuus” – wynajmuje z kochanką pokój na godziny. Magdę zdobył, walcząc o nią zaciekle, nie tyle z miłości, co z zazdrości o stan posiadania swego kolegi (o ksywie „Mesjasz”): odwaga, bezkompromisowość moralna, do tego przy boku kobieta jak z obrazka. Zawziął się więc, żeby przejąć chociaż tę ostatnią. A zrobił to, kiedy przyjaciel po czyimś donosie znalazł się na dłuższy czas w więzieniu. Czy doniósł Barabasz? Nie wiadomo, choć, prócz niepewnych podpisów na dokumentach, istnieją ku temu i inne poszlaki. Jedną z nich jest strach Barabasza na wieść, że w mieście pojawił się Jacek i może czegoś od niego chcieć.

Jacek, niegdysiejszy bohater – ów Mesjasz, którego lud skazał na ukrzyżowanie, darowując życie złoczyńcy – jest człowiekiem przegranym. Pije, wygląda jak starzec, do tego musi pożyczać na życie. W więzieniu był długi czas gwałcony i bity, z czego nigdy się nie pozbierał, zostając już na zawsze „cwelem”. Nigdy też nie pogodził się z utratą Magdy. Ale nie tylko w jej sprawie wraca. Chodzi mu o skonfrontowanie Barabasza z prawdą.

Bajkopisarka Magda dokonała kiedyś wyboru i jest konsekwentna. Gotowa walczyć o męża wszelkimi środkami, gotowa zapłacić gotówką i własnym ciałem za zniknięcie Jacka na zawsze z ich życia. Po trosze dlatego, że nie jest wcale taka pewna słuszności swego dawnego wyboru.  Nie jest też pewna niewinności męża. Ale nie chce tego roztrząsać. Swoje lęki woli przelać na stronice bajki, w życiu stara się skupić na chwili teraźniejszej – podobnie jak jej mąż. Pojawienie się Jacka nieco te starania zakłóca:

"BARABASZ
Oboje nie lubimy wracać do przeszłości
MAGDA
Bo lubimy tu i teraz
BARABASZ
Masz rację
tu i teraz jest bezkonkurencyjne
on chyba się zatrzymał w przeszłości
MAGDA
Jego prawo
BARABASZ
I chce nas tam wciągnąć"

Czy Barabasz i Magda dadzą się wciągnąć w przeszłość?

Ta sztuka to starcie postaw. Na linii Barabasz/Mesjasz, ale także Gość I/Gość II, którzy wypowiadają w studio znane nam skądinąd argumenty dwóch stron polskiej politycznej barykady. „Ten dramat – jak pisze autor – zadaje pytanie o cenę, jaką się płaci za wierność swojej prawdzie”.

 

  • Sztuka ukazała się w antologii Witaj Barabaszu, wydanej w roku 2020 nakładem wydawnictwa ADiT oraz Instytutu Literatury.
     
Formularz zamówienia sztuki

Zamawiana sztuka: Witaj Barabaszu